Kirjoittaja Aihe: Peugeot 406 - Mallihistoria  (Luettu 25374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Vieras
Peugeot 406 - Mallihistoria
« : 09.01.2006, 21:14:33 »
Peugeot 406 10 vuotta


Automobiles Peugeot esitteli vuoden 1995 syyskuussa järjestetyssä Frankfurtin autonäyttelyssä uuden perheautoluokan automallin, 406:n. Auto tuli markkinoille lokakuussa 1995 ja Suomen osalta historia alkoi vuodenvaihteessa 1995-96.


Peugeot 406:n historia Suomessa

Kirjoittanut: Pugfan 16.09.2005


1995

Marraskuu 1995
Ennakkohinnat kolmelle mallille: SL 1.8 (134.800 mk) ST 2.0 (144.800 mk) ja SV 2.0 (166.800 mk). Ensimmäisiä 406-yksilöitä tuli Suomeen esittelyautoiksi.


1996

Tammikuu 1996
Ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille.

Maaliskuu 1996
Malliston kaksi uutta Turbodieseliä, SLDT 1.9 (90 hv) sekä SVDT 2.1 (110hv)

Maaliskuu 1996
Virallinen ensiesittely Suomessa 9.-10.3.1996

Elokuu 1996
Mallisto laajeni malleilla ST 1.8 ja STDT 2,1. ST-varustelu muuttui, vakioksi korinväriset peilikotelot sekä sähkösäätö peileihin. STDT 2.1 -mallissa myös automaattiset tuulilasinpyyhkimet. Käynnistykseneston saa vaihtoehtoisesti radio-ohjattavaan keskuslukitukseen (ei infrapunaan).

Lokakuu 1996
SV 2.0 Turbo (moottori XU10 J2TE, teho 108 kW / 150 hv, suurin vääntö 235 Nm / 5300 rpm) Ahtimena Garret T25 ja polttoaineen suihkutuksesta vastaa Boshin MP 3.2

Marraskuu 1996
Automaattivaihteisto ST 2.0 sekä SV 2.0 malleihin, Automaatin yhteydessä vakionopeudensäädin vakiovarusteena. Malliin SV saatavana myös 3.0 V6 moottori.

Joulukuu 1996
406 Grand Wagon, muuten samat mallit kuin sedanissa paitsi ei aluksi saatavana seuraavina malleina: SV 2.0 Turbo, SV 3.0/V6, SLDT 1.9 sekä SVDT 2,1. 406 Grand Wagonissa oli tässä vaiheessa molempien Turbodieselin yhteydessä ST varustelu.


1997

Kevät 1997
406 Coupe, moottorina 3.0 V6 24v, perusmalli sekä varustellumpi Pack-versio.

Syksy 1997
SR korvaa SL-varustelun, varustelisänä erilainen verhoilu sekä mm. käyntinopeusmittari. Käynnistyksenesto avainkäyttöiseksi.

Joulukuu 1997
Dieselmoottoristen Grand Wagonien varustelu-moottoripaketit muuttuu, malleina SRDT 1.9 5-henk, SRDT 1.9 7-henk, STDT 2,1 5-henk, STDT 2,1 7-henk, SVDT 2.1 5-henk.


1998

Helmikuu 1998
406 Coupe 2.0, hintaan 259 900 mk, automaatti 279 900 mk.

Maaliskuu 1998
Mallistoon entistä edullisempi vaihtoehto, 406 SR 1.8 8v, teho 65 kW, hintaan 129 900 mk. Autoja tilattiin aluksi vain pieni erä mutta kysynnän mukaa niitä tilattiin lisää.

Toukokuu 1998
SRDT 2.1 Grand Wagon

Kesäkuu 1998
Maan Auton ja Peugeotin yhteistyön 50-vuotisjuhlan kunniaksi ST 2.0 ja ST 2.1 Turbodiesel Juhlamallit, sekä Sedan että Grand Wagon. Juhlavarusteluun kuului metalliväri sekä kojelaudan puupaneeli.

Heinäkuu 1998
SV-malleihin automaattinen ilmastointi vakiovarusteeksi. SV 3.0:n varustelu parani myös.

Lokakuu 1998
SR 1.8 8v Grand Wagon.


1999

Helmikuu 1999
2.0 HDI 110 hv. Common Rail -tekniikalla toteutettu nykyaikainen diesel, korvaa 2.1 Turbodieselin, 1.9 TD jää markkinoille ennallaan. Coupe 2.0:aan ilmastointi vakioksi.

Kevät 1999
Facelift esitellään Geneven autonäyttelyssä. Kaikkiaan yli 1000 teknistä uudistusta.
- Uutta: kirkkaat etuvalot, kokonaan punaiset takavalot, uudelleenmuotoillut puskurit, pyöristetty takaluukku, pidentynyt konepelti. Farmarin perässä ainoa muutos kromilista.
- 2.0 16v moottori korvautuu nykyaikaisemmalla, 90hv 2.0 HDI korvaa 1.9 Turbodieselin. Kaikissa malleissa vakiona 15-tuuman vanteet sekä kaasuiskunvaimentimet. Myös takajousitus sekä ABS-jarrut uudistuvat. 4 turvatyynyä vakiovarusteeksi.

Huhtikuu 1999
Facelift 406 esitellään Suomessa huhtikuun viimeisenä viikonloppuna.

