Kirjoittaja Aihe: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata  (Luettu 538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kekalma

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« : 27.06.2022, 21:40:18 »
Auto: 308 Vti 120 1.6 ajettu 195 tkm

Hei,

ostin Huutokaupat.comista Peugeot 308 Vti 120 1.6 koneella, vm. 2008 ajettu 195thkm. Myyntiedoissa oli, että kone käy kylmänä epätasaisesti ja Depollution System faulty valo palaa. Ajattelin, että tämä on helppo korjata. Kotiin ajellessa puoliso huomasi, että varsinkin paikaltaan lähdettäessä ja kiihdyttäessä kone tupruttaa savua. Vein auton korjaamolle, jossa katsoivat viivakoodit, niiden perusteella vaihtoivat nokka-akselin säätösolenoidin ja vvt-pyörän. No eihän nämä auttaneet mitään, vikavalo palaa ja savua tupruttaa. Vein auton takaisin korjaamolle ja sitten viitsittiin katsoa se savuttaminen ja epäilys oli, että kansipahvi on palanut, kun savu on vähän valkoisen harmaata. Mitään imelää hajua ei tule, mutta pahalle se haisee. Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Ei paljoa huvittaisi maksaa kallista kansipahvin vaihtoa tuohon autoon enää. Mainittakoon, että autoon oli tehty koneremppa 145500th/km kohdalla, kun ilmeisesti jakoketju katkennut. Voiko esim. egr-venttiili vaikuttaa tai kampikammion huohotusventtiili? Apua kaivataan. Tuo korjaamo oli kyllä yksi arvauslaitos.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 665
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #1 : 27.06.2022, 22:22:04 »
Onko se hävittänyt vettä? Onko koneen ääni pehmeä vai onko siinä pientä kolinaa mukana? Yhdessä Renaultissa oli kannentiiviste päästänyt vettä sylinteriin ja se oli syönyt öljykalvon pois ja tehnyt niin suuren välyksen männän ja seinämän väliin että naputti.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 543
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #2 : 27.06.2022, 22:30:58 »
Noin vinkkinä voin sanoa, että huutokaupat.comin autoja ei välttämättä kannata ostaa, jos joutuu viemään auton korjaamolle korjattavaksi. Ne on ihan syystä siellä huutokaupassa, myyjä välttää kaiken vastuun ilmenevistä vioista.
https://autostrong-m.by/problemy-i-nadezhnost-sovmestnoj-razrabotki-bmw-i-psa-1-6-litra-dvigatelya-ep6-mini-n12/
Tuolla on kattava katsaus kaikista mahdollisista ja mahdottomista EP6-moottorin tyyppivioista. Useimmat ongelmat on tuotannon aikana korjattu ja ensimmäisiin moottoreihin saa päivitetyt osat. Tiheillä öljynvaihdoilla tuo pitäisi kuitenkin olla 500 tkm moottori.
Lainaus
Venttiilivarren tiivisteet kestävät tuskin 150 000 km, varsinkin kuumissa pakoventtiileissä, ja alkavat vuotaa öljyä. Se palaa ja jäätyy venttiileissä, menee osittain sylintereihin. Öljyn palaminen sylintereissä lyhentää myöhemmin vakavasti katalyytin käyttöikää. Ja tietysti moottorin öljytaso laskee. Tilannetta ei kannata viedä siihen pisteeseen, että venttiilit on puhdistettava hiilestä ja vaihdettava venttiilivarren tiivisteet ennakoivasti, kun ensimmäiset öljyn palamisen merkit ilmaantuvat. Yleensä uusilla EP6-moottoreilla tällainen tarve tuli noin 50 000 km:n ajokilometrillä.

kekalma

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #3 : 27.06.2022, 22:54:34 »
Onko se hävittänyt vettä? Onko koneen ääni pehmeä vai onko siinä pientä kolinaa mukana? Yhdessä Renaultissa oli kannentiiviste päästänyt vettä sylinteriin ja se oli syönyt öljykalvon pois ja tehnyt niin suuren välyksen männän ja seinämän väliin että naputti.

Tosi hiljainen on, se VVT pyörä oli liikkunut liikaa ja piti ääntä ennen tuota huoltoa. Minun pitää käydä katsomassa se vesitilanne, kun auto on korjaamon pihalla.

kekalma

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #4 : 27.06.2022, 22:56:26 »
Noin vinkkinä voin sanoa, että huutokaupat.comin autoja ei välttämättä kannata ostaa, jos joutuu viemään auton korjaamolle korjattavaksi. Ne on ihan syystä siellä huutokaupassa, myyjä välttää kaiken vastuun ilmenevistä vioista.
https://autostrong-m.by/problemy-i-nadezhnost-sovmestnoj-razrabotki-bmw-i-psa-1-6-litra-dvigatelya-ep6-mini-n12/
Tuolla on kattava katsaus kaikista mahdollisista ja mahdottomista EP6-moottorin tyyppivioista. Useimmat ongelmat on tuotannon aikana korjattu ja ensimmäisiin moottoreihin saa päivitetyt osat. Tiheillä öljynvaihdoilla tuo pitäisi kuitenkin olla 500 tkm moottori.

Joo, oppirahat on nyt maksettu tämän auton osalta.

kekalma

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #5 : 03.08.2022, 21:33:15 »
Autoa korjannut korjaamo oli susipaska, vein auton ranskalaisiin autoihin erikoistuneeseen liikkeeseen, jossa vaihdettiin venttiilinvarren kumit ja homma oli sillä selvä. Maksoin tälle "susikorjaamolle" 1200€ aivan turhasta >:(. Täytynee soittaa kuluttaja-asiamiehelle, mutta tuskinpa siitä apua hirveästi on.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 200
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #6 : 03.08.2022, 21:50:55 »
Hei! Voitko kertoa, mikä oli tämä ranskalaisiin erikoistunut liike ja mitä venttiilinvarsien tiivisteiden vaihto kustansi? Olisi sama homma täällä edessä ja sen verran tutkinut, että en ihan heti lähde itse turaamaan. Jakopääkin tuossa hommassa vaihtuisi helposti samalla.

kekalma

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #7 : 03.08.2022, 21:57:29 »
Joensuussa on yritys nimeltään https://www.auto-france.fi/ ja he pystyvät vaihtamaan kumit ilman kannen irrotusta. Koko homma osineen maksaa n. 820€.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 200
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #8 : 03.08.2022, 22:32:49 »
Kiitos tiedosta! Joo kantta ei tarvi irroittaa mutta kova purkaminen on, ennen kuin pääsee käsiksi venttiilivarren tiivisteisiin. Mm. nokka-akselit vanos härveleineen.

kekalma

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 308 - VTi 120 savuttaa vaalean harmaata
« Vastaus #9 : 03.08.2022, 22:48:41 »
8h työ korjaamolta :)