Kirjoittaja Aihe: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)  (Luettu 2951 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« : 23.11.2020, 15:14:33 »
Auto: 2013 3008 1,6 HDi.

C1391 - 1.6 HDI Non-confirmation of engine torque

Kyseinen koodi vaivannut autoani, joka siis 2013 1.6hdi 3008. Se on ilmestynyt pääasiassa vain kostealla ajosäällä. Autoon on vaihdettu Pierburgin EGR-venttiili, koska antoi egr-vikakoodia jo aiemmin keväällä. Kesällä vaihdoin myös MAF:n kohonneen kulutuksen vuoksi. Sain diagboxin viime viikolla ja resetoin vihdoin EGR:n sekä MAFin ohjelmallisesti. EGR resetoin kahdesti ja nyt ilmeisesti siihen liittyviä koodeja ei ole enää ilmennyt. Meno on ollut puhditonta käytännössä koko kesän. Kaikkien resetointien jälkeen koneessa on nyt vetoja ja toimii, mutta en ole kostealla kelillä ajanut resetointien jälkeen, joten en tiedä palautuuko koodit jälleen. Virallinen vikakoodin ohje sanoo, että mahdollisuudet olis ecu-ongelmaa, liitinkontaktiongelma eculla tai can-väyläongelma.

EGR toimimattomuus (ja resetoimattomuus) aiheutti puolestaan ESP/ASR-faulty virhettä, joka oli kyllä tiedossa.

Onko forumilla korjaamotason kaveria, joka voisi tietää linkittyykö kyseinen vikakoodi EGR:n ja MAFin toimintaan vai onko mulla jokin yksittäinen sähköongelma autossa ja jos on niin onko näitä tullut vastaan ja millä ongelma on hoidettu?

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #1 : 29.11.2020, 18:47:49 »
Autolla ajeltu viikko ja melko reilusti kilsojakin tullut. C1391 hävisi maffin ja egr ilmoittamisella uusiksi. Kaikki muutkin koodit lähti paitsi P0409. Tämän kuulemma voi aiheuttaa mikä tahansa sähköjohtovaiva tai liitin ongelma. Onko jotain tyypillistä paikkaa näissä 115hp 1.6hdi mistä vois hämminki löytyä?

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #2 : 20.02.2021, 22:08:39 »
Huollosta kyselty, niin egr-liittimissä kontaktihäikkiä ollut paljon iän myötä. Reseptinä voi ottaa liittimen irti ja ronkkia kontaktipintoja lähemmäs toisiaan. Vaihtoehto 2 on ostaa korjausliitinsarja 20e marmoritiskiltä. Itse ronkin terminaalityökalulla (pinnien irrotukseen tarkoitettu), putsasin elektroniikanpuhdistus-spraylla ja laitoin kontakti rasvaa väliin. Homman jälkeen liian vähän kilsoja takana sanoakseni jeesasiko, mutta huollon selostus aiheeseen oli järkeenkäyvä. Liitin löystyy kilsojen myötä ja kosteus pääsee liittimen takaosasta liittimeen häiritsemään kontakteja. Vanhemmissa on kuulemma vieläkin yleisempi ongelma tuo liitin. Jopa yleisempi vaihtokohde kuin itse egr.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #3 : 25.03.2021, 15:22:13 »
Tilannepäivitys: auto jatkoi kiukuttelua ja kostealla kelillä sytytteli vikavaloja jälleen. Purin yläkautta egr-venan veke ja huomasin nirhautuneen johtokohdan moottorin vaihdelaatikonpäisessä johtosarjan kiinnityskaukalon takaosaan menevässä johtonipussa/liittimessä. Siinä on neljä johtoa joista kahdesta oli eristeet jauhautuneet ilmanputsarikoteloa vasten puhki. Putsasin johdot ja eristin uusiksi sekä vaihdoin alkuperäisen puhdistetun egr venttiilin paikoilleen ja nyt menty päivä ilman koodeja. Uudemman Hellan Egr-venan purin ja totesin sen rakenteessa yhden puutoksen, jonka vuoksi varmaan antanut koodeja eli hyväkin brändi voi olla kuraa. Egr alle vuoden vanha ja ajettu alle 20tkm. Seuraavalla kerralla ostan pierburgin egr eli alkuperäisosaa.

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #4 : 25.03.2021, 18:57:20 »
...huomasin nirhautuneen johtokohdan moottorin vaihdelaatikonpäisessä johtosarjan kiinnityskaukalon takaosaan menevässä johtonipussa/liittimessä. Siinä on neljä johtoa joista kahdesta oli eristeet jauhautuneet ilmanputsarikoteloa vasten puhki.

