Kirjoittaja Aihe: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)  (Luettu 2950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #15 : 27.03.2021, 09:43:27 »
Hyvä juttu. Erittäin hyödyllistä tietoa monelle 3008 hodarin omistajalle. 80 eurolla on halpa tuninki.

Hyödyllinen itseasiassa kaikille 1.6 HDi-moteille, joissa on tuon mallinen ilmanputsarinkotelo (olisko kaikissa DV6C-malleissa tämä?). Mutta sen takia kannattaakin käydä kuikuilemassa muidenkin mallien juttuja täällä  ;)

Ja aikaisemmissakin 1.6 HDi-malleissa noita kumipuslia myös menee...
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #16 : 28.03.2021, 22:06:57 »
Ostamani ilmanputsarikotelo tais olla c4 citikasta vastaavalla moottorilla ja suojapahvi 2010vm 3008 pösöstä. Osanumeron perusteella suojan etsin vaan  :o Eikä osien vaihto mitään tuninkia ole, vaan ihan korjausta. Palikat löyty niin halvalla omasta mielestä, että ei tohtinu jättää tilaamatta. Edellinen käyttöpeli oli 8v mulla ajossa ja pajotin kaikki ite siihen, niin tottunut pitämään kaiken ehjänä ja vaihtamaan risat osat ehjiin jos ei maksa omaisuutta.

Johtosarjavaivan poistaminen ja egr saaminen toimintaan näkyi välittömästi kulutuksessa. Yhdellä tankin pykälällä pääs 200km max. 80kmh sekalaisessa matka-ajossa ja näytti vielä 940km olevan jäljellä kun pääs kotipihaan. Tänään naisväki kävi autolla 200km reissun, josta suurin osa 100kmh rajoituksella ja sama meininki jatkui ajotietokoneen mukaan. Eli matkassa talvirajotuksilla nätisti ajaessa vois päästä yli 1000km kun aiemmin jäätiin aikalailla johkin 940 hujakoille ajotietokoneen mukaan. Aiemmat keskikulutukset olikin luokkaa 5.4-5.8 seka-ajossa ilman motariajoa, joka tuntu vähän korkealta vaikka luin etukäteen, että korkeana autona saattaa soppaa mennä. Näin jälkikäteen ärsyttää miten pienestä oli kokonaisuuden toimiminen kiinni..

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #17 : 29.03.2021, 08:32:43 »
Tsekkaa putsarin kumipuslien kiinnityspisteiden muoto. Ne pitäs olla pyöreitä. Mulla etummaiset oli täysin soikeat ja toisessa kulumaa n. sentin verran yhteen suuntaan. Toinen oli vaan muodoltaan epämääränen. Butyylinauhalla ja prikkakikalla tuli aika jämptin olonen kiinnitys taas.

Hyvä huomio. Mulla oli kumipuslien kiinnityspisteet syöpyneet kotelosta jonkin verran. Ei ollut butyylinauhaa, mutta erkkarilla sai kiinnityskohdat tiiviksi takakohdista. Toisen kumipuslan paikka edestä oli syöpynyt kumipuslan kosketuspintojen kohdalta niin paljon, että uusi pusla klappasi melko lailla koteloa vasten. Tungin jesarinpaloja väliin, niin tuli hyvä!  ;D. Eiköhän tuo ole ihan hyvä ratkaisu - kunhan klapit on pois, niin ei pääse mikään pinta syömään toista. Viimeistään ilmansuodatinta vaihtaessa tsekattava aina kotelon kunto.
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Vikakoodit C1391 ja P0409 (HDi)
« Vastaus #18 : 11.04.2021, 08:59:58 »
No niin jonkun aikaa ajeltu menemään ja nyt ovat koodit pysyneet poissa. Eilen sain asenneltua uuden (käytetyn) ilmanputsarikotelon paikoilleen pienen säätämisen jälkeen. Ebaysta tilattu koppa oli nimittäin tiputettu lattialle ja kuvissa ei näkynyt, että takaosassa oli kiinnikemurtumia. Tein asiassa reklamaation ja sain rahat takaisin kopasta kokonaan, joka on yleinen käytänne ebayssa, jos havaitset jotain vikaa mitä ei ole tuotteen kuvauksessa ilmoitettu myydessä. Aattelin, että kokeillaan nyt josko saisin sen korjattu kestävästi, kun ei kerran mitään maksanut paitsi vaivaa korjata. Muovilaatu on sellaista, että sen liimaaminen ei oikein toiminut kestävästi ainakaan pikaliimalla, mutta juotoskolvilla kun "hitsasin", niin sain korjailtua. Kopasta piti korjata murtuma toisesta kannen kiinnityslenkistä ja äänisuojan kannake siitä puuttui kokonaan. Sahasin kyseisen kannakkeen vanhasta kopasta ja käytin murtunutta kannakkeenjämää täyteaineena korjauksessa ja jämpti siitä tuli taas. Uuden kopan osalta tsekkasin, että kiinnityspisteet oli priimaa, mutta takapuslat olivat kuluneet samaan tyyliin kuin ne nyt tuppaavat kulumaan. Kuluma oli kuitenkin hyvin minimalistista. Olin ostanut vanhaan koppaan pari uutta puslaa, joten ne lykkäsin paikoilleen uudelleenasentaessa takaosaan. Ebaysta tilatun kopan etupuslat olivat vielä aivan käyttökunnossa, mutta laitoin silti butyylinauhaa kaikkiin pisteisiin vähentämään tärinää/kulumista. Korjasin kopan ihan vain siksi, että siinä oli ne kiinnityspisteet vielä ehjänä ja samalla sain ilmantuloputken kiinni ilman patentteja, kun omastani toinen kiinnityshahlo oli rikottu putsarikopasta jossain vaiheessa historiaa. Kopasta tein sen verran huomioita, että vasemmanpuoleiset kiinnikepisteet ovat uutuuttaankin soikeita toleransseja varten ja oikeanpuoleiset ns. kiinteänä eli täysin pyöreät reiät.