Kirjoittaja Aihe: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat  (Luettu 1738 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mara1211

  • Vieras
508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« : 09.10.2021, 14:18:23 »
Auto: 508 1.6 HDi 82kw 112 hv vuosimalli 2012/ 2011.

Moottorin lämpötilat mittarin mukaan lähtivät heittelehtimään 50 ja 70 asteen välillä myöhemmin 50 ja 80 välillä, ajoittain pienen aikaa pysymällä paikallaan n. 70 asteessa. Auto lämpiää hitaasti eikä saavuta pysyvästi lämpötilaansa ennen vikaa 82-85 astetta. Tehdyt toimenpiteet: Termostaatti ja lämpöanturi on vaihdettu. (osat ovat yhdessä samassa paketissa) Paisuntasäiliön korkki uusittu.  Tämä ei välttämättä ole yksin tämän kyseisen auton ongelma, vaan asiaa voisi lähestyä PSA konsernin samalla tekniikalla oleviin autoihin?

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #1 : 11.10.2021, 19:10:00 »
Onko järjestelmä ilmattu?
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #2 : 11.10.2021, 20:12:09 »
Oliskohan vaan lämppärinkenno vaihtokunnossa, jos ei lämmintä tule kabiiniin. Näin pääsee käymään, jos ei vaihda nestettä. Kenno maksaa joku 80eur ja ei ole paha rasti vaihtaa.
Peugeot 3008 hybrid

Mara1211

  • Vieras
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #3 : 20.10.2021, 14:37:44 »
Lämpötilaongelmat jatkuvat: Nyt tehdyt tarkastukset: Ilmaus suoritettu, ei muutosta, Ylä- ja alaletku todettu lämpimiksi, sisään tulee lämmintä, lämpömittari näyttäisi toimivan.
Ajon aikana lämpömittari seilailee ajoittain 50-70 asteen välillä, ilmauksen aikana kuitenkin mittari nousi n. 80 asteeseen.
Syksyllä 2020 kun auton hankin siihen asennettiin jakopään hihna ja vesipumppu, sen jälkeen ajettu n. 13000km.
Pyydän lisää vihjeitä tämän mystisen ongelman ratkaisemiseksi.

                                                                                                  Mara1211

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #4 : 20.10.2021, 14:44:25 »
Ilmaus suoritettu, ei muutosta ... ilmauksen aikana kuitenkin mittari nousi n. 80 asteeseen.

Jos ilmaa olisi sittenkin järjestelmässä. Onko kaikki ilmausnipat löydetty varmasti?
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

JS

  • Vieras
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #5 : 20.10.2021, 16:04:30 »
Pitääkö tuossakin saada ilmatessa jäähdytysnesteen pinta ylemmäs kuin paisuntasäiliössä? Esim. sopivan kokoisella suuaukolla varustetusta litran pullosta pohja pois ja se alassuin paisuntasäiliön täyttö-aukkoon ja sitten pullo täyteen ja ilmaamaan. Ilmaillaan niin kauan että myös termostaatti on varmuudella auennut vähintään kerran-pari. Pidetään pullo mahdollisimman täynnä  koko ilmauksen ajan.

Mara1211

  • Vieras
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #6 : 22.10.2021, 15:35:18 »
Lisää vettä myllyyn! (sananparsi) Kaiken lukemani peruusteella olen ymmartänyt että ilmaa järjestelmässä, nostaisi lämpötiloja, nesteen kierron vaikeutuessa, onko mitään perää?
Lisäksi olen havainnut että paineistus järjestelmässä ei olisi kovin suuri, korkin avatessa kuuluu pieni siahdus, nesteen pinta lämpimänä nousee paisuntasäiliössä n. 5mm, siis korkin avaamisen  jälkeen, olisiko tällä jotain yhteyttä kysiseen ongelmaan, pitäisikö paine järjestelmässä olla n 1.5 paaria (1.5 kiloa) ja olisiko kuohunta suurempaa?

                                                                       Mara1211

Mara1211

  • Vieras
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #7 : 24.11.2021, 10:10:50 »
Ongelmat ovat nyt todennäköisesti selvinneet. Varsinaista ongelmaa ei ole olemassa, kaikki toimii niin kuin pitää mutta...
Ongelma lienee mittaritaulussa jossa öljyn- ja nesteen lämpötilamittarit eivät pidä paikkaansa, ne eivät saa väärää informaatiota, jotenka juotokset... Öljyn- ja nesteen lämpötilat eivät ole tekemisissä keskenään eivätkä näin ollen aiheuta ongelmia yhdessä, saamani tiedon mukaan.

                                                                                               Kiitos mukana olleille! Mara1211

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #8 : 24.11.2021, 11:53:22 »
Kannattanee aloittaa maadoituksista ennen kuin käyttää paljoa aikaa juotosten tarkistukseen.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #9 : 07.01.2022, 13:31:04 »
Kannattanee aloittaa maadoituksista ennen kuin käyttää paljoa aikaa juotosten tarkistukseen.

Ensimmäinen paikka on katsoa moottorin ja korin välinen maadoituspisteet sekä korin ja akun välinen maakaapeli. Sulakepesän pohjassa hapettumaa?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #10 : 07.01.2022, 14:39:17 »
Youtubessa on korjausohje 508 mittaristoon

https://youtu.be/IPvtH0X7Hik
Peugeot 3008 hybrid

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 508 - Moottorin lämpötilaongelmat
« Vastaus #11 : 07.01.2022, 17:23:10 »
Mulla on kerran ollut rikki entisestä 508 mallista öljylämpötilamittari rikki.

Vika korjaantui kun vaihdoin siihen 100€ käytetyn mittariston eBaystä. En jaksanut tilata Aliexpressisstä noita servomoottoreita ja samalla sai vaihtotyön nopeammaksi. Vaihto meni melkein Plug & Play metodilla kun osti tuon koko mittariston. Jossain mittaristoissa voi olla hieman eri keskinäyttö (värillinen tai "mustavalko"). Jos käytetyn mittariston keskinäyttö ei toimi  jne (tai vaatisi koodauksen), niin vanhan keskinäytön saa vaihdettua päittäin todella nopeasti ja helposti vanhasta mittaristosta.

Varoituksena vielä, että jos otat käytetyn mittariston, niin auto ottaa aina suuremmat kilometrit sen mukaan missä laitteessa (mittaristo tai BSI) on suurempi km määrä. Eli mittaristoa ostettaessa muista ostaa aina ostaa selainen mittaristo jossa on tiedossa ajetut km ja että km lukema on varmasti pienempi kuin omassa autossa!