Auto: 1995 405 1,8 Style.
Jos tällaisen vanhan aiheen voi vielä nostaa esille, niin kerron hieman omista kokemuksistani. Ostaessani auton syksyllä 2013 sen toinen sumuvalo ei toiminut. En huomannut asiaa, koska en käytä sumuvaloja, enkä tainnut edes kokeilla, toimivatko sumuvalot. Katsastaja kuitenkin kokeili ja huomautti, että toinen ei pala. Auto meni kuitenkin läpi katsastuksesta tällä huomautuksella.
Aloin etsiskellä, löytyisikö jostakin uutta lamppua. Mutta kuten jo edellä olevasta keskustelusta käy ilmi, niitä ei ole saatavilla mistään.
Olisin tietysti voinut poistaa valot kokonaan, jolloin ongelmasta olisi päässyt, mutta se ei tuntunut oikein mukavalta. Niinpä yritin korjata toimimattoman lampun, joka oli ääriään myöten täynnä hiekkaa (mistä sitä sinne oli mennyt?), ja jonka heijastin oli täysin tuhoutunut. Tiesin, ettei siitä virallisesti hyväksyttävää toimivaa lamppua saa tekemälläkään, mutta olin päättänyt, että valo siihen tulee. Puhdistin lampun huolellisesti ja maalasin ruostuneet kohdat. Sen jälkeen päällystin heijastimen jollakin tinapaperilla tai vastaavalla ja liimasin lasin kiinni epoksiliimalla. Johtoja ja liittimiä vaihdoin uusiin siltä osin kuin oli tarve.
Jonkinlaisen "feikkilampun" sain aikaan. Katsastuksessa ei ole kertaakaan sen jälkeen edes sytytetty sumuvaloja, joten asiaan ei ole puututtu. Eikä lamppu äkkivilkaisulla edes näytä mitenkään kummalliselta. En käytä sumuvaloja tässä autossa senkään vuoksi, että pelkään epoksiliimalla kiinnitetyn lampun lasin irtoavan, kun lamppu kuumenee. Sumuvalot ovat siis pelkkä koriste.
Mitä tulee näihin H4 + H1 päävaloihin, mistä edellä kirjoitettiin, niin vaikka olen omistanut Peugeot 405:n yli 11 vuoden ajan (kaksi eri autoa), sain vasta tänä iltana tietää, että niissä on yhdistettyjä H4 + H1 lamppuja. Olin täysin tietämätön asiasta siksi, että kummassakaan Peugeotissani ei ole tuollaisia lamppuja.
Vuonna 2013 ostamani auton (edellinen ei ole enää käytössä) umpiot olivat pahasti ruostuneet, joten hankin jo lähes vuosi sitten siihen uudet. Vasta eilen aloitin niiden vaihtamisen. Harjoittelin ensiksi lampun vaihtamista käytöstä poistetussa autossani, että en särkisi taitamattomuuksissani mitään käyttöautosta, eikä homma jäisi kesken kriittiseen vaiheeseen syystä, että en osaa.
Ihmettelin, kun uusissa umpioissa parkkilampun kanta oli erilainen kuin edellisissä. Uudessa umpiossa on parkkilampun paikalla H1 lisäkaukovalo, mutta en tiennyt mistään tällaisesta. Aloin siis suunnitella, miten saan parkkivalon tuohon kohtaan. Sain netistä kuvia tutkimalla selville, että tuntematon lampun kanta on tyyppiä H1. Tuolla kannalla ei löytynyt parkkivaloja. Ajattelin siis, että yritän modifioida H1 polttimoista (joita kävin ostamassa) parkkivalot särkemällä lampun lasit ja tinaamalla niiden paikalle parkkilamput. Huomasin kuitenkin, että 5W parkkilamput eivät mahdu umpion sisään. Seuraava ajatus oli, että irrotan H1 kannan ja teen pellistä sen tilalle omatekoisen parkkilamppukannan. Aikataulu ei kuitenkaan antanut mahdollisuutta mihinkään tällaiseen, koska autolla on tarkoitus lähteä reissuun. Mietin pystyisikö H1 lamput himmentämään vastuksilla parkkilampuiksi tai peittämään ne jollakin himmentävällä kalvolla (tällöin pitäisi käyttää vähemmän lämpöä tuottavia LED-lamppuja). Autossa olevat johtojen kannat olisi pitänyt myös vaihtaa.
Ostin erilaisia tarvikkeita kuten H1 kannat ja muutaman paketin parkkilamppuja (siltä varalta, että tinatessa särkyy) ja liittimiä. Onneksi en ehtinyt tehdä vielä mitään radikaalia, sillä umpioita tutkiessani (olin jo asentanut ne autoon) huomasin omituisen ylimääräisen lampunkannan umpion takana. "Mikä tämä on?", ihmettelin. Vanhassa umpiossa kun ei ollut tuollaista. Se näytti parkkilampun kannalta. Myös auton parkkilampun liitin sopi siihen. Eli parkkivalo olikin tuossa. Ja tällöin H1 valon täytyi tietysti olla ylimääräinen kaukovalo. Kaikkien näiden johtoliittimetkin olivat autossa valmiina aivan oikeilla kohdillaan.
H1 liittimet olivat hieman ruosteessa, koska ne eivät olleet vieneet mihinkään. Kytkin kaikki johdot kiinni, vaikka hieman arvelutti. Ajattelin, että olenkohan ostanut umpiot, joita ei saa Suomessa käyttää. Vai miksi kahdessa autossani ei kummassakaan ole mitään lisäkaukovaloja vaan parkkivalot niiden paikoilla. Ja miksi toisessa autossa (toista en ole tutkinut) on kuitenkin johdot valmiina kaikille näille kolmelle lampulle.
Nyt tiedän siis enemmän. Hyvä, että tulin lukeneeksi tämän ketjun. Olisi vain pitänyt lukea se jo eilen. Mutta parempi myöhään kuin ollenkaan.