Näyttääkö jäljet kenties samanlaisilta kuin tässä veli venäläisen forumin tapauksessa?: https://www.drive2.ru/l/523148458203284688/

Mielenkiinnosta kyselen, koska itsellä on 1.6 HDi:ssä alkanut ilmanputsarinkotelo rämisemään 1000 - 2000 rpm alueella melko lailla. Syynä kumiholkkien (4 kpl), joilla putsarinkotelo kiinni, hapertuminen (kilometrejä takana 110 tkm).

Hyvä vaan tietää, että pitää syynätä nuo johtosarjat sen putsarinkoteon alta, kun vaihtaa (uudet holkit jo hommattu - 5,5e/kpl marmorilta).

Jos OT, niin laitetaan uutta topickia. Mutta kiinnostaa tietää, onko tässä juurisyy?
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 425
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #5 : 25.03.2021, 19:19:46 »
Minulla oli johdot hankautuneet pahoin juurikin ilmanputsarin alta, tuli ilmi kun vaihdettiin termoastaattikotelo. Johtimet oli paljaana, niin pahoin oli hankautuneet.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.
Uusin hankinta Fiat Ducato Matkaaja

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #6 : 25.03.2021, 22:30:50 »
Jep sama kohta kuin venäläiselläkin. Ilmeisesti tuossa kulkee moottorin vääntödata ja jotain muuta egr liittyvää eculle kun niistä se aina kostealla alkoi mutisemaan. Kumit uusin putsarikoteloon tuonne takaosaan 2kpl jo aiemmin, kun olivat sökönä, mutta tuo johtosarjaongelma jäi huomaamatta toissapäiväiseen asennushetkeen asti. Vuodenpäivät painin ongelman kanssa, koska itse pyrin kaiken korjaamaan, että tietää/tuntee autonsa. Voisin loputkin kumiosat vaihtaa lähiaikoina. Ei lienee tekis pahaa liimata kumeja kiinni tuonne takaosaan.  ???

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 784
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #7 : 26.03.2021, 07:47:30 »
Uudemman Hellan Egr-venan purin ja totesin sen rakenteessa yhden puutoksen, jonka vuoksi varmaan antanut koodeja eli hyväkin brändi voi olla kuraa. Egr alle vuoden vanha ja ajettu alle 20tkm. Seuraavalla kerralla ostan pierburgin egr eli alkuperäisosaa.

Hyvä juttu. mikä puutos oli Hellassa? Foto toki olisi yes.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #8 : 26.03.2021, 09:26:32 »
Oon nyt töissä enkä saa kuvaa, mutta moottorin ja venttiilin välissä on planeettapyörästön ulkokehä ja akseli läpi venttiilin käyttöä varten. Läpivientiä ei ollut laakeroitu/helotettu mun yksilössä mitenkään, joten se klappas melko hyvin ja piti pyöritellessä käsin aika jänniä ääniä. Olis loogista, että kyseinen väli olis jotenkin tuettu, koska sen läpi menee kuitenkin kohtalainen momentti..

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #9 : 26.03.2021, 18:25:37 »
Ongelman aloittava vaiva paikallistettu ja se on ilmapuhdistinkotelon kiinnityspisteiden kuluminen väljiksi. Ensin kumit rikkoutuu ja tai menee kehnoksi, sitten alkaa täristämään putsarikoteloa ja lopulta rämisyttää kaikki reiät soikeiksi. Omassa 220tkm mittarissa vm. 2013. Kannen päällä olevat kiinnityspisteet on ne tärkeimmät, ettei pääse tärisyttämään. Omaani laitoin äsken valojen yms. tiivistykseen tarkoitettua butyylinauhaa  kumien keskiosan ympärille sekä prikat tappiruuvien alle, jotta pysyy jämptisti. Nyt ei enää vatkaa. Mitään ei tartte tehdä jos suojapahvin ottaa päältä ja kokeilee ettei putsari liiku väljänä kevyellä käsikopelolla. Jos tätä ongelmaa ei ole, niin todennäköisesti on kaikki vielä kunnossa. Tarkastaa kannattaa kuitenkin jos vähääkään epäilee kumien olevan huonona. Mun auto vois tarvii uuden ehjän putsarikotelon 😅

