Kirjoittaja Aihe: 607 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 9433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mihu

  • Vieras
607 - Takapyörän laakerin vaihto
« : 30.07.2010, 17:49:34 »
Auto: 2004 607 2,2 HDi (98 kW, automaatti).

Tulipa tässä aloitettua takalaakerin vaihtoprojekti täysin perustyökalupohjalta, kun eipä tullut mieleen, mitä kaikkea "kivaa" nuo ranskalaisinssit onkaan keksinyt, eli:

Takajarrusatulan kiinnitys = 16 mm lenkkiavain -> ei löydy omista, kun ei kuulemma ole kovinkaan yleinen koko. Kysymys kuuluu (l. ymmärsin laittaa tuon lenkkiavaimen jo ostoslistalle) teille tietäville, mitä muita erikoistyökaluja homma vaatii - eli törmätäänkö joihinkin muihin eksoottisiin millikokoihin projektin edetessä? Laakerin keskiöruuvia varten ostin jo 41 mm hylsyn (oikea mitta on 40 mm), kun ei "oikeaa" löytynyt - pitäisi varmaan aueta tuolla.

Miten muuten on, kun olen saanut kolmesta eri lähteestä hieman eri viestiä - eli koska nuo jarrut/takalaakerit ovat oikeasti vaihtuneet, löytyy jotain tietoa, että takajarrut on vaihtunut jo 1/04, mutta etujarrut vasta 1/05 (fl yhteydessä?). Yks sanoo, että takalaakereille löytyy kahta eri vaihtoehtoa...ym.

Kiitos ja kumarrus...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 30.07.2010, 18:11:00 »
En tiedä, mitä avainkokoja tai -tyyppejä 607:n takapyörän laakerin vaihdossa tulee vastaan, mutta Torx- ja kuusiokolohylsysarjaa tarvitsee ainakin muissa hommissa. Lisäksi tietysti vastaavat L:n muotoiset avaimet voivat olla tarpeen.

16 mm:n avainkoko on melko yleinen Peugeoteissa(kin). Kiintolenkkiavaimen lisäksi kannattaa ostaa myös vastaava hylsy. Muutenkin avainsarjoista joskus puuttuvat koot olisi hyvä olla varalla (esim. 18 mm). Itse olen ostanut joskus pari halpaa (10 e) kiintoavainsarjaa, joista löytyvät myös "välikoot", täydentämään ns. laadukkaampia työkaluja. Niitä viitsi tarvittaessa ohentaa, katkaista tai taivuttaa tarpeen mukaan...

Tämä kuuluisi oikeastaan työkalukeskusteluun, siirretään myöhemmin sinne:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7526.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 30.07.2010, 18:41:47 »
Varaosaluetteloista voi olla hyötyä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

607 (1. mallisarja), takapyörän laakeri

3748 69, HUB BEARING, 165,00 e
3740 18, WHEEL HUB PLUG, 2,50 e (Citroen 3,00 e)
3739 28, BEARING NUT, M30X150, 6,00 e (Citroen 11,20 e)

607 (2. mallisarja), takapyörän laakeri

3748 87, HUB ASSEMBLY, 125,00 e (Citroen 137,00 e)
3740 45, WHEEL HUB PLUG, 2,50 e (Citroen 3,20 e)
3739 28, BEARING NUT, M30X150, 6,00 e (Citroen 11,20 e)

Venäläisessä osaluettelossa on vanhentunutta tietoa, yllä olevat ovat Service Box:sta.

607:ään ei erikseen myydä pelkkää laakeria, vaan laakeri on integroitu pyörännapaan (kuten myös malleissa 605, 406 ja 407). Laakeri (pyörännapa) on vaihtunut auton mallisarjan vaihtuessa. Myös navan suojakupit (rasvakupit) ovat ainakin varaosanumeroiltaan erilaiset 1. ja 2. mallisarjan autoissa. Napamutteri on vaihtunut useamman kerran (3739 17 => 3739 20 => 3739 22 => 3739 28), mutta kaikki osat lienevät keskenään yhteensopivia. Laakeria 3748 87, napamutteria 3739 28 ja suojakuppia 3740 45 käytetään myös 407:ssä (paitsi Coupessa, jossa laakeri on 3748 89).

Motonet:

http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/PEUGEOT_607

Lainaus
Takapyör laakeri P607, 21-1225, 607 ->12.03 [2000 - 2003], 104,00 e
Takapyör laakeri P407, 21-1224, 607 1.04->, 128,00 e

Takapyörän laakeriin liittyvää keskustelua muiden mallien kohdalta (ainakin 407:n ohjeita voi soveltaa):

407: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25743.0
406: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=16237.0
406: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43685.0

Yleinen laakereihin liittyvää laatukeskustelu omaan viestiketjuunsa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12358.0
« Viimeksi muokattu: 30.07.2010, 19:23:52 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mihu

  • Vieras
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 31.07.2010, 18:44:31 »
Varaosaluetteloista voi olla hyötyä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

...

