Kirjoittaja Aihe: 3008 - 120 VTi ilmanputsarin vaihto  (Luettu 499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 273
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
3008 - 120 VTi ilmanputsarin vaihto
« : 16.10.2021, 20:37:36 »
Auto: 2013 3008 1,6 120 VTI

Tein huoltoa, vaihdoin suodattimia. Raitisilmasuodattimen vaihto on suoraviivainen juttu, jos on notkea ja pienet kädet . Isokätinen ja kankea saa varata aikaa ja hermoja :).  Sen sijaan ilmanputsarin vaihto on helppo - tarvitaan vain 10mm lenkki tai hylsy ja 20 torxi ruuvimeisselin päässä. Moottoria edestä katsoessa sen yläpuolella on yksi 10mm pultti ja 7-8 ruuvia. Ruuvit auki, vanha filtteri pois, imurointi, uusi paikalleen ja koppa päälle.

Mutta mikä ihme on se, jota varmaan jo toisen kerran luulin ilmanputsariksi -- eli akun vieressä oleva laatikko, josta ilma tulee sisään ja jatkaa matkaansa letkua pitkin ilmanputsarille?

Pohtii, Jukka P.

Nall3

  • Vieras
Vs: 3008 - 120 VTi ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #1 : 16.10.2021, 21:58:57 »
Auto 2013 3008 1,6 120 VTI

Tein huoltoa, vaihdoin suodattimia. Raitisilmasuodattimen vaihto on suoraviivainen juttu, jos on notkea ja pienet kädet . Isokätinen ja kankea saa varata aikaa ja hermoja :).  Sen sijaan ilmanputsarin vaihto on helppo - tarvitaan vain 10mm lenkki tai hylsy ja 20 torxi ruuvimeisselin päässä. Moottoria edestä katsoessa sen yläpuolella on yksi 10mm pultti ja 7-8 ruuvia. Ruuvit auki, vanha filtteri pois, imurointi, uusi paikalleen ja koppa päälle.

Mutta mikä ihme on se, jota varmaan jo toisen kerran luulin ilmanputsariksi -- eli akun vieressä oleva laatikko, josta ilma tulee sisään ja jatkaa matkaansa letkua pitkin ilmanputsarille?

Pohtii, Jukka P.
Muistelisin, että sitä kutsutaan joksikin resonointiin liittyväksi osaksi.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 273
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - 120 VTi ilmanputsarin vaihto
« Vastaus #2 : 16.10.2021, 22:24:21 »
Ilmanoton subwoofer  ;) :o