Kirjoittaja Aihe: 308 - Puretech suuri öljynkulutus  (Luettu 13939 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #45 : 30.04.2023, 15:29:03 »
Jos venttiilinohjurin kumit olisi loppu, se voisi selittää jotenkin noin suurta kulutusta mutta tuskin uudehkossa autossa on siitä kyse.
Menikö se katsastuksen pakokaasumittauksessa kirkkaasti läpi?

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #46 : 04.05.2023, 10:37:20 »
En tiedä onko tällä viestillä mitään arvoa, mutta ajattelin referenssinä öljynkulutuksesta laittaa, että omalla on nyt noin 11tkm ajettu vuoden ainana ja määräaikaishuolto oli viime vuoden kesäkuussa, jolloin öljyt ja suodattimet vaihdettiin. Nyt on n.1/4 jäljellä ja viikon päästä huolto.
Malli 2015 ja 138tkm ajettu.
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

peuc5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #47 : 30.08.2023, 13:09:50 »
Peugeot 308 SW -14

Itsellä runsaat 180000 km ajettu, säntillisesti merkkihuollossa huollettu auto kuluttaa merkkiliikkeen virallisen kulutusmittauksen mukaan 0,6 litraa öljyä per 1000 km. Kulutus alkoi noin 30000 km sitten. Suositeltuna korjaustoimenpiteenä oli moottorin vaihto. 8 000 euron korjaus ei oikein tuohon vehkeeseen lyö leiville, ja siksi liruttelen nyt öljyä moottoriin ja jännään, miten käy seuraavassa katsastuksessa katalysaattorin kanssa. Onko kenelläkään Puretech-moottorista mitään kokemuksia muista onnistuneista toimenpiteistä öljynkulutuksen tulppaamisessa?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #48 : 30.08.2023, 14:02:30 »
Ennaltaehkäisevä on 10 000km öljynvaihtovälit. Tekee hyvää myös hydraulisille venttiilinnostimille.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #49 : 30.08.2023, 16:47:03 »
Ennaltaehkäisevä on 10 000km öljynvaihtovälit. Tekee hyvää myös hydraulisille venttiilinnostimille.
Siellä vaihtuu jo nyt 6 litraa kymppitonnilla, turha vaihdella öljyjä lisäksi. Suodatinta voi vsihtaa kerran vuodessa
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

peuc5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #50 : 30.08.2023, 22:57:23 »
Juu, öljyä ei tartte enää vaihtaa, se on hyvä puoli. Mutta ei voi vaihtaa autoakaan, kun tuota eivät kaikki vaihtoautoliikkeet enää edes huoli.

PSA16v

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #51 : 02.09.2023, 22:53:29 »
Peugeot 308 SW -14

Itsellä runsaat 180000 km ajettu, säntillisesti merkkihuollossa huollettu auto kuluttaa merkkiliikkeen virallisen kulutusmittauksen mukaan 0,6 litraa öljyä per 1000 km. Kulutus alkoi noin 30000 km sitten. Suositeltuna korjaustoimenpiteenä oli moottorin vaihto. 8 000 euron korjaus ei oikein tuohon vehkeeseen lyö leiville, ja siksi liruttelen nyt öljyä moottoriin ja jännään, miten käy seuraavassa katsastuksessa katalysaattorin kanssa. Onko kenelläkään Puretech-moottorista mitään kokemuksia muista onnistuneista toimenpiteistä öljynkulutuksen tulppaamisessa?

Onko takuulla enään yhtään vaikutusta vai meneekö omakustanteisesti?

