Kirjoittaja Aihe: 807 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 4724 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #15 : 21.12.2019, 09:03:37 »
Hyvä tietää. Saab ja Opel merkkisiin autoihin olen noita jarruja laittanut, mutta niissä ei ilmeisesti ole tarvinnut välittää männän asennosta. Yritin kuvahaulla etsiä paloja missä ovat nuo nastat, mutta en löytänyt yhtään.. Satuloissa männän asento on ilmeisesti pysty, vaaka asento saattaa myös käydä. Täytyy tuo tarkistaa ensimmäisenä, en säätänyt mäntää mitenkään kun satulat autoon asensin.

Käsijarruvaijeri oli ruostunut vasemmalla puolella joka aiheutti käytön jälkeen jarrun laahaamista, levy lämpeni ja ruostui. Vaijerien ja satuloiden vaihdon jälkeen laahaamista ei ole enää ollut.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #16 : 15.02.2020, 18:56:45 »
Kyllähän se leima sieltä tuli, arvoja en muista mutta lukkoon meni dynossa. Otin löysät pois etummaisen ja jälkimmäisen vaijerin kiinnitys kohdasta, noin pari senttiä. Kahvastakin hävisi välys, nyt alkaa ottamaan jo 4-6 klikkauksen jälkeen.

Satulat myös tarkistin, olivat huollossa laittaneet molemman puolen männät pysty asentoon, eli pitäisi olla ihan ok.

Nyt kuitenkin satunnaisesti jää käsijarru laahaamaan kuskin puolelle. Täälläkin ollut juttua lisäjousista satuloissa(307), nämä sinne myös laitoin mutta ei auta. Satulassa oleva "käpälä" ei jaksa nousta ylös asti vaikka vaijeri ei ota siihen kiinni vapauttamisen jälkeen. Hanttimiehen puolessa ei ole mitään vikaa ???
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #17 : 15.02.2020, 21:27:54 »
Onko mitään yhteyttä ulkolämpötilaan? Jos olisi päässyt vettä vaijeriin? Itse vaihdoin 308 satulat ja vaijerit ja apukuskin puoleinen tuppaa jäätymään kun lämpötila käy plussalla ja vaihtuu taas pakkasen puolelle. Sitä onkin täällä etelässä riittänyt...

juusohuu

  • Vieras
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #18 : 14.09.2020, 23:36:04 »
Auto: xxxx 807 2,0 HDi.

Taistelin kesällä katsastusta varten käsijarrujen kanssa ja oli kyllä hanurista. Vaihdoin takavaijerit, mutta se käsijarrukahvan takana, auton alla (pohjassa) oleva pyöritettävä kiristyssysteemin toiminta on edelleena arvoitus. Jossain asennossa antoi löysää ja jossain asennossa loksahti kiristäen vaiherin. Pyörittelin sitä ja kun kahva tuli jämäkäksi, en enää uskaltanut koskea siihen ja meni uusintayrityksellä katsastuksella läpi.