Kirjoittaja Aihe: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 185942 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gerry

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #45 : 20.07.2008, 17:11:36 »
. Kori ja moottori ovat tässä autossa umpirautaa, joten eteentulevat korjaukset lienevät kutakuinkin edelläluetellut.

Kuulostaa hyvältä. Kaikki kuluu mikä liikkuu joten esim jarruremppa jne on sellaisia mihin vain pitää varautua. Opiskeluja on edessä muutama vuosi joten tuollainen perusvarma (käyttökuluiltaan edullinen) käyttöauto on sitä mitä haetaan. Isäukko vannoo noiden Pösön vanhojen dieseleiden nimeen joten uskon että jos ongelmia tekniikan kanssa tulisi, tietotaitoa löytyisi läheltä.

Minkälaisia ajomääriä olette noilla 2,1- litraisilla dieseleillä ajaneet?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #46 : 20.07.2008, 22:00:50 »
Kuulostaa hyvältä. Kaikki kuluu mikä liikkuu joten esim jarruremppa jne on sellaisia mihin vain pitää varautua. Opiskeluja on edessä muutama vuosi joten tuollainen perusvarma (käyttökuluiltaan edullinen) käyttöauto on sitä mitä haetaan. Isäukko vannoo noiden Pösön vanhojen dieseleiden nimeen joten uskon että jos ongelmia tekniikan kanssa tulisi, tietotaitoa löytyisi läheltä.

Minkälaisia ajomääriä olette noilla 2,1- litraisilla dieseleillä ajaneet?

Tutulla oli tuollainen, muistaakseni 460tonnia oli ajettu kun paalattiin. Tuo kone vie soppaa aikalailla verrattuna hdi. Se mikä tuossa on huonoa, on kaasun viive ja huono alavääntö.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #47 : 20.07.2008, 22:25:05 »
Tutulla oli tuollainen, muistaakseni 460tonnia oli ajettu kun paalattiin. Tuo kone vie soppaa aikalailla verrattuna hdi. Se mikä tuossa on huonoa, on kaasun viive ja huono alavääntö.

"Soppaa" on mennyt keskimäärin 5,2l/100km, mutta en ole pitänyt tapanani huudattaa konetta. Kaasun viiveestä ei ole havaintoa, mutta veto alkaa todella 2000rpm tienoilla. Reipas peli kuitenkin kulkemaa, eikä sillä jää kenenkään jalkoihin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #48 : 21.07.2008, 09:54:07 »
Ite oon nähny 600tkm ajetun 2.1 td:n.
Peugeot 3008 hybrid

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #49 : 21.07.2008, 10:09:07 »
Naurettavan halpaa ajamista näillä 406:lla  :)

Jos edullista käyttöautoa etsii niin 1,9td on yksinkertaisemman tekniikkansa ansiosta parempi valinta. Kulutuksella ei suurta eroa mutta kyllä 6 litraan saa ajaa jo aika lyhyttä matkaa. Maantiellä 5,5 on aika vakio luku. Jos haluaa hiukan paremmin alhaalta vääntävän niin kannattaa ostaa vuosimalli -99 (loppuvuodesta 98, DAM koodi yli 8000) Siinä on uudemman sukupolven ahdin ja ero on huomattava alaväännössä. Alaväännön turvin kulutuskin pysyy pienempänä.

Normaaleja vikakohteita, hehkutulpat n.200tkm, etupyörän laakerit n.200tkm, jousen yläpään kääntölaakerit n.10v, alapallot n.200tkm jos käyttää alkuperäisiä, pystytangot sekä etu että taka n.100tkm, taka aurauksen säätötangot n.200tkm, vanhemmissa taka-akselin alahela n.10v, 98 eteenpäin tämä ongelma on korjattu, lämmityslaitteen kenno n.10v saattaa kyllä kestää enemmänkin. Lisäksi tietysti normaalit jarru yms. jutut. Jos mitsubishin laturi niin sen ikä on 200-250tkm, Valeo on hiilienvaihdolla lähes ikuinen.

Ehkä kannattaa miettiä myös 306 1,9 td:tä. Aika varmaa perusrautaa nekin, tosin muutama yksityiskohta on 406:ssa paremmin toteutettu ja tietysti 406 on mukavuudessaan toista maata.

