Kirjoittaja Aihe: Laakerikotelon (wheel bearing housing) lukkopultin irrotus  (Luettu 1232 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Neuvoja kaipaisin.

Vuosimallin -73 504:n takalaakereita olen vaihtamassa mutta laakereiden edessä oleva laakerikotelon sisään kiertyvä lukkopultti ei aukea.
Olen uittanut mötikkää sitruunahapossa pintaruosteiden poistamiseksi, ruiskinut wd-40:stä joka rakoon, antanut lämpöä (tosin vain kuumailmapuhaltimella), koettanut suostutella pulttia tuurna-vasara -yhdistelmällä (tällä irtosivat iskaritolppien vastaavat), ja viimeiseksi hitsailin paksuhkosta raudasta ristin muotoisen avaimen lukkopultin neljään hahloon.

Vaan ei aukea vaikka miten vartta lisäisin vääntimeen, tai tärisyttelen mutteripyssyllä.

Saakohan tuollaista vuosikymmeniä umpeenruostunutta ohuehkoa pulttia irti rikkomatta?

Kaikenlaiset vinkit otan kiitollisena vastaan, koetan laittaa pari havainnollistavaa kuvaa piakkoin.
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: Laakerikotelon (wheel bearing housing) lukkopultin irrotus
« Vastaus #1 : 24.03.2021, 16:12:15 »
Lämpöä ensin ja sitten kylmää pulttiin kylmäsprayllä. Sitten varmaan muutama vasaran isku pulttiin. Toivottavasti kuumailmapuhallin on tarpeeksi tehokas että saa aikaan tarpeeksi lämpötilaeroa.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Laakerikotelon (wheel bearing housing) lukkopultin irrotus
« Vastaus #2 : 26.03.2021, 15:17:27 »
Inductio kuumennin kova sana jumipulttien irtiottoon

https://www.puuilo.fi/kramfors-induktiokuumennin-1000w
Esim tommonen.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: Laakerikotelon (wheel bearing housing) lukkopultin irrotus
« Vastaus #3 : 26.03.2021, 19:59:40 »
Hakkaa sitä kantaa. Se kanta on yleensä lujemmassa kuin se kierreosa pultissa. Minkään öljyn ruiskiminen auta mitään. Dieselöljy ajaa saman asian. Ja lämpöä pitää olla ihan hehkuun saakka, riippuen kohteesta. Se hitsaaminen kannattaa kyllä tehdä hyvin koska se pultti lämpeää monesti siinä hitsatessa ja pelkästään se auttaa irrotukseen. Sinun pitää ajatella sitä kantaa niin, että hakkaat irti sen alustasta. Tuurna, siis hyvä sellainen ja kun saa kolon säteelle ja siihen takoo niin se kyllä aukaisee yleensa tiukatkin. Onglema on yleensä se asento että saa kunnon lyöntejä siihen tuurnaan. Tuurnan laadulla on kovasti merkitystä. Jos ei lähe niin sitten vain poraa. Tasaa pään ja saa pistepuikon pisteen keskelle ja poraa tarkasti niin se loppu kierteen saa pois sitten ruuvi tai torxilla pyörittämällä ilman että kierteen vahingoittuu. Olen huomannut että kun alun saa niin se pora keskittyy aika hyvin, Sehän on tietenkin se kierre työskarkaistunut jolloin se luonnostaan menee keskeltä. Ja vaikka se yhdeltä laidalta söiskin kierrettä niin se kierre kyllä toimii myös.

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Laakerikotelon (wheel bearing housing) lukkopultin irrotus
« Vastaus #4 : 28.03.2021, 23:39:56 »
Nyt huomasin, että laakerikotelon ulkoreunaa kiertää jonkinlainen "huuli", joka tulee lukkomutterin päälle.
Mietin miten laakeri pitäisi saada sisään kun on leveämpi mitä suu. Taka-akselin rakenne on kait muuttunut jonkin vuosimallin jälkeen.

Tarvitsisin melkein valkohapsisen insinöörin Sochaux:lta kertomaan mikä idea tuossa rakenteessa on.

En tiedä kehtaako kuvia kohta ottaa kun on niin hakattua rautaa että :-D
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Laakerikotelon (wheel bearing housing) lukkopultin irrotus
« Vastaus #5 : 28.03.2021, 23:57:17 »
Tuossa havainnekuva saman aikakauden rellusta alkuun.
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Laakerikotelon (wheel bearing housing) lukkopultin irrotus
« Vastaus #6 : 29.03.2021, 00:11:24 »
Löytyihän tuo pösön malli ranskaksi googlettelemalla.
Tuossa pitäisi näkyä siis tuo lovettu ulkoreuna, minkä ohi lukkopultti ei tule.
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: Laakerikotelon (wheel bearing housing) lukkopultin irrotus
« Vastaus #7 : 29.03.2021, 09:18:45 »
No nyt on vähän harjoittelussa termit. Navassa oleva laakerin lukitusrengas. Tuohon on olemassa oikeita isoja haka-avaimiakin. Samantyyppisiä käytetään hyraulisylinterien korkeissa. Suosittelen että hitsaat lyhkäsen, putken siihen, niin, että se putken ulkoreuna on lähellä sitä sisennystä ja sitten hitsaat sisäpuolelle jolloin se hitsi kutistuu ja pienentää lukkorengasta. Sitten jatkat sitä putkea toisella putkella ja siihen poikkireikä ja rautakanki. Sitten vain sorvaamoon lukorenkaan kanssa, tai eBayta selailemaan, että saa uuden. Pitää asenoitua niin, että rengasta ei ehjänä saa. Jos sinulla ei ole hitsivehkeitä niin sorvari voi sen sorvata pois. Itse ehkä hakkaisin sen vaan väkisin auki. Se on aika ohut ja menee silpuksi siinä avatessa, mutta varoo vain, että napa kärsi siinä. Noin ohut lähtee niinkin että hakkaa sen lysmään ulkokehältä sisäänpäin.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2021, 09:22:05 kirjoittanut PeugeotDriver »