Suurkiitos jälleen vastauksista! Otin "kopin" ja tsekkasin Service Boxista, että kuvan perusteella itselläni näyttäisi olevan tuo ns. 1. sukupolven laakeri takana (ei taida juuri muuta eroa olla, kuin tuo ABS-kehän muoto - vanhassa "hammaspyörämäinen", uudessa "tasainen ympyräkehä"). Sinällään kävi tuuri isolla T:llä, ettei ollut oikeita työkaluja matkassa, olis muuten tullut vaihdettua (irroituksen aikana rikottua?) vanha laakeri uuteen =väärään laakeriin. Motonetistä ykskantaan möivät tuon, kun totesin auton olevan 07/2004 mallia... uusilla eväillä eteenpäin ja pieni varoituksen sana muillekin!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #4 : 31.07.2010, 23:49:34 »
Ei kannata pelkän kuvan perusteella tehdä valintaa, vaan syöttämällä Service Box:iin auton VF3-alkuisen valmistenumeron palvelu näyttää vain ko. autoon sopivat osat (useimmiten, ei aina). Tietenkin, jos paikallaan olevaa ja ostamaasi osaa vertailit ja huomasit nuo erot, niin selvältä tapaukselta vaikuttaa. Ja muutenkin ottaen huomioon autosi käyttöönottoajankohdan. Tarkka valmistusajankohta selviää myös DAM-numerosta (joka puolestaan selviää autossa olevasta tarrasta tai valmistenumeron perusteella SB:stä).

Erään viestin mukaan uudistus olisi tapahtunut 01.10.2004 ja maahantuojan lehdistötiedotteen mukaan 607 uudistui loppuvuodesta 2004 ja Suomeen näitä autoja tuotiin alkuvuodesta 2005.

En tiedä, mistä Motonet on keksinyt tuon ajankohdan 01/2004? Saattaa olla peräisin osatoimittajan tiedoista.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2010, 00:04:27 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mihu

  • Vieras
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #5 : 01.08.2010, 19:22:53 »
Ei kannata pelkän kuvan perusteella tehdä valintaa, vaan syöttämällä Service Box:iin auton VF3-alkuisen valmistenumeron palvelu näyttää vain ko. autoon sopivat osat (useimmiten, ei aina). Tietenkin, jos paikallaan olevaa ja ostamaasi osaa vertailit ja huomasit nuo erot, niin selvältä tapaukselta vaikuttaa. Ja muutenkin ottaen huomioon autosi käyttöönottoajankohdan...

DAM-nron perusteella kiesi on nähnyt päivänvalon 2.4.2004 ja Service Boxiin syötetty valmistenro (VF...) antoi "kuvallisena infona" juuri tuon 1. sukupolven takalaakerin, uskaltaisiko tätä myötä uskoa/myöntää asian vai tuleeko vielä pirauttaa paikalliselle merkkiedustukselle? Eli onko SB:n kuviin luottaminen, osas kyllä nimetä auton valmistenron perusteella just prikulleen.

Kova luotto paikalliseen merkkiedustukseen ei ole - muutaman kerran tullut todistettua heidän väärinymmärryksensä... laskuttaa kyllä osaavat ja reilusti...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #6 : 01.08.2010, 22:50:59 »
Eiköhän noihin tietoihin voi luottaa ja toki ennen osan vaihtamista näkee, onko uusi samanlainen kuin vanha.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mihu

  • Vieras
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #7 : 14.08.2010, 13:18:42 »
Heips,

Vielä tiedustelu heille, jotka ovat kenties takalaakerin omaan 607:aan vaihtaneet, millainen on tuon satulan kiinnitys? Ymmärtääkseni taaempi/isompi pultti on 16 mm ja pultista, joka on lähempänä napaa ei ole mitään hajua (joku himmee TORX? Sori, en ole vielä tottunut näihin ;)). Tuo toinen on kuitenkin pienempi, kuin tuo mainittu 16mm. Nämä pultit edustavat jarrusatulan kiinnitystuen kiinnitystä napaan(?)

Mites sitten, kun 407-keskustelussa takapalojen vaihdosta, satulaa ei pidä edes irroittaa noista yllämainituista kahdesta pultista, vaan liukutapin takapuolella on jokin satulan kiinnityspultti tuohon kiinnitystukeen. Onko sama 607, jarrut lienevät muuten melko samat...