Kilometrejä ei niin kannata pelätä, entistä omistajaa enemmänkin. Jos auto vain on hyvin pidetty niin 500tkm ei ole mikään ongelma ja 1000tkm ei varmasti jää toteutumatta jos asiallisesti autoa hoidetaan. Omalla sedanillani on ajettu 480tkm ja tekniikka pelaa hienosti, edellisen omistajan koneremontin jouduin tekemään uusiksi 420tkm kohdalla. Esim. männän välys oli samaa luokkaa kuin TM:n kestotesti autossa 50tkm ajettuna?! Eli ei näitä ajamalla ainakaan väljäksi saa.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2008, 10:21:10 kirjoittanut KTA »

Gerry

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #50 : 21.07.2008, 17:18:40 »
KTA, rohkaisevan kuuloisia sanoja.

Olet oikeassa että 406 on melko lailla mukavampi, kokoluokkaa suurempi auto. Eikä käytettynä hintaero nyt niin suuri ole, kyllä 406 on mieluummin se mitä tässä katsellaan.

Onko muuten 1,9 td:ssä ja 2,1 td:ssä muita eroja kuin sylinterilohko? Oliko 1,9:ssä välijäähdytintä? Mikä siitä tekee yksinkertaisemman?

Aika lailla on kaikki maininnu normaaleja kuluvia osia luetellu... Mites 406:n sähköt? Nekö vaan toimii ja toimii??  ;D

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #51 : 21.07.2008, 17:49:10 »
1,9 on noin puolta yksinkertaisempi kuin 2,1  ;) Ensinnäkin 2,1 on varustettu Lucaksen surullisen kuuluisalla sähköisesti ohjatulla ruiskupumpulla joka on kyllä luotettava mutta erityisen herkkä esim. polttoaineen laadulle, esim. venäjällä tankkaajat ovat tämän saaneet tuta lompakossaan, niin ja se on tietysti erityisen kallis korjata. Kun taas 1,9:n Boschin VE20 on aika tavalla simppeli mekaaninen laite jossa ainoana elektroniikkana on ennakon säätö. Pelaa vaikka rypsiöljyllä ja jopa tykkää siitä  ;D Isompi on myös venttiilikoneistonsa puolesta varsin monimutkainen vehje, ei niissä kyllä enempiä vikoja ole kuulunut olevan mutta monimutkainen on kuitenkin. Välijäähdytin löytyy molemmista.

Ei 2,1 huono ole missään tapauksessa, varustellumpana ja monimutkaisempana vain hiukan kalliimpi ylläpitää. Ero voi olla markinaalinen ja yksilöiden välillä voi olla enemmän eroja kuin eri moottoreiden. Kaikki on kiinni miten edellinen tai edelliset omistajat ovat autosta huolta pitäneet.

Tyypillisiä sähkövikoja on aika vähän, ehkäpä toi lämmityslaitteen moottorin ohjaus transistorit on niitä tavallisimpia. Ne on helppo vaihtaa itse ja eivät paljoa maksa, täältä palstalta löytyy ohjeet. Toisena vois mainita ne flektien ohjaus elektroniikan releet jotka joskus tuppaavat reistaamaan. Selviää releen vaihdolla.

Omassani 420-480tkm olen vaihtanut moottorin lämpöanturin, kylmäkäynnin magneettiventtiilin ja rekisterikilven valot ja pätkän johtoa. Keskuslukituksen infrapuna ei aina toimi ellei nyt viimeisen yrityksen jälkeen ole korjaantunut. Pari pystytankoa olen vaihtanut, molemmat etu ja toisen taka ja toisen alapallonivelen vaihdoin tänään katsastusmiehen kehoituksesta  :'( Ohjaustehostajan paluuletku irtosi pakkasilla vanhan virheellisen korjauksen takia. Muuten on ollut perus ajovalopolttimo, tuulilasinpyyhin linjaa noi remontit.

tolari

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #52 : 21.07.2008, 19:20:44 »
Itellä oli 406 2,1TD -98 sedan. Mittarissa ei ollut kuin 300tkm kuin vaihdoin vuosi sitten farmariin. Ite en tehnyt mitään isompaa remonttia yks ABS-anturi, takajarrut, toinen vetari(hampaat kuluivat vaihdelaatikon puoli päästä), muutamia niveliä ja koiranluita. Keskikulutus pyöri 6l/100km (vaimon ajossa 5,5l) parhaillaan pääsi alle viiden. Ite SUOSITTELEN.
Isällä oli 605 2.1TD jolla oli ajettu yli 600tkm.

