Kirjoittaja Aihe: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä  (Luettu 4647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #15 : 04.12.2019, 14:34:32 »
Kiitos ajatuksista.

Auto tuli minulle ystävältä, joka oli vaihtamassa uuteen. Tämä 3008 piti hävittää vaihdossa tai muuten, mutta uuden auton tullessa tästä pamahti moottori (kansi). Tällainen 3008 jossa sekä moottori, että vaihteisto (osin) on pimeänä on arvoton (ei kelvannut vaihtoon) Minä "huostaanotin" sen itselleni, koska anopin 406 vuodelta -97 on hyvä, mutta mätä. Maksoin tähän autoon juuri ostetut kesä- ja talvirenkaat, Mega-auton tekemän tutkimusen moottorin laukeamisen syistä ja pari sataa pahasta mielestä.  Se oli sen pari sataa enemmän, kuin mitä Mega-auton mekaanikko oli hinnaksi arvellut :)

Tullessaan autossa oli muutamia puskurin betoniseinänaarmuja (fixattu), takapenkin omituiset jalkatilan "varastot" riekaleina (korjattu), autossa kuljetettu karjaa (parin päivän aktiivinen siivomaminen), ja siis moottori silppuna ja vaihteistosta vitonen hukassa.

Ruotsin Vimmerbystä (Astrid Lindgren, Melukylän lapset) löytyi samanlainen 70tkm ajettu kone (varmaan olisi ollut vaihteistokin...) ja se heitettiin paikalleen. Samalla tehtiin "elinkaariremppa", eli vaihdettiin kaikki nesteet ja myös taakse jarrulevyt, akku .... vielä tänään paikkasin Motonetista ostamallani 15 euron sarjalla tuulilasissa olleen iskemän -- saapa nähdä kestääkö.  Tämä historiasta ... kolaria tällä ei ole ajettu - auton ajotuntuma on erityisen mukava!  Tietty tosi erilainen, kuin suunnilleen samanikäisen 163hv 508 SW:n :)  Mutta tekniikka-asiaan...

Vaihteiston öljy oli hyvin asiallista - ei metallisilppua seassa - hiukan tummempaa, kuin uusi.

Jos vaihteiston sisällä on jotakin, kannattaa ensin varmistaa varmaankin mistä saisi puretun toimivan. Sen jälkeen tutkitaan, mitä tuo on syönyt, ja mikäli korjattavissa, niin juuri säästyi vaihteiston hinta :)

Niitä vaijereita kepiltä laatikon ulkopuolella olevalle L:n muotoiselle levylle, johon vaijerit kiinnittyvät on mielestäni kaksi. Ykkösesta neloseen ja pakki toimivat kellon tarkasti. Mietin, että vaijereita täytyy alkaa säätää jonkun, joka tietää, mitä tekee ... muuten lopputulos on, että pakki on ainoa joka toimii - on jumissa ja sekin  rahisee :)

Kenellä olisi tällaisista kokemusta, jos luottaisinkin auton katsottavaksi jollekin .... poikkeuksellisesti ihan rahaa vastaan :)  Auto on vietävissä verstaalle Porvoossa, Tampereella tai Jämsässä  -- usein kulkemamme reitti...

Kertoo ja kyselee,

Jukka P.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2019, 14:55:54 kirjoittanut Jukka P »