Kesäkuu 1999
Uutuutena SR 2.0 Grand Wagon


2000

Huhtikuu 2000
Uusi, tehokkaampi V6-moottori. Teho kasvoi 152 kW:iin ja vääntö 285 Nm:iin. Polttoaineenkuluus pieneni reilusti


2001

Elokuu 2000
VUOSIMALLI 2001

Moottorimuutoksia
- 1.8 16v -moottorin teho noussut 81 kilowatista 85 kW:iin.
- Kaksilitraisen moottorin teho nousi 100 kW:iin.
Varusteparannuksia:
- SR: levyjarrut taakse myös 1.8 ja HDI, sähkötoimiset ulkopeilit, korinväriset peilikotelot ja ovenkahvat, kromilista kyljissä, kojetaulussa puukoriste, ajotietokone, sumuvalot, tavaratilan kannen verhoilu sisäpuolelta
- ST:ssä lisäksi: Sähkötoimiset takasivuikkunat, kyynärnojat etuistuimissa, kynnyssuojat edessä ja takana, puukoriste ovien sisäpuolella, radiossa automaattinen äänenvoimakkuuden säätö, joka lisää äänen voimakkuutta melutason noustessa.
- SV:ssä lisäksi: Valaistut ehostuspeilit, automaattisesti himmenevä taustapeili
- SV 3.0 V6 -mallissa lisäksi ESP-ajonhallintajärjestelmä luistonestolla.
Mallistoon lisänä Peugeot 406 2.2 Sport. Moottorina 116 kW 2.2-litrainen. Sinisävyinen sisustus, alumiinikoristeet kojelaudassa ja ovissa, urheilulliset istuimet, kromikehyksiset mittarit. V6-mallin tehokkaammat jarrut. 16" kevytmetallivanteet 205/55 R 16 -renkailla. Saatavana sekä Sedanina että Grand Wagonina. Hinnat alkaen 195 900 mk.


2002

Elokuu 2001
VUOSIMALLI 2002
Mistral korvaa SR-varustetason, muutoksina edelliseen mm. erilainen mittaristovalaistus, automaattiset tuulilasinpyyhkimet ja suksiluukku. Verhoiluna on tummanharmaa Van Velde -kangasverhoilu. Kaikki mallit: Etuturvatyynyt kaksitehoisiksi. Automaattisesti syttyvät hätävilkut. Hätäjarrutustehostin. Multiplex-laajakaistatekniikka.

Helmikuu 2002
Peugeot 406 Spring -kampanja 1.3. -30.6.2002 välisenä aikana. Spring-malleissa ST-varustelun lisäksi metalliväri ja Corail-alumiinivanteet. Edun arvo 1415 euroa. V6-mallien hinnat laskivat reilusti, peräti 4250 euroa. Sedan-mallin hinta muutoksen jälkeen 33600 eur ja Grand Wagonin 35600 eur. Coupé:n pienimmäksi moottoriksi 2.2 116 kW neloskone.

Toukokuu 2002
406 Sport 2.2 poistuu mallistosta.

Syyskuu 2002
406 ST HDI Automaatti (sedan ja Grand Wagon). Manuaalivaihteisiin verrattuna vakiovarusteena Webasto-polttoainelämmitin 24h kellokatkaisimella.


2003

Toukokuu 2003
Uudet 406 Executive-mallit, joissa on aikaisempaa runsaampi vakiovarustus. Nyt esimerkiksi sähkötoimiset etu- ja takasivuikkunat ovat vakiovarusteita. Sisäverhoilun tasoa on nostettu - plyyshiverhoilu istuimissa, kromikoristeita kojelaudassa. 406:n ulkoista olemusta on ehostettu lisäämällä autoon krominen pakoputken pää ja etupuskurin krominen reunus. 3-litraisissa V6 -malleissa hintaan sisältyy myös ESP-ajonhallintajärjestelmä, tasanopeussäädin ja 16" kevytmetallivanteet. Mallisto kattoi SR Executive 1.8, ST Executive 2.0, Executive V6, SR Executive 2.0 HDI 66 kW ja ST Executive 2.0 HDI 81 kW (manuaali ja automaatti) -mallit niin sedanina kuin Grand Wagonina.

Myös Peugeot 406 Coupé-mallisto uudistui: keulaa on ehostettu - keulan muotoja hallitsevan puskurin ilmanottoaukon koko suureni ja se sai kromikoristelun. Myös sisäpuolta on ehostettu mm. kromikoristein. Hinnat kuitenkin laskivat, 406 Coupé 2.2 maksaa nyt 35 500 euroa ja Coupé 3.0 V6 nyt 43 500 euroa.

Elokuu 2003
406 ST- ja 406 ST Executive -mallien hinnat laskivat tuhat euroa.

Joulukuu 2003
406 SR Executive 2.0 HDI 66 kW sekä 406 ST Executive 2.0 HDI Automaatti poistuivat mallistosta.


2004

Maaliskuu 2004
406 S-Edition -malli, SR Executive -varusteluun lisänä 15" Ouragan-kevytmetallivanteet, myös metalliväri vakiona.

Toukokuu 2004
Peugeot 406:n tuotanto päättyi. Varastossa olevat autot vielä myynnissä. Mallisto karsiutui reilusti, Sedanina enää ST 2.0 Executive ja V6 Executive, Grand Wagonina ST 2.0 Executive ja ST 2.0 HDI Executive. Coupé-mallit säilyivät entisellään.

Syyskuu 2004
Seuraajamalli 407:n ensiesittely

Lokakuu 2004
407 SW esiteltiin

Joulukuu 2004
406 poistui mallistosta.