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #8 : 14.08.2010, 14:50:31 »
Heips,

Vielä tiedustelu heille, jotka ovat kenties takalaakerin omaan 607:aan vaihtaneet, millainen on tuon satulan kiinnitys?

Kysymys 'vastapalloon', mitä sillä 'tiedolla' teet? :) Normi liukusatulakiinnityshän se, mutta...

Jarrusatulaa ei tarvitse irroittaa. Irroitat vain jarrupalat, sekä jarrulevyn napaan kiinnittävät pienet ruuvit 1 tai 2 kpl. Jarrulevy mahtuu siis tulemaan, irroittamatta satulaa.

mihu

  • Vieras
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #9 : 14.08.2010, 17:37:27 »
Kiitos Benkku päivän pienimuotoisesta pelastuksesta...

Ja siis kysymykseen vastauksena, en sitten mitään tiedolla tee ;) toiveissa olikin, että mahtuisi tulemaan ulos ilman satulan irroitusta. Tuntui vaan niin "tiukalta paketilta", että heti ruvettiin selvitteleen (ja kaikennäköisiä työkaluja varaileen), kuinka paketin vois "pudottaa paikoiltaan"...

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #10 : 15.08.2010, 17:43:50 »
Mites sitten, kun 407-keskustelussa takapalojen vaihdosta, satulaa ei pidä edes irroittaa noista yllämainituista kahdesta pultista, vaan liukutapin takapuolella on jokin satulan kiinnityspultti tuohon kiinnitystukeen. Onko sama 607, jarrut lienevät muuten melko samat...

Juu... ja vielä... Takajarrupalat irtoavat, irroittamalla niistä kahdesta tapista sokat, sekä naputtamalla tapit lyöntitapilla satulan porauksesta. Takajarrut 607 mallissa ovat erilaiset, verrattuna 407 malliin. 605 mallissa on komponenteiltaan samat.

zaafrane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #11 : 28.09.2011, 09:02:23 »
Auto: 2005 607 2,7 HDi (autom.).

Vaihdoin oikean takapyöränlaakerin muutama viikko sitten. Viikon päästä kun aamulla lähdin (auto oli ajamatta pari päivää) jäi ABS valo palamaan, mutta sammui päivällä. Toisenkin kerrran teki saman. Sitten jäi palamaan eikä ole sammunut enää. Laakeri on Motonetistä ja samannäköinen kuin alkuperäinen. Voisiko häiriö johtua laakerin vaihdosta?

TEMP_ARKISTOON
nyt: C8 3.0 aut. 807 2,0 aut ,806 2,0 aut., J5 2,5 TD EuraMobil.
entiset:807 2.0 aut  607 HDi 2,7 V6 aut.,607 HDi 2.2 aut. 406 STHDi 2.0 GW 7h,  406 ST 2,1 GW 7h, 605 SRTi 2.0 autom.  2x 605 SV 3,0,  3x 605 2,0, 405 Mi16,  4x 505 D, 4x 505 B, 3x 504 D, 3x 504 B, 106 XN 1,4, 306 1,6 style,307 1,6 autom, 7x Opel, 6x Fiat, 3x Ford, 3x Commer, Skoda,Warre , Datsun , VW LT 28 retkiauto ja VW LT 35 retkeilyauto. J5 2,5 TD matkailuauto, VW-MAN 5,7 D asuntoauto. Iveco 2.5 TD 35-10 Matkaaja  Asuntoauto.

zaafrane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #12 : 21.10.2011, 16:04:12 »
Huollossa tutkivat ja vaihtoivat VASEMMAN ABS-anturin, ei ollut laakerinvaihdon syytä !
nyt: C8 3.0 aut. 807 2,0 aut ,806 2,0 aut., J5 2,5 TD EuraMobil.
entiset:807 2.0 aut  607 HDi 2,7 V6 aut.,607 HDi 2.2 aut. 406 STHDi 2.0 GW 7h,  406 ST 2,1 GW 7h, 605 SRTi 2.0 autom.  2x 605 SV 3,0,  3x 605 2,0, 405 Mi16,  4x 505 D, 4x 505 B, 3x 504 D, 3x 504 B, 106 XN 1,4, 306 1,6 style,307 1,6 autom, 7x Opel, 6x Fiat, 3x Ford, 3x Commer, Skoda,Warre , Datsun , VW LT 28 retkiauto ja VW LT 35 retkeilyauto. J5 2,5 TD matkailuauto, VW-MAN 5,7 D asuntoauto. Iveco 2.5 TD 35-10 Matkaaja  Asuntoauto.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #13 : 11.04.2017, 18:34:01 »
Olikos jossain tuo napamutterin kiristysmomentti?
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #14 : 11.04.2017, 21:21:45 »
Taka-akselin napamutteri 300Nm
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’