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #10 : 26.03.2021, 19:47:26 »
Kirjoitanpa vähän vielä taustoja tähän jos jollain vastaavia ongelmia EGR:n, ESP/ASR jne. kanssa eikä meinaa korjautua EGR vaihdolla. 1. postaukseen korjaus eli aiemmin olin autoon vaihtanut nimenomaan Hellan EGR:n enkä Pierburg n. vajaa vuosi sitten. Auto tuli mulle silloin (nimeltä mainitsemattomasta autoliikkestä, jossa en enää varmaankaan asioi huonon aftersalesin vuoksi) ja siinä oli 8kpl vikakoodeja, joista osa oli abs-puolella ja nimenomaan tuo C1391 löytyi jo silloin sieltä. Ajelin autolla ihan normisti, mutta silloin tällöin tuli herjoja C1391, P0409, P0490 ja sit oli vielä joku muukin. Kaikki EGR viittaavat koodit indikoivat, että egr-vena jäi liian kiinni tai sen asento oli liian kiinni. Kostealla kelillä ajellessa ampui sitten esp/asr vikaa tauluun ja ajonvakautus pois päältä sekä vakkari pois pelistä ja pieni nykäsy. Kosteita kelejä kun jatkui, niin saattoi sytytellä moottorin vikavalonkin. Kun taas kelit kuiveni, niin koodit pysyi poissa ja antoi satunnaisesti tuota P0409 koodia pihalle eli egr ei saa jotain juttuaan tietyssä aikamääreessä suoritettua.

En ole perehtynyt tämän auton sähkötyksiin sen enempää enkä tiedä mitkä kaksi johdinta oli oikeastaan paljaana tuolla ilmanputsarikotelon alla, mutta sen tiedän, että kostealla kelillä ne aiheuttivat ongelmia. Sulakkeita ei palanut, mutta sekoitti ilmeisesti moottorinohjausta jollain tapaa. Kyseistä vikaa etsiessä on vaihdettu ja tehty ihan tajuton määrä kaikkea, koska en tiennyt mistä hakea vaivaa. Nyt jos jollain näitä koodeja pelkästään ampuilee, niin suosittelen vahvasti katsomaan nuo johdot ilmanputsarikotelon alla. Samalla kun tarkastat tuon kohteen, niin suosittelen kokeilemaan turbon kellolta alipaineletkua jos meno tuntuu vetelältä. Itselläni oli alipaineletku ihan löysällä ja homma korjaantui 1cm letkun lyhentämisellä.

Huollossa kävin vielä kyselemässä tuon egr-liittimen perään ja kaveri katsoi työlistalta ettei niitä ole viimeiseen 10kpl dv6c koneiseen vaihdettu eli se egr:n moottoriliitin ei ole yleinen ongelmakohta eikä se tässäkään tapauksessa ollut se ongelman ydin, vaan nuo koteloa vasten hankaavat paljaat johdot. Jos tätä vaivaa kerran on useammalla, niin vois melkein lisätä tyyppivikoihin ilmanputsarikotelon kiinnipisteiden väljistymisen ja sitä kautta mahdolliset johtosarjavauriot... 

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #11 : 26.03.2021, 20:12:03 »
Tämän jutun inspiroimana kävin irroittamassa omasta rämisevän ilmanputsarin kotelon, ja kappas mitä löytyi sen alta:



Vähän on yhdestä johdosta päässyt kuparit näkyviin - hyvä kun ei muista. Pitääpä ens hätään uusien kumien lisäksi pyöritellä sähköteippiä tuohon ympärille. Ja jotain pehmikettä sinne kotelon pohjaan tuohon kohdalle. Oli melkonen kuluma siihen kohtaan muodostonut.

Eli kannattaa välillä heilutella tota putsarin koteloa ja heti vaihtaa kumit, kun pääsee falskaamaan.

Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #12 : 26.03.2021, 20:50:11 »
Tsekkaa putsarin kumipuslien kiinnityspisteiden muoto. Ne pitäs olla pyöreitä. Mulla etummaiset oli täysin soikeat ja toisessa kulumaa n. sentin verran yhteen suuntaan. Toinen oli vaan muodoltaan epämääränen. Butyylinauhalla ja prikkakikalla tuli aika jämptin olonen kiinnitys taas.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #13 : 27.03.2021, 07:22:51 »
Vähän kattelin kuvia ja vietin aikaa ebayssa ja löysin eilen uuden ilmanputsarikotelon sekä moottorin suojapahvin vanhojen tilalle. En tiennytkään, että pahvin kiinnityskumit pitäis olla siinä pahvissa kiinni kun ne on mulla aina jääneet siihen paikoilleen ja pahvi noussut muitta mutkitta irti 😂. Molemmat ehjät käytetyt hyvät yht. 80e posteineen kotiovelle. Ei paha. Ilmanputsarikotelo vielä täydellisenä ilmamäärämittari kera  ;D jotenkin kaikki myynnissä olleet kotelot vaikuttuvat olevan ihan priimoja? Onko tää sitten pakkasen aiheuttama pohjoismaiden ongelma vaan...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 784
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #14 : 27.03.2021, 08:42:19 »
Hyvä juttu. Erittäin hyödyllistä tietoa monelle 3008 hodarin omistajalle. 80 eurolla on halpa tuninki.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -