Kirjoittaja Aihe: 3008 - Liian alhainen latausjännite (THP)  (Luettu 1323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
3008 - Liian alhainen latausjännite (THP)
« : 14.09.2020, 10:48:18 »
Auto: 2011 3008 1,6 THP 156 (99 500 km).

Tällainen skenaario tapahtui. Huomasin ettei HUD näyttöön syttynyt enää edessä ajavan auton etäisyyttä näyttävän tutkan tiedot. Tutka ei käynnistynyt enää. Viimeksi kun se lakkasi käynnistymästä, oli akku tullut tiensä päähän. Akku olikin silloin 8v vanha alkuperäisakku, joka oli ihan kiitettävä ikä akulle nykypäivänä. Akun vaihto silloin auttoi ja tutka käynnistyi taas heti.

Mittasin kotona tämän vaihtamani tasan vuoden vanhan akun ja se näytti yllätykseksi 12.2V.
Sitten auto käyntiin ja heitin pienen lenkin. Kuumalla koneella tyhjäkäynnin kanssa latausjännitteen mittaus akun navoilta näytti 13.4V.
Kierroksilla (3500rpm) mitattuna näytti samaa noin 13.4V lukemaa.

Rupesin miettimään, onko laturi tulossa tiensä päähän, vai onko pösön latauksessa jotain logiikkaa ja puskeeko se noin alhaista lukemaa näillä +15'C syyskeleillä ja sitten kylmemmillä antaa tehokkaammin latausta?

Akku voi olla pikkuhiljaa purkautunut siitäkin, että ajot meillä on suurin osa aika lyhyttä pätkäajoa. Harvemmin pidempää pätkää nyt ajeltu korona-aikana minnekään.

Iskin laturin kiinni akkuun koemielessä, jotta voi seurailla aihetta. Mutta jos laturi menee vaihtoon, niin seuraavanlaiset kysymykset:
  • Pystyykö laturin helposti vaihtamaan itse?
  • Viallinen voi olla toki laturin sijaan myös jännitteensäädin. Missä tämä sijaitsee? Onko se laturissa suoraan kiinni?

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 3008 - Liian alhainen latausjännite (THP)
« Vastaus #1 : 14.09.2020, 13:19:19 »
Vastailempa itse, kun tuossa vähän youtube videoita katselin. Se jännitteensäädin taitaa olla kiinni laturissa, se missä ne hiilet on. Ainakin sitä osaa myydään erikseen.

Mutta mutta itse laturin irroittelu onkin ikävämpi juttu. Vaatinee ilmeisesti ilmastoinnin kompuran irroittamisen laturin alapuolelta, että se laturi lähtee irti. Siinä kohtaa ehkä saattaa ilmastoinnin aineetkin olla tarpeen irroitella.

Pitää vielä selvitellä, että lähtisikö se laturi yläkautta irti. Saattaa olla sen sortin operaatio, että vie vaan suosilla pösöhuoltoon tehtäväksi. Hintaa sille varmasti tulee jonkin verran.

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 3008 - Liian alhainen latausjännite (THP)
« Vastaus #2 : 19.09.2020, 17:50:55 »
Tuossa, kun lataus alkoi hiipumaan jo 12.5V lukemaan, niin piti toimia.

Tilasin lopulta saksan ebaysta samanlaisen Valeon 150A laturin mallia FG15T072 mikä 1.6 THP 156 koneessa on. Hintaa tuli rahteineen 195e ja rahti toi kotiovelle 2 päivässä. Posti voisi vähän ottaa mallia. Halvemmallakin olisi saanut eri merkkisiä, mutta olisi pitänyt lähettää vanha saksaan paluuna saadakseen joskus 4 viikon viiveellä 50e panttiraha takaisin. Aika säätämistä ja rahti saksaan varmasti jo kallis. Siispä tilasin sellaisen, ettei tarvitse vanhaa lähettää tilalle.

Vaihtamiseen meni noin 2 tuntia, kun se oli kotipihassa vaihdettu autoon. Ajoin auton pukeille ja alakautta vaihto siten, että laturin alla olevaa ilmastoinnin kompuraa siirrettiin letkujen varassa pois tieltä.

Hyvin onnistui näiden kahden about saman koneen omaavan minin videoiden avulla löytämään miten on kiinni mikäkin pultti ja johto. Pösössä vaan enemmän tilaa touhuta, mitä noissa Mineissä.

https://youtu.be/lsaErwmIVYU
https://youtu.be/Rjrrpot0QjI

Normi hylsysarjojen ym lisäksi piti hakea yksi E10 torx hylsy (2€) laturin pultteja varten. Muutoin pärjäsi hyvällä lenkkisarjalla koot 7, 8, 10, 13 ja 30mm. Tuo suurin laturin hihnan kiristimen löysäämiseen.

Nyt lataa tyhjäkäynnilläkin 14.54V  ;D

Vanhaan voisi hakea 2 eurolla motonetista hiilet ja vaihtaa ne ja penkittää sen jossain autosähköliikkeessä. Ehkä siitä saa vielä hyvän varaosan.

Tämän viestin tarkoitus oli puhtaasti kannustaa muita, että laturin vaihto onnistuu aika helposti kotioloissa ensikertalaiseltakin.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2020, 18:33:32 kirjoittanut jalat »