Kirjoittaja Aihe: 3008 - Puolan vaihto VTI120 moottori  (Luettu 277 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 273
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
3008 - Puolan vaihto VTI120 moottori
« : 19.04.2022, 22:21:21 »
Auto 2013 3008 1,6 VTI120 - perusmalli (Limited)

Auto on ollut anopilla useamman vuoden ajossa ehkä 40km viikossa  - joskus ei sitäkään. Käytin auton keskisuomesta katsastuksessa kotona Porvoossa, niin samalla sai ajaa matka-ajoa moottorin puhtaaksi.  Auto sai leiman moitteitta. Katsastusmies ei kuitenkaan yrittänyt ostaa autoa ylihinnalla :)

Ajoin autoa takaisin "kotikonnuilleen" ja näyttöön tuli Lempäälän kohdilla Tampereen suuntaan ajaessa "Engine Fault", joka ei kuitenkaan jäänyt vilkkumaan - autosta hävisi hiukan tehoa. Ajelin auton perille ja etsin perhepiiristä sillä suunnalla OBD lukijan ja vikakoodit olivat P1337 ja P0351. Molemmat viittasivat puolan kuolemaan 1. sylinterissä.  Sylinterien järjestys on autoa keulasta katsoen vasemmalta 4-3-2-1 (kiitos SamiK/perrye). Hain heti aamulla alkuperäisen Boschin (oli aivan samanlainen Sloveniassa tehty) puolan ja vaihdoin sen videolla opitun mukaan. Ei apua, kun vaihdoin johonkin YouTube videoon luottaen ensin vasemmanpuoleisen 4. sylinterin ehjän puolan.  Sitten kokeilin, minkä puolan johdon irrottamalla käynti ei huonone lisää ja palanut puola olikin oikean puoleisin (vaihdelaatikon/vauhtipyörän puoleinen).  Vaihdoin siihen sen irrottamani ehjän puolan ja hop - ongelma parani kertaheitolla. Kuittasin vikakoodit ja homma selvä.

Vaihtotyössä otin öljyntäyttökorkin pois, avasin pari (varmaankin koko 30) torx ruuvia, joilla tulppien päältä sai pienen kannen auki. Sitten tukeva ruuvimeisseli, jolla puolan sai nostosangasta otettua helposti ylös paikaltaan. Uusi puola painamalla paikalleen, johdot kiinni ja kansi paikalleen.

Erityinen piirre, joka kuvattiin myös jossakin brittisivustolla --- kun puola on kärähtänyt, auton jäähdyttäjän tuuletin jää moottorin sammuttamisen jälkeen pyörimään suurella nopeudella useammaksi minuutiksi - varmaan siksi ajaksi, että ECU nukahtaa.

Terveisin,

Jukka P
« Viimeksi muokattu: 19.04.2022, 22:25:25 kirjoittanut Jukka P »