Kirjoittaja Aihe: 3008 - Sisäilman lämpötilaa pitää säätää, automaatti-ilmastointi  (Luettu 1120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jasseri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Auto: 3008 1,6 Hdi vm. 2010 automaatti 230000km

Mistä johtuu, että automaatti-ilmastointi ei pysy aivan oikeana. Ajaessa pitää hieman säätää puoli astetta - 2 astetta. Ei ole iso ongelma mutta edellisessä vastaavassa autossa en koskaan säätänyt lämpötiloja oli kesät talvet samassa asennossa. Voiko olla, että sisälämpötilan asturi on rikki tai likainen? Missä ko. anturi sijaitsee? Jäähdytys ja lämmitys toimii muuten kunnolla mutta pitää hieman säätää asetusarvoja ajon aikana.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Miksi pitää säätää? Muuttuuko lämpötila? Oletko mitannut jollain toisella mittarilla paljonko lämpötila muuttuu jossain kohtaa ohjaamoa?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SEL

  • Vieras
Mistä johtuu, että automaatti-ilmastointi ei pysy aivan oikeana. Ajaessa pitää hieman säätää puoli astetta - 2 astetta. Ei ole iso ongelma mutta edellisessä vastaavassa autossa en koskaan säätänyt läpötiloja oli kesät talvet samassa asennossa. Voiko olla, että sisälämpötilan asturi on rikki tai likainen? Missä ko. anturi sijaitsee? Jäähdytys ja lämmitys toimii muuten kunnolla mutta pitää hieman säätää asetusarvoja ajon aikana.

Kumpaan päin pitää säätää. Yleensä iso tuulilasillinen pösö lämpiää liikaa koska anturi on sisäpeilin juuressa ja iso lasi huokuu kylmää anturiin. Kyllä minäkin joudun pudottamaan pari astetta pidemmällä matkalla. Sitten toinen lämpöön vaikuttava asia on aurinkotunnistin keskellä kojelutaa tuulilsin luona, se tiputtaa lämmitystä jos aurinko porottaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Jos joskus itsellä ollut vastaava fiilis olen sen kuvitellut johtuvan siitä että kun auton massa (penkin, kojelauta, äänieristeet, sisäkatto, jne) lämpenee pidemmän matkan aikana niin auto tuntuu lämpöisemmältä, vaikka ilman lämpötila olisikin kutakuinkin sama.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Jasseri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Talvella kun lähden niin asetan läpötilan 22 astetta mun olen ajannut n. 20 km alennan 1 asteen kun taas n. 20 km alennan 1 asteen jne. johonkin 18 asteeseen. En ole mitannut lämpötilaa mutta itsellä tuntuu, että pitää ajon aikana alentaa pikku hiljaa lömpötilan asetusarvoa. Aikasemmin minulla oli vastaava 308 jossa ei tarvinnut säädellä, läpötilaa kummassakin oli lasikatto mutta se on talvella kiini. Voiko olla, että sisälämpötila-anturi on rikki. Missä se sijaitsee ja onko muilla ollut vastaavaa vikaa. Vika ei ole kovin kummoinen mutta ihmetyttää lämpötilan säätö alaspäin pakkasilla.

SEL

  • Vieras
Nyt kun oli reilumpia pakkasia, huomasin että sisälämpö nousi vaikka oli tosikylmää ulkona ja oli maskipeittokin nokalla. Moottorin lämpö putosi hitaammin ajaessa niin että termostaatti sulkeutui ja tienpäällä moottori lämpeni välillä normaaliksi. Tästä päättelin että sisälämmön säätöjärjestelmä sekosi jäähdytydveden lämmönvaihtelun johdosta ja se tunki sisälle lämpöä täysillä. Piti tiputtaa sisälämmön lukemaksi 17 astetta niin oli mukava matka-ajo lämpö sisällä. Kelin lauhduttua ulkona piti auton sisälämpö nostaa normilukemiin.