Gerry

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #53 : 21.07.2008, 21:00:07 »
1,9 on noin puolta yksinkertaisempi kuin 2,1  ;) Ensinnäkin 2,1 on varustettu Lucaksen surullisen kuuluisalla sähköisesti ohjatulla ruiskupumpulla joka on kyllä luotettava mutta erityisen herkkä esim. polttoaineen laadulle, esim. venäjällä tankkaajat ovat tämän saaneet tuta lompakossaan, niin ja se on tietysti erityisen kallis korjata. Kun taas 1,9:n Boschin VE20 on aika tavalla simppeli mekaaninen laite jossa ainoana elektroniikkana on ennakon säätö. Pelaa vaikka rypsiöljyllä ja jopa tykkää siitä  ;D Isompi on myös venttiilikoneistonsa puolesta varsin monimutkainen vehje, ei niissä kyllä enempiä vikoja ole kuulunut olevan mutta monimutkainen on kuitenkin. Välijäähdytin löytyy molemmista.

Ei 2,1 huono ole missään tapauksessa, varustellumpana ja monimutkaisempana vain hiukan kalliimpi ylläpitää. Ero voi olla markinaalinen ja yksilöiden välillä voi olla enemmän eroja kuin eri moottoreiden. Kaikki on kiinni miten edellinen tai edelliset omistajat ovat autosta huolta pitäneet.

Justiisa  :D Pimeyden ruhtinas Lucas on siis Pösöpiireissäkin tuttu! Mersupalstoja kun lueskelee, siellä on kans tuo Lucas versus Bosch hyvin tuttu väittely. Alkupään C-mallisissa esikammiodieseleissä oli noita Lucasin ja Boschin pumppuja, Bosch toimi ja Lucas ei, näin kärjistettynä. Tosin tiedän tapauksia missä näillä Lucasin pumpuilla olevilla autoilla on ajettu 400-500ktm, kai ne nekin on joskus toiminu...  :o

Summa summarum, näyttäis siis olevan niin että valitsipa kumman koneen hyvänsä, tärkeintä on perehtyä siihen miten keksintöä on siihen mennessä pidetty ja huollettu.

Pitää koittaa katsella ja tuumailla, yksi ehdotus ilmastoidusta 406:sta onkin jo yv:llä tullut mutta en halua kahden auton loukkuun joten katsellaan rauhassa.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #54 : 01.08.2008, 17:08:23 »
Puolitoista vuotta sitten ostin 302 tuhatta ajetun 406 HDi:n joka kauppahetkellä oli kunnossa ilmastointia ja paria pikkunippeliä lukuunottamatta. Nyt on mittarissa 345 tonnia ja vaihdettu on puoli autoa, korjattu tuhansilla euroilla ja tälläkin hetkellä ilmeisesti vasen vetari, iskareiden tukilaakerit ja kohtapuoliin kytkin ja vauhtipyörä tarttis vaihtaa. Viat sinänsä ovat pääasiassa normaaleja kulumisesta johtuvia murheita, mutta kolmen satkun jälkeen konetta ja laatikkoa lukuunottamatta jotakuinkin kaikki näyttää olevan loppu.

Ikinä en ole näin paljon korjannut/korjauttanut autoa. Ikinä en ole polttanut autoiluun näin paljon rahaa. Ikinä en osta enää 300 tuhatta ajettua autoa. Mukava peli ajella, mutta ei mulla ainakaan ole rahaa ja hermoja tällaisen ylläpitoon. Nyt joutunen kyllä olosuhteiden pakosta pelaamaan tämän pelin loppuun (uusimaan ne kaikki loputkin osat) ellen niele tappiota ja ota tilalle firman liisaria.

