Kirjoittaja Aihe: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)  (Luettu 7267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)
« Vastaus #15 : 06.08.2012, 14:33:25 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 125 hv, 09/2006).

Onkohan vesipumpun vuoto normaalisti vaarallista tai nopeasti pahenevaa? Jos tiputtelee hihnalle.

Katsastustarkastuksessa (siis ei varsinaisessa katsastuksessa) sanoivat että pumppu vuotaa (paisuntasäiliö oli tyhjä), on "tipassa". Mietin että josko ajelisi kymppitonnin tai pari vuotavalla pumpulla...

Hihna vaihdettu 110 000 km lukemassa, nyt 170 000 km. Silloin ei vaihdettu pumppua. Laskin että karkeasti aiemman hihnarempan säästö (kun ei vaihdettu vesipumppua) kmenee yksiin tämän aikaistetun hihnanvaihdon lisäkulun kanssa (oletus että maksaa reilut 400 e ilman pumpun vaihtoa ja vesipumpulla parisataa lisää).

Kysyin hintaa kahdesta paikasta. Arvio töineen ja osineen 540-650 e. Kalliimmassa sanoivat että joutuu purkamaan vesipumpun tieltä aika paljon, joten hintaa tulee n. 200 e lisää pumpun vaihdosta. Halvemmassa paikassa (entinen merkkihuolto) olivat lisänneet jotain 50-70 euroa työtä pumpun takia. En tiedä luulivatko työn olevan nopeampi vai tarkoituksellako hinnoittelivat noin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)
« Vastaus #16 : 07.08.2012, 04:32:51 »
<clip>Laskin että karkeasti aiemman hihnarempan säästö (kun ei vaihdettu vesipumppua) kmenee yksiin tämän aikaistetun hihnanvaihdon lisäkulun kanssa (oletus että maksaa reilut 400 ilman pumpun vaihtoa ja vesipumpulla parisataa lisää).</clip>

Ei kyllä minun matematiikalla mene yksiin. Erityisen kalliita arvioita tuollaiset 540-650 euron heitot.

Pumppu kustantaa luokkaa 59 euroa ja uusi hihna 84 euroa. On muuten melkoisen kallis hihna., jostain muualta saanee merkittävästi edullisemmin.

Tunti - enintään pari työtä, ei pitäisi moisen remontin kustantaa juurikaan paljoa yli kolmea sataa.

Pumppu täydellisenä pesän kanssa, jos/kun autossa rikkoutuva komposiittimuovinen.
http://seekpart24.com/skf/water-pump-vkpa83650?c=100091&at=14967
http://art.rexbo.net/skf/pdf/tb-vkpa-83650-en-0410.pdf

Hihna (Gates powergrip 5608XS)...
http://seekpart24.com/search?q=0816G4&at=14967

Mikäli rullat (taittopyörä(t) ja kiristin) ovat vaihtokunnossa - niin kannattaa ottaa setti jossa pumppu, hihna ja rullat -> 182 eur.
http://seekpart24.com/skf/water-pump-timing-belt-kit-vkmc03263?c=100091&at=14967
« Viimeksi muokattu: 07.08.2012, 04:39:10 kirjoittanut Benkku »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)
« Vastaus #17 : 07.08.2012, 09:20:43 »
Kertokaapa onko joku vaihdattanut pääkaupunkiseudulla vesipumppuineen tuohon koneeseen alle tuon hinnan? Ja rullineen. Tai edes pelkän hihnan alle 400? Kysellyt olen yhdestä Automaasta ja Mäkelän Koneesta.

Mun matematiikka noilla hinnoilla, siis hihnan vaihto noin 400€ ja päälle vesipumppu 200€:
- 110-210 tkm jos olisi alunperin vaihdettu pumppu: Noin 600€.
- 110-210 tkm nyt kun joudutaan tekemään ylimääräinen vaihto: nykyisestä vaihdosta maksettu 400€ pelkkä hihna (110-170 tkm) + 40% (170-210 tkm) uudesta vaihdosta (600€ pumpun kanssa) = 400€ + 40%*600€ = 400€ + 240€ = 640€.

