Miksi autosta pitää antaa riittävästi tietoa?
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Pätkiikö sytytys jossakin pytyssä?
"Hiilivety (HC) on epätäydellisesti palanutta polttoainetta. Runsas hiilivetyjen osuus pakokaasuissa yhdistyy usein sytytysjärjestelmän ongelmiin; vialliset tulpat, huonokuntoiset tulpanjohdot, väärä sytytyksenajoitus tai väärä polttoaineen ruiskutuskulma tai epätasainen polttoainesuihku, vuoto imusarjassa tai epäedullinen ilma-/polttoainesuhde, joka aiheuttaa epätäydellistä palamista ja korkeat HC-pitoisuudet.Hiilimonoksidia eli häkää (CO) muodostuu, kun happea on liian vähän palamistapahtuman aikana. Korkea hiilimonoksidipitoisuus (% pakokaasuista) johtuu rikkaasta ilma-/polttoaineseoksesta, mikä puolestaan voi johtua liian alhaisista tyhjäkäyntikierroksista. tukkoisesta tai huonosta ilmansuodattimesta, huonosti toimivasta huohottimen venttiilistä, väärin säädetystä kaasuttimesta tai polttoaineenruiskutuksesta tai epätasaisesta polttoainesuihkusta. Pieni happikaasupitoisuus kertoo siitä, että polttoainetta tuodaan palokammioon enemmän kuin saatavilla olevalla happimäärällä pystytään polttamaan. Tätä voidaan kutsua happivajeeksi. Tilanne korjataan pienentämällä polttoaineen syöttöä tai lisäämällä hapen saantia esim. vaihtamalla ilmansuodatin.Hiilidioksidi (CO2) on tärkeä mittari kun arvioidaan kuinka tehokas palamistapahtuma on. Runsas suhteellinen hiilidioksidin määrä pakokaasuissa viestii tehokkaasta palamistapahtumasta. Mitä suurempi hiilidioksidin osuus pakokaasuissa on, sitä tehokkaammin moottori toimii. 13–15 % CO2-pitoisuuden katsotaan olevan erittäin hyvä arvo. CO- ja HC-pitoisuuksien tulisi vastaavasti olla lähellä nollaa prosenttia ja hapen osuuden tulisi olla 1–3 %.Hapen (O2) suhteellinen osuus pakokaasuista kertoo, kuinka hyvin kaasutin tai polttoaineen ruiskutus on säädetty. Jos happikaasujen pitoisuutta mitataan samalla, kun ilma-/polttoainesuhdetta säädetään rikkaalta laihalle tai laihalta rikkaalle, näkyy O2-pitoisuudessa vähintään n. 0,5 %:n hyppäys siinä siirtymäkohdassa, kun siirrytään rikkaalta laihalle seokselle tai päinvastoin. O2–mittausta voidaan käyttää myös sytytysongelmien ja imusarjan (alipaine)vuotojen havaitsemiseenNOx (typpioksidit). Noin 80% ilmasta on typpeä ja loput n. 20% muodostuu hapesta. Polttomoottori käyttää happikaasuja O2 kun se käy ja tuottaa pakokaasuina typpioksideja. Typpioksideja muodostuu, kun palolämpötila ylittää 1370 °C. Vaikka NOx – yhdisteet eivät suoraan vaikuta moottorin käyntiin, ne aiheuttavat tietyissä ilmanpaineolosuhteissa savutusta yhdessä palamattoman polttoaineen kanssa (HC).Eräs typpioksidien hallitsemiseksi kehitetty ratkaisu on ns. EGR-venttiili. Se on laite, jolla pakokaasut kierrätetään takaisin palotilaan. Tavoitteena on alentaa palamislämpötilaa ja siten vähentää muodostuvien typpioksidien määrää. Tekninen henkilökunta ei voi tehdä päästöjen pienentämiseksi paljon muuta, kuin katsoa, että moottori ja EGR-venttiili toimivat oikein. "Lähde RVS technology (www.rvs.fi)
Niin vaan kävi että RE85 toi avun.CO% 0,2CO2 13,80HC 17O2 0,01Lambda 0.998Ja leima paperissa.