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #16 : 04.12.2019, 18:42:06 »
Joissakin vanhemmissa pösön ja sitikan laatikoissahan on ollut ongelmaa noiden vaihteiston akseleiden päätymuttereiden löystymisen suhteen. Vitos vaihde ja nuo mutterit on tuon vaihteiston peltisen päätykotelon takana, joten niidenkin tarkastaminen kohtuu mahdollista. Haulla löytyy enemmänkin aiheesta. https://www.youtube.com/watch?v=lE72Jq7jQAk
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #17 : 04.12.2019, 18:53:49 »
Yksi minkä voisi ehkä tehdä olisi purkaa näköesteenä olevat laitteet sivuun ja katsoa kuinka viitosen vivut liikkuu. Eli kaveri hyttiin liikuttelemaan vaihteita ja itse katselet kuinka vivut liikkuu. Senkin voi tehdä että merkkaa tussilla vivun asennon ja sitten irrottaa vaijerin vivusta ja koittaa meneekö vipu tussimerkistä edemmäs. Jos menee, voi se tarkoittaa että jossain kepin ja vivun välillä on häikkää. Ja myös näkee vaijerit, onko ne jotenkin pingottuneet, niin ei saisi olla vaan kaarella jotta moottorin liikkeet ei ylitä vaijerien pituutta.
Jos et tiedä miten edessä olevat laitteet saa purettua, sitten ei kannata jos jotain menee rikki. Valmistajathan tekee ihan tahallaan ihmepatentteja jotta amatöörit lannistetaan mutta jos suosiolla aukeaa, voit jopa löytää vian. Älä vaan avaa mitään vesiletkuja vaan esim ilmansuodattimen kotelo jos se on edessä. Jos joutuu sähköliittimiä avaamaan, niissä on aina lukitus joka voi olla kiinalaisesti suunniteltu, omissa autoissa on joko painamalla aukeava tai sitten miniruuvarilla joutuu kampeamaan teljen, jos ei aukea niin ei kannata väkisin yrittää.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2019, 19:02:00 kirjoittanut fluxpur »

Wilma191

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #18 : 04.12.2019, 21:15:21 »
Täältä ääni myös päätymutterille!Ollut ainakin vanhemmissa tyypillinen vika!

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #19 : 05.12.2019, 13:49:04 »
Kiitos taas!

Varmistan vielä - siis ne isot mutterit, joihin pääsee käsiksi, kun irrottaa renkaan, muovilokarin ja puolentusinaa pieniä pultteja?

Kokeilen tämän ensin - sitten tuon liikkuvan levyn merkkaamisen tussilla - kaapelit irti ja katson mihin asentoon levy hakeutuu normaalisti viitosella (ja jos siirtyy "kloks" toiseen kohtaan, niin vaijereissa häikkää).

//Jukka P.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #20 : 29.04.2020, 14:51:50 »
Hei kaikki. Nyt viimein meillä oli aikaa avata vaihteiston pää.  Mutterit olivat valitetttavasti hyvin ja tiukassa. Tunti tutkailua (kuva tuossa alla) ja arvelen, että messinginvärisen hahlon edessä oleva osa on kulunut.  Sellaisen saa kaupasta 285 eurolla ja "niitä on mennyt jonkin verran" :) Onko arvaukseni teidän mielestänne hyvä mikä muu vika voisi olla? Mikäli tuo ei auta, mistä etsisitte korvaavan vaihteiston?

Terveisin,

Jukka P.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #21 : 29.04.2020, 14:57:04 »
Hei Taas. Tuossa on se osakin ... hinta 285 :)  Tuon 9 euron mutterin voisi myös ottaa, jos se on jotenkin itselukitseva. Silmämääräisesti nuo hammasrattaat ovat ihan OK ja vaihdehan toimii nätisti, kunhan moottorissa ei ole paljoa vetoa -- moottorijarrutuksessahan laatikko oikein imee vaihdetta kiinni ja kaasuttaessa ampuu pois päältä.

Terveisin,

Jukka P.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2020, 15:03:04 kirjoittanut Jukka P »

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #22 : 08.05.2020, 16:30:55 »
Hei kaikki ;D Nyt pysyy viitonen päällä. Pyörä irti, muovilokari sivuun, öljyt ulos vaihteistosta, laatikon pääty auki, pultti, pusla ja synkronointipakka irti. Uusi pakka paikalleen, pusla ja uusi pultti kiinni, tiivistemassa, kansi, öljyt sisään, muovilokarin oikaisu ja klipsut kiinni ja pyörä paikalleen. Koeajolla tuli hillitön nauru, kun vaihde pysyi nätisti päällä!! Tuossa on kuva. Jos katsotte oikeasta reunasta, niin kuvassakin sen huomaa, etä tuo hammastus on kulunut tosi pahasti ja siksi se on sylkäissyt vaihteen päältä.

Kiitos kaikille avusta!

Jukka P.