Kirjoittaja Aihe: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)  (Luettu 63632 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #105 : 09.05.2021, 16:56:09 »
No löytyihän sitä älyä. Eikö siellä olekaan kaksia tai itsekseen liikkuvia merkkejä...
« Viimeksi muokattu: 09.05.2021, 16:59:43 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #106 : 09.05.2021, 18:28:58 »
No löytyihän sitä älyä. Eikö siellä olekaan kaksia tai itsekseen liikkuvia merkkejä...

Ehkä ei sittenkään.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #107 : 26.07.2021, 18:10:57 »
Kampiakseli lukitaan L mallisella 5mm kuusiokolo avaimella öljysuodattimen takaa. Hihna pyörässä saatto olla merkki mutta sekin oli vähän erikoisessa asennossa, muistaakseni.

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #108 : 27.07.2021, 06:24:19 »
Nokkahihnan vaihto onnistuu hyvin myös ilman lukitustyökaluja. Merkkaa vanhaan hihnaan, sekä nokkien ja kampiakselin hammapyöriin kohdat missä vanha hihna istuu (jos siis on ajallaan). Sitten hihna pois ja vertaa uuteen. Jos se on saman kokoinen, niin merkkaa uuteen samoihin kohtiin merkinnät ja asentaa sen hammaspyöriin juuri merkattujen merkintöjen kodalle. Sitten pyörittää konetta kampiakselista muutaman kierroksen ja katsoo, että merkinnät pysyvät linjassa. Tuollain pitäisi saada helposti ajoitus kohdalleen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #109 : 27.07.2021, 08:56:10 »
Nokkahihnan vaihto onnistuu hyvin myös ilman lukitustyökaluja. Merkkaa vanhaan hihnaan, sekä nokkien ja kampiakselin hammapyöriin kohdat missä vanha hihna istuu (jos siis on ajallaan).

Tuollaisiin rimpulamoottoreihin toimiva kikka-kolmonen, mutta moninokka-akseliseen V6:een ei kannata tussin kanssa lähteä tuhraamaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #110 : 27.07.2021, 10:17:36 »
Tuollaisiin rimpulamoottoreihin toimiva kikka-kolmonen, mutta moninokka-akseliseen V6:een ei kannata tussin kanssa lähteä tuhraamaan.
.Niin, tuleehan siihen monsterikoneeseen kokonaiset 2 tussinjälkeä enemmän. Omaan rimpulamoottorin uuteen hihnaan (gates) oli jo tehtaalla merkit kätevästi laitettu. Mitään lukitustappeja ei tarvita hihnanvaihdossa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #111 : 27.07.2021, 10:34:43 »
Tuollaisiin rimpulamoottoreihin toimiva kikka-kolmonen, mutta moninokka-akseliseen V6:een ei kannata tussin kanssa lähteä tuhraamaan.
Niin no... Mikä nyt sitten on rimpulakone. 2.0 Hdi ja 2.0 Bensa c5:ssa molemmissa kaksi nokkapyörää eli kolme merkkiä hihnaan tulee ja hyvin onnistui tussin merkeillä. Samoin toimi vanhassa 2.6 V6 audissa mihin hihnan vaihdoin. Tapansa kullakin

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #112 : 27.07.2021, 10:49:48 »
Joissain moottoreissa hihnapyörä tai useampi on tarkoitus löysätä hihnan kiristyksen ajaksi. Tussimerkeillä sellaisen moottorin ajoitusta ei tahdo saada tarkasti kohdalleen. Hyvänä esimerkkinä just tuo PSA:n v6 yhdellä kiristimellä. Jos nokkapyöriä ei vapauta, niin hihna kiristyy aluksi vain yhdeltä sivulta ja ajoitus on lopulta vain sinnepäin kun moottoria pyöräyttää. Hihnapyörät vapauttamalla taas remmistä saa vedettyä heti löysät pois koko matkalta.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2021, 10:53:37 kirjoittanut imaS »
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #113 : 27.07.2021, 16:19:14 »
Joo. Varmaan poirotille ja Ranskanpehmeelle tuli asiantuntijan lausuntona selväksi. Lisäksi V6:ssa vaatii erikoistyökalun, haarukan, jolla kääntää ajoitus kohdilleen, kun pakonokkapyörät on vapautettuna. Että semmottii puuhaa on ilman tussittelua ilman herneitä nenään vetämättä, voi toki merkkaillakin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #114 : 27.07.2021, 17:01:49 »
Kaikki moottorit vaatii erikoistyökalun, joillekin se on haarukka joillekin joku muu, näitä jakopäitä silti vaihdellaan ihan kotiluolissa ilmankin niitä.

