Kirjoittaja Aihe: 607 - Etupää ravistaa kiihdytettäessä (vetoakseli)  (Luettu 9605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juba80

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 607 2,2.

Kiihdyttäessä auton etupää puistattaa 90 km/h asti ja sen jälkeen kun ajaa tasaista 90 km/h niin tätä ei ilmene.

Tämä ravistelu/puistattelu tulee aina vain kiihdyttäessä kun antaa kunnolla hanaa ja myös ihan normaali kiihdytyksellä myöskin. Vetonivelet eivät pidä minkään laista ääntä. Voikohan vanteet olla kierot tai eivät ole tasapainossa, mutta pitäisihän ravistelu/puistattelu tuntua tasaisella vaihdilla ajettaessakin jos eivät ole tasapainossa tai ovat kierot?

Ratkaisu:

Nyt on vetoakseli vaihettu ja siihen loppuivat tärinät. Vetoakselin irrotuksessa meni n. 5 minuuttia ja kaiken kaikkiaan koko hommassa n.45 minuuttia.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 607 - Etupää ravistaa kiihdytettäessä (vetoakseli)
« Vastaus #1 : 11.07.2013, 10:03:34 »
Vika voi olla renkaassa. Kokeile vaihtaa renkaat edestä taakse.
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Etupää ravistaa kiihdytettäessä (vetoakseli)
« Vastaus #2 : 11.07.2013, 13:20:51 »
Vetonivelet tarkasteluun.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Etupää ravistaa kiihdytettäessä (vetoakseli)
« Vastaus #3 : 13.07.2013, 23:56:48 »
Myös vetonivelen boorit vaihdelaatikkoon voi olla väliät, aikoinaan oli sama vika 406. Nivelet olivat hyviä mutta booreissa hieman väljyyttä, uusi vetoakseli niin tärinä loppui.

toki, mutta kulunut hammastus ei aiheuta ohjaukseen värähtelyä. Vika on aina poikkeuksetta vetonivelissä, mikäli renkaat ja vanteet ok.

Nivelen kunnon luotettavaan toteamiseen, ei useinkaan pelkkä silmämääräinen tarkastelu tai nivelen 'pyörittely käsissä' riitä.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 607 - Etupää ravistaa kiihdytettäessä (vetoakseli)
« Vastaus #4 : 28.08.2013, 21:11:33 »
Auto: 2000 607 2,2 Diamant (automaatti ZF 4HP20, EW12J4, 164 000 km).

Auto ravisti kiihdyttäessä 30-50 km/h. Ravistus katosi, kun vasemman vetoakselin ulompaan niveleen lisäsi sinne kuuluvaa rasvaa. Itse laitoin puristamalla pakkauksesta suoraan niveleen. Irrotin renkaan puolimmaisen paksumman pannan ja siitä välistä mahtui. Kannattaa putsata ABS-kehä huolellisesti, mikäli rasvaa puristuu vahingossa ulkopuolelle.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2013, 13:08:59 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Etupää ravistaa kiihdytettäessä (vetoakseli)
« Vastaus #5 : 02.09.2013, 21:16:59 »
Vetoniveletkin kaipaavat huoltoa. Pesu ja uudelleen rasvaus 200 tkm:n kohdalla jatkaa niiden ikää merkittävästi. Kokemuksesta voin myös todeta, että '99.9 % suhdeluku' on toisinpäin, viimeistään oireiden ilmaantuessa (mieluusti toki aiemmin) kun homman ottaa tehdäkseen, niin harvemmin niveliä joutuu uusimaan. Tarraaminen nimenomaan johtuu voitelun puutteesta, jolloin nivel on vielä toimintamitoissaan välyksien suhteen ja menee nivelen huollolla - klak klak äänien ilmaantuessa, peli alkaa olemaan menetetty.