Tuli ostettua Motonetista panta ja kiristystyökalu:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765201/MTX-Automotive-Vetonivelen-pannan-kiristyspihditVanha panta löytyi tarkemmin tutkiessa nivelen ja navan välistä aivan ehjänä. Se vaikutti tukevammalta ja laadukkaammalta kuin Motonetista ostamani, joten vähän pihdeillä avasin kiristyskohtaa ja laitoin takaisin. Ennen sitä pyyhin talouspaperilla kurat ja rasvat pois nivelestä. Vaikea sanoa oliko kuraa sisällä paljoa vai ei, mutta eihän tuota puhtaaksi millään saa irrottamatta. Sitten uutta rasvaa ja panta kiinni. Kovaa sai puristaa, jotta tuli niin tiukalle, ettei sormella saanut liikutettua. Väliin jäi rasvaa, joka tietysti tekee tuosta liukkaan. Nivelessä ei ole lainkaan kynnystä, joka estäisi kumia liukumasta pantoineen pois. On siis vain kitkan varassa. Toivottavasti pysyy ja kestää auton loppuiän, joka tuskin on muutenkaan kuin 10-20 tkm. Vuosi kerralla mennään niin kauan kuin saa helposti katsastettua ja muutenkin pidettyä ajokuntoisena.
Katsoin vielä, että toukokuun lopun katsastuksesta oli tullut 2800 km eli enintään tuon verran on ajettu suojakumi puoliksi irti.