Pistä @JPL kuva siitä työkalusta niin nähdään me muutkin kuinka erikoinen se on.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #115 : 28.07.2021, 06:06:28 »
Juu kiinnostaisi myös nähdä tuo "erikoistyökalu". Vieläkin uskon, että onnistuu hihnan vaihto tuohon tussilla ja auto polven päällä ;D

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #116 : 28.07.2021, 09:21:33 »
Hyvälaatuinen hihna on kyllä mitoissaan niin voi vaihtaa merkkaamalla pyörät, mutta on hyvä tietää että onko ne alunperin oikein. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun niissä on ollut heittoja. Viime viikolla valtrassa oli ilmastoinnin kuivain väärinpäin laitettu huollossa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #117 : 28.07.2021, 10:40:15 »
http://alltools.lt/pichler Tuolta PSA V6 tools. Joku kaupitteli Torilla vastaavaa. Peugeotin kokenut asentaja oli tehnyt itse ja piti haarukkaa samettikankaisessa laatikossa. Tonnin pieti per hihnan vaihto oli hyvää bisnestä.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2021, 10:52:15 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

AnttiJohannes

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #118 : 22.10.2022, 21:51:57 »
Pitäisi vaihtaa jakohihna ja vesipumppu. Varaosatiskillä on kahta erilaista mallia hihnoja ja vesipumppuja.Voisko joku jeesata . Mikä on tämän auton moottori koodi? Kiitos etukäteen

Peugeot 4D 307 HATCHBACK 1.6I-3CNFUK/261

Alustanumero: VF33CNFUK83534141
Moottorikoodi: NFU (TU5JP4)
Rekisterinumero: SMG-421
Rekisteröity: 20.07.04
Tyyppi: 1.6 16V
Polttoaine: Bensiini
Sylinterit: 4 (1587cm3)
Teho: 80kW / 109hv

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #119 : 23.10.2022, 08:04:33 »
Service box on nykyään maksullinen eikä sieltä näe enää juuri mitään ilmaiseksi. Merkkihuolto varmaan kyllä kertoisi sopivien osien numerot kun kauniisti kysyy, jos nyt ei ihan suoraan sano että tarvitsee ne vaan ostaakseen osat halvemmalla muualta. Näissä vanhoissa autoissa on aina se varaus että moottori on saatettu vaihtaa.

Mutta vuosimallin perusteella tästä ketjusta löytyy jotain tietoa, tuosta alla olevasta linkistä eteenpäin.

 
Noin ku katoin että mulla on varmuudella se vanha ja varaosanumerot on alla (Auto on 2001 307 HB, DAM 8996). Hihna on sama, vain ne rullat vaihtuu, vanhassa ne on kuulemma metallia, uudemmassa muovia.

0829 C7  JAKOPÄÄN KIRISTYSRULLA
0830 61  OHJAINRULLA


0816 H6  JAKOPÄÄN HAMMASHIHNA
E117122  EM:HAMMASHIHNA PSA - JA IKÄ >= 3
0831 L6 RP 0831 V1 MOOTTORIN JAKOPÄÄSARJA
E118348 RP E118428 EM:ILMANJAKOSARJA PSA - JA IKÄ >= 3

Sen verran kun tätä tässä selasi niin  vanhat osat 2001-2002? ja 2003 oli jo uudet DAM 9619 (11.03.2003)

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.