Älkää missään nimessä ainakaan viimeisillä rahoilla ostako.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #55 : 02.08.2008, 07:20:33 »
Aika tyypillisiä vikoja, tai oikeastaan kulumista yli 300 tkm ajetulle autolle. Kun mainitsit, että korjasit "lähes puoli autoa", niin mitä sisälsi?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #56 : 02.08.2008, 09:38:04 »
Juuri auton pajalta haettuani ja uusia korjaustarpeita miettiessäni taisin vähän lämmetä ja liioitella, mutta ei tuo nyt ihan viatonkaan ole ollut. Suluissa edellisen omistajan teettämiä remontteja jotka oli tehty juuri ennen kuin auton ostin:

(- koiranluut)
(- takapään "aurauksensäätötangot")
(- iskareiden tukilaakerit)
(- oikea alapallonivel)
- tuulilasi
- takalasi, räjähti itsekseen kesken matkan
- talvirenkaat
- akku
- hehkut
- käsijarruvaijerit
- koiranluut
- koko pakoputkisto
- etujarrulevyt ja -palat
- ilmastoinnin kompressori
- BSI-moduuli, tähän ei releen vaihto auttanut
- etujouset
- etuiskarit
- molemmat alapallonivelet
- moottorin alatukikumi
- oikean puolen vetoakseli, sisempi nivel oli väljä eikä saa erikseen
- käsijarrun kytkin
- ulkolämpöanturi
- CD-vaihtaja

Nämä kaikki uusittu 50 tkm:n matkalla, mukaanlukien suluissa olevat. Lisäksi vaihtotarvetta tuntuisi tällä hetkellä olevan vasemmalle vetarille ja iskareiden tukilaakereille, taas. Kytkimen ja vauhtipyörän vaihto tullee eteen lähitulevaisuudessa päätellen sammutuksen aikana kuuluvasta kevyestä helinästä ja siitä, että kytkin irrottaa ajoittain huonosti.

Lisäksi on tietty asiaankuuluva kasa öljyn- ja suodatinten vaihtoja, renkaiden tasapainotuksia, nelipyöräsuuntailuja sun muuta ja muutamia pikkuhommia joiden korjaamiseen ei ole varaosia mennyt. Esimerkkinä takaluukun keskuslukituksen toimimattomuus joka tokeni johtosarjan korjaamisella ja moottorin flekti joka innostui purkamisen ja herkistelyn jälkeen taas toimimaan.

Joo tiedän, "nyt ei kannattaisi vaihtaa kun kaikki on korjattu". Niin minäkin olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt ja koko ajan näkyy silti löytyvän uutta pajoitettavaa.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #57 : 02.08.2008, 09:45:53 »
Joo tiedän, "nyt ei kannattaisi vaihtaa kun kaikki on korjattu". Niin minäkin olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt ja koko ajan näkyy silti löytyvän uutta pajoitettavaa.

Onko tämä niitä ensimmäisiä faceliftattuja? Ne taitavat olla heikoimmat 406:set.
Peugeot RCZ HDI FAP

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #58 : 02.08.2008, 09:50:05 »
Niitä.

Mutta kuluvia osiahan noista on melkein kaikki, kai ne kuluvat muissakin versioissa. Noille vaan näyttää tulevan kaikille aika täyteen yhtä aikaa.

Vetarit ovat varmaan aiheuttaneet jonkinasteista vapinaa jo jonkin aikaa, tuskin oli sattumaa että se oikean puolen sisänivel oli sohlo ja edellinen oikea alapallonivel kesti puolitoista vuotta. Etuiskarit ja siinä sivussa jouset vaihdettiin oikean iskarin korkkaamisen vuoksi.

No, vapiseehan se toisaalta edelleen mutta selvästi vähemmän.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #59 : 02.08.2008, 10:07:03 »
Niitä.

Mutta kuluvia osiahan noista on melkein kaikki, kai ne kuluvat muissakin versioissa. Noille vaan näyttää tulevan kaikille aika täyteen yhtä aikaa.

Vetarit ovat varmaan aiheuttaneet jonkinasteista vapinaa jo jonkin aikaa, tuskin oli sattumaa että se oikean puolen sisänivel oli sohlo ja edellinen oikea alapallonivel kesti puolitoista vuotta. Etuiskarit ja siinä sivussa jouset vaihdettiin oikean iskarin korkkaamisen vuoksi.

No, vapiseehan se toisaalta edelleen mutta selvästi vähemmän.
Peugeot osille ja työlle  saa 2 vuoden takuun. Tämän vuoksi tein tai teetin 607 kaikki rempat merkkiosilla ja liikkeessä, vaikka hintaa motonet osiin verrattuina tuplasti.