Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottorin vikavalo, vikakoodit katalysaattori ja happianturi.  (Luettu 4912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Auto: 3008 1.6 VTi120 ajettu n.259 tkm vm. 2011

Moi.

Autoon syttyi juuri moottorin vikavalo. Valo ei vilku vaan palaa yhtäjaksoisesti vaikka autolla ajaa. Ei siis sammu ennenkuin auton sammuttaa ja palaa heti uudestaan kun auton käynnistää. Osaisiko joku sanoa missä vika?

Yritin liittää 2 kuvaa mutta herjaa että tiedostojen koko on liian suuri.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 133
Ne vikakoodit pitäisi lukea, jolloin se antaa jotain viitteitä. Palaako samaan aikaan muita valoja yms.. mittaristossa?

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Joo tota vikakoodi hommaa mäkin mietin.
Mittaristossa ei pala muita valoja

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Käytin auton juuri motomaatissa ja sain tulokset.
Viaksi tuli: katalysaattori ja happianturi.
Noiden lisäksi tuli teksti: imupuolen nokka-akselin asento, hidas vaste (lohko 1).

Eli onko nyt siis nuo kaikki paskana? Jos on niin onko hajua mitä maksaa?

kurkimies

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 133
YKK-anturi maksaa näköjään motonetissa muutaman kympin ja alkuperäinen Lambda-anturi 139€/179€ riippuen onko etummainen vai jälkimmäinen. Lambda-anturi (happianturi) myötä korjaantuu todennäköisesti myös katalysaattorin vika.

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Ahaa ok. Itse en autoista juuri tiedä joten mistä sen tietää että kumpi katalysaattori on kyseessä?😅
Mistä muuten päättelet että pelkkä anturin vaihto auttaa?
Auto on siis ensikuussa jo 10v vanha joten eikös se ole katin max ikä? 🤷‍♂️

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
Yksi katalysaattori on vain/auto.
Tosiaan, jos vaikkapa on yksi anturi rikki, seuraa siitä muitakin vikatietoja helposti.

Suosittelen suosimaan laadukkaimpia antureita.
Minulla esim. Mi16:ssa oli muka kunnossa oleva kampiakselin asentotunnistin, mutta vikakoodi tuli silti.
Vaihtamalla merkkianturiin, vikakoodi poistui.
Ja katti kestää pitempään kuin 10 vuotta, ei huolta. Toki voihan se mennä rikki jos vain ajettu vika päällä pitkään.

Mulla taitaa olla alkuperäinen katti, auto vuodelta -92, ajettu 253tkm.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 761
Katti ikääntyy käytöstä, ei vuosista.

Saitko motonetistä niitä vikakoodeja? Niistä on usein enemmän hyötyä kuin epämääräisistä suomenkielisistä käännöksistä.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Yksi katalysaattori on vain/auto.
Tosiaan, jos vaikkapa on yksi anturi rikki, seuraa siitä muitakin vikatietoja helposti.

Suosittelen suosimaan laadukkaimpia antureita.
Minulla esim. Mi16:ssa oli muka kunnossa oleva kampiakselin asentotunnistin, mutta vikakoodi tuli silti.
Vaihtamalla merkkianturiin, vikakoodi poistui.
Ja katti kestää pitempään kuin 10 vuotta, ei huolta. Toki voihan se mennä rikki jos vain ajettu vika päällä pitkään.

Mulla taitaa olla alkuperäinen katti, auto vuodelta -92, ajettu 253tkm.
Mikä olisi laadukas anturi? Ja senkö pystyy myös tutkimaan että anturisss vika ettei välttämättä tarvitse koko katia vaihtaa? Autolla ajettu jo 259TKM ja ollut mulla reilun 2v ja ajanut sillä ehkä 25TKM.
Moottorin tehot ehkä hiukan hävinneet nyt, öljyn kulutus lisääntynyt ha mielestäni myös bensan mutta bensa on mun mielestä niin kallista että senkin takia voi tuntua että olis lisääntynyt 😅

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Katti ikääntyy käytöstä, ei vuosista.

Saitko motonetistä niitä vikakoodeja? Niistä on usein enemmän hyötyä kuin epämääräisistä suomenkielisistä käännöksistä.

Joo näin olen ymmärtänyt, mutta autolla tosiaan ajettu jo 259TKM ja nyt jo myös 10v vanha ja tuo 10v löytyi googlesta että olisi katin ikä
😅🤷‍♂️
Sain joitain vikakoodeja esim. P11a9 ja P000a, nuo liittyvät motomaatin mukaan päästöihin 🤷‍♂️

Garfield

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Nuo molemmat koodit viittaavat internetin mukaan nokka-akselin ajoitukseen.

P000A - 'A' Camshaft Position Slow Response Bank 1
P11A9 - Camshaft Adjustment Actuator 'A' Cylinder 3

Voisiko vika olla säätöventtiilissä?

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Nuo molemmat koodit viittaavat internetin mukaan nokka-akselin ajoitukseen.

P000A - 'A' Camshaft Position Slow Response Bank 1
P11A9 - Camshaft Adjustment Actuator 'A' Cylinder 3

Voisiko vika olla säätöventtiilissä?

Joo tuon minäkin löysin mutta en tiedä mitä tarkoittaa käytännössä 😅🙈

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
Mikä olisi laadukas anturi? Ja senkö pystyy myös tutkimaan että anturisss vika ettei välttämättä tarvitse koko katia vaihtaa? Autolla ajettu jo 259TKM ja ollut mulla reilun 2v ja ajanut sillä ehkä 25TKM.
Moottorin tehot ehkä hiukan hävinneet nyt, öljyn kulutus lisääntynyt ha mielestäni myös bensan mutta bensa on mun mielestä niin kallista että senkin takia voi tuntua että olis lisääntynyt 😅
Hinta kertoo jo anturin laadusta. Halvimpia ei pidä ostaa.
Itse veisin sinuna asiantuntevaan korjaamoon ja siellä diagnosoivat vian oikeaan paikkaan, vaihtavat osan (kannattaa niistä halvimmista lähteä, eli antureista, solenoideista tms), saa takuun työlle ja osalle.

Ed. mainituista selviää kuitenkin muutamalla sadalla, kirjataan autoilun tappioiksi ja taas mennään.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
Hinta kertoo jo anturin laadusta. Halvimpia ei pidä ostaa.
Itse veisin sinuna asiantuntevaan korjaamoon ja siellä diagnosoivat vian oikeaan paikkaan, vaihtavat osan (kannattaa niistä halvimmista lähteä, eli antureista, solenoideista tms), saa takuun työlle ja osalle.

Ed. mainituista selviää kuitenkin muutamalla sadalla, kirjataan autoilun tappioiksi ja taas mennään.

Ok. Näin vähän itsekin arvelin että hinta ratkaisee. Joo täytyy selvittää missä vika. Eräs tuttu sano että kyllä sillä voi ajaa mutta jätin auton suosiolla kotiin ja tulin työkaverin kyydissä töihin
😅

kurkimies

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 133
Yksi katalysaattori on vain/auto.
Tosiaan, jos vaikkapa on yksi anturi rikki, seuraa siitä muitakin vikatietoja helposti.

Jep, yksi katalysaattorihan siellä on, mutta kaksi lambda-anturia siellä on. Toinen pakosarjassa tai sen jälkeen ja toinen katin jälkeen. Vanhemmissa autoissa taitaa vaan olla yksi kpl pakosarjan jälkeen