Kirjoittaja Aihe: 308 - Viheltää heti kun kaasu painaa (myös vapaalla). Mitä?  (Luettu 701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Auto: 308  1.6 vti120 vm 2009

Eka ranskis mulla ikinä ja koitan tässä totutella erilaisiin ominaisuuksiin/vikoihin ja tässä niistä yksi.
Vihellys/ujellus jostain. En oo onnistunut paikallistamaan. Sama ääni tulee vaikka auto on vapaalla ja paikallaan. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mutta heti kun hiemankin kierroksia nostaa niin ääni on hyvin selvästi kuultavissa.
Ekan kerran kiinnitin huomiota kun puoliso lähti pihasta ja ajattelin, että oli vääntänyt ratin ääriasentoon ja tehostin ulisee mutta ei se se ollut. Mistä kyse? Ei kuulosta laturinhihnalta (saattaa silti olla) eikä muiltakaan hihnoilta. Laturi? Ilmastointi? En tiä.
Vastaavaa ei oo italialaisten, saksalaisten tai jenkkien kanssa vastaan tullut. Muista ei mulla oo kokemusta.
Arvuutelkaa nyt ees jotain, että pääsee tutkimaan.
Muutoin on toiminut kyllä ihan mukavasti...
 

Marko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Tuli mieleen, että kuulostaa vesipumpulta tai sen laakerilta.

timant

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
Venakopassa oleva "huohotinkalvo" rikkoutuessaan pitää jonkinlaista vihellystä

https://vanos-bmw.com/product/peugeot-ep6-membrane-valve-cover-oem-0248-q5-0248q5

perrye

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Tuli mieleen, että kuulostaa vesipumpulta tai sen laakerilta.
Jonkinlainen pieni ujellus on kuulunut monissa koeajetuissa autoissa, ja ehkä yhdistäisin sen itsekin johonkin tähän liittyvään (tai hihnan liikakireyteen tms). En osaa sanoa onko se vakavaa vai ominaisuus. Ainakin tyttären 207:ssa ääni loppui kun vaihdoin jakohihnasarjan+vesipumpun+moniurahihnasarjan.
Onko muilla kokemuksia?
Nyk: 508SW 2012 GT, 207 2006 1,4
Ent. 508 2011 Hdi163, 407SW 2008 Hdi110, 406 2001 Hdi110, 406 1996 1,8, 307 2001 1,4, 307 2003 1,6

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 947
  • Kuolema kuittaa univelat...
Toi 1.6 VTi 120 on ketjukone, vesipumppu ei ole hihnan päässä vaan omalla rullalla, ja vielä ilman hihnaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
Auto: 308  1.6 vti120 vm 2009

Eka ranskis mulla ikinä ja koitan tässä totutella erilaisiin ominaisuuksiin/vikoihin ja tässä niistä yksi.
Vihellys/ujellus jostain.
...
...
Muutoin on toiminut kyllä ihan mukavasti...
 
Ensimmäinen lause kuulosti aika pahalta, että mikäköhän vikapesäke sitä on tullut hankittua.
Mutta viimeinen lauseke onneksi kumosi...Eihän vain ole kyse asenteesta, millä hypätty jousille?  :)

Ehdotan ilmastoinnin kompressoria vian aiheuttajaksi.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Marko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Venakopassa oleva "huohotinkalvo" rikkoutuessaan pitää jonkinlaista vihellystä

https://vanos-bmw.com/product/peugeot-ep6-membrane-valve-cover-oem-0248-q5-0248q5

Oho, tommonenkin mahdollisuus.
No, tota ei oo vaikea tutkia mutta jos korva ei kauheestivalehtele niin sanoisin etteitule tuosta suunnasta.

Marko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Ensimmäinen lause kuulosti aika pahalta, että mikäköhän vikapesäke sitä on tullut hankittua.
Mutta viimeinen lauseke onneksi kumosi...Eihän vain ole kyse asenteesta, millä hypätty jousille?  :)

Ehdotan ilmastoinnin kompressoria vian aiheuttajaksi.

Mahtaako ulista silloinkin kun ilmastointi ei oo päällä?
Vanhemmissa jenkeissä ainakin olluy pääosin niin, että ulisee kun käytössä.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
Niin loogistahan tuo olisi että ei ulise kun ilmastointi on sammutettu napista. Mutta muistelen että meidän 508:ssa homma ei ollut niin yksinkertaisesti paikallistettu. Oliko sitten niin että laakeri jollain tasolla pyöri aina tms. Merkkihuollossa se jokatapauksessa lopulta paikannettiin ilmastoinnin kompuraan.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 246
Ilmastoinnin käyttöpyörä pyörii vapaalla yleensä ja magneettikytkin tartuttaa sen kompuraan silloin kun kylmää tarvitaan. 406:ssa käyttöpyörän laakeri kitisi. En kuitenkaan kutsuisi sitä ääntä viheltämiseksi.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 040
Nyt kun muistelen, niin kyllä se juurikin viheltämistä oli meidän 508 -11:ssa.
Tästä äänestä olikin keskustelua tällä foorumilla aiemmin.
Eli voi olla erityyppistä ääntä tarjolla samaan vikaan.

Itselle ei ikinä valjennut mitä on "kitinä" tässä yhteydessä.
Kun jokin laakeri pyörii NOPEASTI, minun käsityksen mukaan se ääni ei ole kitinää. Kitinä syntyy pienestä liikkeestä.
Mutta ilmeisesti tulkintakysymys.

Kiitos antsulle kuitenkin tämän ongelmavaihtoehdon vahvistamisesta ja muistutuksesta.  :)
« Viimeksi muokattu: 06.08.2022, 15:01:33 kirjoittanut PgPete »
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Marko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Venakopassa oleva "huohotinkalvo" rikkoutuessaan pitää jonkinlaista vihellystä

https://vanos-bmw.com/product/peugeot-ep6-membrane-valve-cover-oem-0248-q5-0248q5

Kalvon tutkin ja ehjä on. Samalla kokeilin toimivuutta muutenkin ja huomasin, että aika kova alipaine venakopassa on.
Öljykorkkia kun avaa niin kovasti imee vastaan.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2022, 15:27:36 kirjoittanut Marko »

Marko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Taidampa väittää, että vikisijä on laturi.
Varmistan vielä,kunhan paikat sen verran jäähtyy etten polta näppejäni.

Marko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Noni, löysäsin hihnankiristimen ja kokeilin pyörittää laturia sormin. Vaivalloisesti pyörii, kun lujasti hihnapyörästä kiinni pitää. Vapaasti ei pyöri mihinkään, joten taitaapi ainakin se olla huononpuoleinen. Vapaastihan tuon pyöriä pitäisi ilman kuormaa.
Ei ihme, jos ääniäkin pitää.

Aakku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Venakopassa oleva "huohotinkalvo" rikkoutuessaan pitää jonkinlaista vihellystä

https://vanos-bmw.com/product/peugeot-ep6-membrane-valve-cover-oem-0248-q5-0248q5
Tämäpä täytyy tarkistaa.
Vaihdoin Scudosta O-renkaan liittäntäputkeen kopan ja imuputken väliin. Sillä sain öljyn tihkunnan loppumaan. Mahtoiko tiivistyä niin paljon, että huohotin alkoi voimakkaasti viheltää. Vaikea paikallistaa, kun vihellys alkaa vasta 2500 rpm yläpuolella. Moottori ei ota paikallaan kierroksia yli 2500 rpm, joten en voi pihassa tutkia.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17