Kirjoittaja Aihe: 307 - käy rikkaalla  (Luettu 808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
307 - käy rikkaalla
« : 17.09.2021, 16:38:53 »
Auto 307 vm 2003 1,6 bensiini.
Tänään reputti päästöistä kun käy rikkaalla, O2 yli 3. Lambda on uusi. Kone käy hyvin ja vetää hyvin. Mikä tuota seosta säätää, onko mitään tehtävissä?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Tura

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #1 : 17.09.2021, 21:42:55 »
O2 tarkoittaa jäännöshappea, sen raja taitaa olla 5%,joten voisi olla hyvä laittaa kuva mitatuista päästöistä, jotta hylkäämisen syy selviäisi paremmin. Hc, co ja lambda siis kiinnostavammat sekä mitä obd sanoi.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #2 : 17.09.2021, 22:09:56 »
Vuotaako pakoputki?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #3 : 18.09.2021, 08:41:33 »
Nyt sähläsin sorru. Siis CO% on korkea ei O2.

CO%  3,30
CO2. 12,00
HC  86
02 0,00
Lambda 0,894 , tämä kuulemma korjaantuu aitomaattisesti kun seos on oikea.

Pakoputki on uusi eikä vuoda, Lambda myös uusittu. Miten tuo CO% nyt saadaan kohdalleen?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #4 : 18.09.2021, 09:05:59 »
Pätkiikö sytytys jossakin pytyssä?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #5 : 18.09.2021, 09:28:58 »
Pätkiikö sytytys jossakin pytyssä?
ei pätki eikä vikakoodeja, auto toimii ihan normaalisti.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #6 : 18.09.2021, 10:41:08 »
Linkissä Tuulilasin Tapio Ketosen vastaus erääseen päästöongelmaan (tosin auto on Opel Corsa). https://www.apu.fi/kysymykset/paastot-katsastuksessa  Katalysaattori ajettava tosi kuumaksi ennen katsastusta, oli hänen ohje. Tapauksessasi voi olla tietysti jotain muutakin, esim, viallinen katalysaattori?

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #7 : 18.09.2021, 11:25:33 »
Tuollaisen tekstin löysin toiselta foorumilta. Eli koitappa vaihtaa ainakin ne tulpat ja ilmanputsari uuteen. Jos ei noilla korjaannu, niin sitten vielä uusi puola.

https://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/mik%C3%A4-vaikuttaa-mihinkin-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6iss%C3%A4.21150/

Lainaus
"Hiilivety (HC) on epätäydellisesti palanutta polttoainetta. Runsas hiilivetyjen osuus pakokaasuissa yhdistyy usein sytytysjärjestelmän ongelmiin; vialliset tulpat, huonokuntoiset tulpanjohdot, väärä sytytyksenajoitus tai väärä polttoaineen ruiskutuskulma tai epätasainen polttoainesuihku, vuoto imusarjassa tai epäedullinen ilma-/polttoainesuhde, joka aiheuttaa epätäydellistä palamista ja korkeat HC-pitoisuudet.

Hiilimonoksidia eli häkää (CO) muodostuu, kun happea on liian vähän palamistapahtuman aikana. Korkea hiilimonoksidipitoisuus (% pakokaasuista) johtuu rikkaasta ilma-/polttoaineseoksesta, mikä puolestaan voi johtua liian alhaisista tyhjäkäyntikierroksista. tukkoisesta tai huonosta ilmansuodattimesta, huonosti toimivasta huohottimen venttiilistä, väärin säädetystä kaasuttimesta tai polttoaineenruiskutuksesta tai epätasaisesta polttoainesuihkusta. Pieni happikaasupitoisuus kertoo siitä, että polttoainetta tuodaan palokammioon enemmän kuin saatavilla olevalla happimäärällä pystytään polttamaan. Tätä voidaan kutsua happivajeeksi. Tilanne korjataan pienentämällä polttoaineen syöttöä tai lisäämällä hapen saantia esim. vaihtamalla ilmansuodatin.

Hiilidioksidi (CO2) on tärkeä mittari kun arvioidaan kuinka tehokas palamistapahtuma on. Runsas suhteellinen hiilidioksidin määrä pakokaasuissa viestii tehokkaasta palamistapahtumasta. Mitä suurempi hiilidioksidin osuus pakokaasuissa on, sitä tehokkaammin moottori toimii. 13–15 % CO2-pitoisuuden katsotaan olevan erittäin hyvä arvo. CO- ja HC-pitoisuuksien tulisi vastaavasti olla lähellä nollaa prosenttia ja hapen osuuden tulisi olla 1–3 %.

Hapen (O2) suhteellinen osuus pakokaasuista kertoo, kuinka hyvin kaasutin tai polttoaineen ruiskutus on säädetty. Jos happikaasujen pitoisuutta mitataan samalla, kun ilma-/polttoainesuhdetta säädetään rikkaalta laihalle tai laihalta rikkaalle, näkyy O2-pitoisuudessa vähintään n. 0,5 %:n hyppäys siinä siirtymäkohdassa, kun siirrytään rikkaalta laihalle seokselle tai päinvastoin. O2–mittausta voidaan käyttää myös sytytysongelmien ja imusarjan (alipaine)vuotojen havaitsemiseen

NOx (typpioksidit). Noin 80% ilmasta on typpeä ja loput n. 20% muodostuu hapesta. Polttomoottori käyttää happikaasuja O2 kun se käy ja tuottaa pakokaasuina typpioksideja. Typpioksideja muodostuu, kun palolämpötila ylittää 1370 °C. Vaikka NOx – yhdisteet eivät suoraan vaikuta moottorin käyntiin, ne aiheuttavat tietyissä ilmanpaineolosuhteissa savutusta yhdessä palamattoman polttoaineen kanssa (HC).

Eräs typpioksidien hallitsemiseksi kehitetty ratkaisu on ns. EGR-venttiili. Se on laite, jolla pakokaasut kierrätetään takaisin palotilaan. Tavoitteena on alentaa palamislämpötilaa ja siten vähentää muodostuvien typpioksidien määrää. Tekninen henkilökunta ei voi tehdä päästöjen pienentämiseksi paljon muuta, kuin katsoa, että moottori ja EGR-venttiili toimivat oikein. "

Lähde RVS technology (www.rvs.fi)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #8 : 18.09.2021, 11:46:08 »
Tulpat, puolat vaihdettu, myös map-sensori.  Survoin 5000 rpm 40 kilsaa ja kohta mitataan kaasut.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #9 : 18.09.2021, 12:36:48 »
Tämä meneeki mielenkiitoiseksi. CO% nyt alle 2 mutta yhä pöpelikössä. Nyt tankissa 1/4 RE85 ja kohta mitataan taas  :)
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #10 : 18.09.2021, 12:59:56 »
Niin vaan kävi että RE85 toi avun.
CO% 0,2
CO2 13,80
HC  17
O2  0,01
Lambda 0.998

Ja leima paperissa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 307 - käy rikkaalla
« Vastaus #11 : 18.09.2021, 14:35:26 »
Niin vaan kävi että RE85 toi avun.
CO% 0,2
CO2 13,80
HC  17
O2  0,01
Lambda 0.998

Ja leima paperissa.

Toi aine on jobbareiden käyttämä keino saada päästöt läpi.
Ennen tuota E85 bensaa oli ihan tunnettua laittaa sitä jäänestoa
bensiiniauton tankkiin ennen katsastusta. Kun se alkoholi palaa
puhtaammin kuin bensiini.