Auto: 2006 207 1.4 i 16v 90 ET3J4, 135 tkm
Rohkaistuin viikonloppuna ensimmäistä kertaa vaihtamaan jakohihnan. Itse operaatio meni odotusten mukaisesti, ja vaihdoin siis hammashihnasarjan+vesipumpun, apulaitehihnasarjan, molempien nokka-akselien tiivisteet kun tihkuivat ja jäähdytysnesteet.
Jako kyllä piti pysyä paikallaan kun lukitsimet menivät operaation jälkeen kaikki paikalleen myös pyöritysten jälkeen.
Operaation valmistuttua auto lähti kuin palmun alta käyntiin, eikä tässä kohtaa tullut koodeja kuin yhdestä lampusta (kuten usein ennenkin, pysyvä ominaisuus). Ainoastaan tyhjäkäynti jäi heti n. 2000 rm, ja muutaman kaasuttelun jälkeen 1500 rpm.
Lähdin koeajolle, ajoin 5 km ja sammutin auton. Käynnistin uudelleen ja tässä vaiheessa laitoin AC:n päälle kun ei ole varmaan tytär käyttänyt talvella.
Lähdin ajamaan ja parin kilsan jälkeen auto hyytyi ja herja moottorin viasta. Auto heti uudelleen käyntiin, ajelin pari kilsaa ja sama juttu. Viimeisenä hyytyi remppapaikan pihaan.
Siinä uudenkarhea diagbox kiinni ja se näytti seuraavat viat:
P0170 Seoksen säätö
P0010 Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
P0011 Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
P1160 Kaasuläpän asennon epäloogisuus, vastuspinta 1/ paine
P1161 Kaasuläpän asennon tarkastus
Näppäränä testerin testailijana poistin koodit.
Seuraavat viat tulivat heti takaisin:
P0010 Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
P0011 Muuttuvan venttiilinajoituksen magneettiventtiili
Auto jäi siihen, ja on nyt 120 km:n päässä odottamassa mitä sille pitäisi tehdä kun ei uskalla tyttärelle antaa. Käy kyllä, mutta isolla tyhjäkäynnillä. Onko ajatuksia mistä koodit johtuvat?