Osat siis Benkun hintojen mukaan parisen sataa, joten töille jäisi nelisen sataa, eli noin 5 tuntia? Mutta täytynee kysellä joistain pienemmistä pajoista. En tiedä viitsisinkö itse alkaa turaamaan. Pitäisi ainakin etukäteen tietää tarkkaan kuinka homma menee ja varmistaa työkalut. Ja päivän siihen ensikertalaisena varmaan saisin menemään.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

micco

  • Vieras
Vs: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)
« Vastaus #18 : 07.08.2012, 09:49:52 »
Jos itse alat hommaan tarvitset jakopään ajoitustapit. Ei tuossa muuten ainakaan erikoisia työkaluja tarvita, ellei torx-avaimia sellaisiksi laske. Kyllä ainakin minä sisuna vaihtaisin koko paketin, hihnalla ajettu kuitenkin jo tuon verran.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)
« Vastaus #19 : 27.08.2012, 15:20:43 »
Käytin sitten Automaassa Espoossa. Hintaa tuli kokonaisuudessaan noin 550€. Sis. hihnanvaihto ja vesipumpun vaihto.

Vanha pumppu oli muovikoteloinen. Vanhat varaosat sain mukaan (paitsi hammashihna) kun pyysin. en ole vielä katsonut kuntoa, mutta ihan pikaisesti ei pumpun vuotokohtaa näkynyt. Tietty jos hiljaa vuotaa ei tuosta isoa jälkeä edes jää.

Pari kymppiä tuli arvioon lisää kun piti vielä hankkia moniurahihna (apulaitehihna). Johtuikohan siitä että olivat tilanneet EW10-koneen varaosapaketin, niin ainakin luki kuiteissa. Vai onko samat osat kuin omassani EW7A:ssa. Mukaan saamissani kilkkeissä oli vanhaa selvästi pidempi uusi moniurahihna. Jossain laatikossa (en muista oliko pumpun vai hammashihnapaketin laatikko) oli sopivina autoina mainittu muistaakseni jotain Lancioita, liekö käytetty samoja koneita (tavara-autoja tms?)...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)
« Vastaus #20 : 02.10.2014, 19:34:34 »
Auto: 2004 407 2,0 Confort (100 kW).

Edessä jakohihnan + vesipumpun + kaiken (rullien, kiristimien yms.) siinä olevien vaihto. Olisiko tietoa kellään tietoa (kenties Benkku) tuon vesipumpun suhteen? Mikäli alkuperäisasennuksessa laitettu ns. muovinen pumppu, onnistuuko samoilla asennusmetodeilla laittaa tilalle metallinen paketti (kokonainen)? Tietääkseni pögötillä saatavana esim. alumiininen vastaava, ilman muovihärpäkkeitä?
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

micco

  • Vieras
Vs: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)
« Vastaus #21 : 03.10.2014, 09:45:33 »
Alkuperäinen on aina "kokopumppu", tarvikkeena saa myös vain pumppuosiota. Hintaero n. 20€, osta suosiolla kokonainen pumppu niin ei tarvitse arpoa.

Wepa

  • Vieras
Vs: 407 - Vesipumpun vaihto (EW)
« Vastaus #22 : 26.09.2021, 15:20:24 »
Mistä löytyisi 407 jakopään kiristysmomentit? Tässä oli nuo vesipumpun kiristysmomentit mainittu. Tarve olisi vielä jakohihnan hihnapyörien momenteille. Moottori on tuo sama EW7A (6FY, 125 hv) :)

Edit:

Tällaiset löytyi yhden varaosavalmistajan sivuilta:
Tightening torques:
Bolt – crankshaft pulley: 21 Nm
Bolt – tensioner roller: 21 Nm
Bolt – idler roller: 37 ± 4 Nm

Ja pumpulle ketjussa oli nämä:
4) Kiristä vesipumpun kiinnitysosat ensin kireyteen 4 Nm ja lopuksi kireyteen 14 Nm.
5) Asenna lämpösuojapelti ja kiristä sen kiinnitysmutterit kireyteen 6 Nm.

Voisiko joku oikaista, jos ei pidä paikkaansa, kiitos :)
« Viimeksi muokattu: 26.09.2021, 15:33:05 kirjoittanut Wepa »