Näistä kaikista vioista pitäisi saada tehdas vastuuseen kun laskee tälläistä sontaa markkinoille. 180tkm ei ole mikään kilometrimäärä vielä moottorille ja sen pitäisi kestää melkein tuplat aukaisematta.

fiksailija

  • Vieras
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #52 : 03.09.2023, 10:37:31 »
Saako näissä käyttää 5w-30 öljyä? Eikös vanhemmat ja kuluneemmat moottorit just polta 0w öljyt ahnaasti.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #53 : 03.09.2023, 11:20:46 »
Ite vaatinut huoltoa aina laittamaan Total Ineo Quartz Xtra First 0w20 öljyä puretech euro 6.3 moottoriin ja öljynvaihtovälistä en tinkisi yhtään. Ominaisuutensa menettänyt öljy jumiuttanee männänrenkaat ja öljynkulutus alkaa.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #54 : 03.09.2023, 14:33:39 »
Ite vaatinut huoltoa aina laittamaan Total Ineo Quartz Xtra First 0w20 öljyä puretech euro 6.3 moottoriin ja öljynvaihtovälistä en tinkisi yhtään. Ominaisuutensa menettänyt öljy jumiuttanee männänrenkaat ja öljynkulutus alkaa.

Luuletko että ajossa oleva auto jumiuttaa männänrenkaat? Eikö ennemminkin sellainen joka on ollut poissa käytöstä 2v?

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #55 : 03.09.2023, 15:28:37 »
Ainakin Vw-konsernin eräät moottorityypit karsta jumitti männärenkaat oli ajossa enemmän tai vähemmän, yleensä enemmän vuodessa kilometrejä ajanut sai sen lottovoiton ja ylettömän öljynsyönnin.  Taisipa eräskin Audiin kyrpiintynyt jättää koslansa merkkiliikkeen eteen ja kylkeen iso kyltti ko. ongelmasta ja maahantuojan tavasta "hoitaa" ko. ongelma. Niissä se ongelma taisi osittain johtua liian pienistä öljyn poistoreistä öljyrenkaiden alla ja siitä longlife öljynvaihto tavasta. Max 30000km/v. on liikaa näissä olosuhteissa.

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #56 : 15.09.2023, 11:24:55 »
Pistänpä tähän ketjuun kun viistää läheltä. Onko kuinka normaalia pösöissä tuo öljyvuoto/hikoilu jostain lohkon välistä? Huoltokuitteja selatessa tuli vastaan. 142tkm ajettu ja öljyä ei kuitenkaan tarvinnut lisätä vuoden aikana kertaakaan ~10tkm/11kk, huoltovälin verran. Nyt näyttäisi noin puolet menny 4kk (5tkm) aikana.
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

Jokkis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #57 : 03.10.2023, 11:35:32 »
Kirjoitanpa minäkin tänne omaa tarinaani kun menee sopivan läheltä viestiketjun otsikkoa.

