Auto: 106 Rallye
Etutolppahan täytyy ensiksi saada irti. Napamutterin voinee loysätä vielä auton ollessa renkaillaan kun kerran ollaan laakeria vaihtamassa. Sitten auton kulma ylos ja nämä tolpasta irti:
- raidetangonpää
- Kallistuksenvakaajan pystytanko
- jarrusatula
- alapallonivel
- jarrulevy (ei pakko, mutta mukavampi nostella tolppaa kun raskas levy on irti)
- napamutteri
Lopuksi pitää tolpasta kiinni ja irrottaa tolpan yläpään mutterit. Tolppa on nyt irti, seuraavaksi otetaan napa irti. Se lähtee kun sopivalla holkilla, esim hylsyllä napauttaa sisäpuolelta. Laakerin sisäkooli jää napaan kiinni. Se on helpoin irroittaa ulosvetolevyn avulla (Minulla oli
tällainen bilteman levy). Sitten pitäisi irroittaa laakeri pesästään. Ensin lukkorengas irti. Jos ei järeää hydrauliprässiä satu olemaan käytettävissä niin rahamiehet vie tolpan korjaamolle. Kysyin asennushintaa paikasta josta hommasin laakerin, mutta se oli liian kallis. Minulla sattui olemaan suht. järeää kierretankoa, josta sai voimakkaan ulosvetäjän.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Eli idea tuossa oli että painetaan laakeria sisäkoolista (kuvassa näkyvän sisäkoolin alla on laakerin alkuperäinen sisäkooli toisinpäin). Sisäkooli ei luiskahda laakerin läpi koska kuulat estää sen. Aika kovaa saa vääntää mutta irtoaa paukahduksen kera. Laakeripesää kannattaa tietenkin lämmittää.
Ulkokooli irti:
Laakeripesän puhdistus esim hiekkapaperilla ja lämmitys. Ja ei kun uutta laakeria laittamaan paikalleen. Itse naputtelin (Huom. todellakaan en hakannut!) aluksi laakeria 'hollille' vanhan ulkokoolin ja vasaran avulla että lähtee menemään suoraan. Varsinainen asennus samalla kierretangolla, nyt vaan toimien sisäänvetäjänä. Vanha ulkokooli välissä että voima kohdistuu 100 % uuden laakerin ulkokooliin. Tästä vaiheesta ei ole kuvia kun oli hieman ns 'jännä päällä'. Kierretanko kannattaa kohdistaa mahdollisimman laakerin keskilinjan suuntaiseksi ennen vääntämistä. Aika kovasti saa kiristää varsinkin viimeiset millit mutta onnistuu. Tässä uusi laakeri on jo pesässään:
Navan asennus ei paljon voimaa tarvitse, olisi mennyt heikommillakin vehkeillä. Holkki sisäkooliin ja kiertää paikoilleen:
Lopuksi uusi lukkorengas paikoilleen:
Homma ei ole vaikea näin suoritettuna. Oikeastaan suurin hidaste oli sopivien isojen holkkien puute - joutui kikkailemaan vääntimen "virittämisessä".