Eli tosiaan oma 308 vm. 2016 ja vajaa 100 000km ajettu kadotti öljyt aika mystisesti. Noin vajaa 5000km huollosta (tehty huhtikuun alussa) lähtiessäni elokuussa aamulla töihin auto alkoi herjata vähäistä öljyn määrää. Noh, eihän siinä auttanut kuin noutaa öljypullo autotallista ja avata konepelti. Tarkistin öljyn määrän mittatikusta ja muistaakseni tikku oli silloin lähes kuiva. Lisäsin sen puoli litraa öljyä mitä pullossa jäljellä oli ja varmuuden vuoksi lähdin vaimon autolla töihin. Kotiin päästyäni auto edelleen herjasi vähäistä öljyn määrää, joten lähdinpä sitten ostamaan lisää öljyä. Siitä purkista sitten lisäsin vielä sen puoli litraa ja mielestäni öljyä koneessa olisi pitänyt olla riittävästi, mutta edelleen herjasi vähäistä öljyn määrää. Tällöin ajattelin ja vähän panikoin, että noniin, siellä on sitten imusihti tukossa ja öljyn paineet alhaalla. Ei muuta kuin auto hinurilla merkkihuoltoon ihmeteltäväksi. Siellä sitten olivat tutkineet, että männät on märät ja tulpatkin aika mustat (tulpat vaihdettu huhtikuussa). Lisäksi öljy oli minimissä, mikä minusta oli hyvin outoa, koska olin sitä vajaan litran yhteensä lisännyt. Hihna oli ok joten siihen ja imusihdin tukkoisuuteen ei mikään merkkihuollon mukaan viitannut. Tarjosivat korjaukseksi moottorin vaihtoa. Minä en sitä ihan purematta niellyt ja seuraavana päivänä soittivat, että olivat olleet tehtaalle/maahantuojalle yhteydessä ja kuulemma mahdollisesti osat menisi takuuseen. Pitäisi vaan vielä tehdä virallinen öljynkulutustesti eli ajella uusilla öljyillä noin 1000km ja sitten mitata. Noh, näinpä tehtiin ja minä noudin auton ajoon. Kotona muutaman tunnin parkissa olon jälkeen tarkistin huvikseni öljyt ja mielestäni öljyn taso oli reilusti yli mittatikun maksimin. Ajelin autollani tyytyväisenä ja tarkistelin säännöllisesti tikusta öljyn tasoa ja vajaa 500km ajettuani öljyn taso oli tikun perusteella laskenut maksimiin. Siitä se ei 1000km mennessä enää laskenut ja vein sitten auton huoltoon öljynkulutusmittaukseen. Oli kuulemma syönyt öljyä hieman yli 0,5 litraa tuolla ajosuoritteella. Sanoin, että aika jännä kun tikusta katsottuna öljyn taso on maksimissa. Sanoivat, että 3 litraa olivat laittaneet ja vähän vajaa 2,5 litraa tuli ulos. Mielestäni eivät varsinaisesti tällöin vaihtaneet öljyjä. Nyt olen ajellut noin 700km tuohon päälle ja edelleen öljyn taso on mittatikusta katsottuna maksimissa. Osat menisi kuulemma moottorin vaihdossa takuuseen ja maksettavakseni jäisi vain työ (vajaa 2000e). Eli siinä mielessä olen tyytyväinen, että saisin uuden koneen kohtuullisilla kustannuksilla, mutta kovasti vain ihmettelen tätä öljynkulutusta ja kuinka mittatikun perusteella sitä ei ole enää tapahtunut. Ihmettelen myös, mikä on voinut silloin elokuussa yhtäkkiä hävittää autosta öljyt lähes kokonaan niin, että auto ei aiemmin ollut vaivautunut ilmoittamaan vähäisestä öljyn määrästä kuin vasta siinä vaiheessa kun kone on lähes kuiva.

Tästä viestistä tuli nyt varmaan pienoisromaani mutta tämä koko juttu on kovasti hämmentänyt minua ja halusin jakaa tämän kokemuksen tänne teidänkin ihmeteltäväksi.

ranskanleipaeae

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #58 : 19.10.2023, 09:32:13 »
Nonii tänään syttyi öljyvalo täällä, 4-5tkm ajettu laajan määräaikaishuollon jälkeen (138tkm). Huoltokirjoissa on kyllä merkintä männävuosilta että öljyä vuotaa lohkon tiivisteiden välistä ja kyllähän sen huomaa, tosin se näyttää enemmän että on hikoillut.
Viime vuosi meni samoilla öljyillä koko huoltovälin yli 10tkm.
508 Allure '19, 308 SW Allure '15, 407 '08, Civic '95, Civic '89, Sunny '86

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 308 - Puretech suuri öljynkulutus
« Vastaus #59 : 19.10.2023, 10:55:58 »
Ei ulkoisilla öljyvuodoilla ole juuri määrällistä merkitystä, jos ei tiputtele maahan läiskiä. Nykyiset suoraruiskut (koskee kaikkia valmistajia) on varmaan suunniteltu tarkoituksella lyhyempi käyttöikä mielessä, valmistajille on eduksi myynnin kannalta jos moottoreilla ei ajeta 20 vuotta. Lyhyt ja kylmä ajo on näille myrkkyä, vaihtaisin öljyt 10 tkm välein, jos ajomatkat pääsääntöisesti alle 15 km. Öljyrenkaat menee karstasta jumiin ja öljynkulutus alkaa. Asiaa voi korjata pähkinäkuoripuhaltamalla ja kemikaaleilla, linkissä korjattu Audi A4 karstaongelmia:
https://www.youtube.com/watch?v=K8ZFBrOl-Mo