Kirjoittaja Aihe: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)  (Luettu 13229 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #15 : 28.07.2013, 13:54:38 »
Google löytää :), ainakin Citroeniin ja Renaultiin. Ja sama konehan noissa(kin) on. Renaultissa annetaan hihnan kireyden ohjearvo Hz:nä, PSA taas käyttää SEEM:iä... Foorumilla on ihan hyviä kirjoituksia tuosta "akustisesta" kireyden tarkistuksesta.

Lukkoliiman käyttöä en ole nähnyt kummassakaan em. ohjeessa, Peugeotin ohjetta hihnanvaihtoon (SB?) en ole nähnyt...
Molemmissa lukemissani ohjeissa on juurikin ohjeistettu vain tuon ohjaustehostimen hihnapyörän irroitus.

Tuliko Gates'n hihnapaketin mukana ohjeet vai mistä tuo ohje oli peräisin?

No, ensi viikolla olen ehkä "viisaampi" tämän asian suhteen, pitää varmaan kertoa sitten miten tuossa kävi...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #16 : 28.07.2013, 16:13:16 »
Tarkistan asian. Pumpun hihnapyörä riittänee, neljä ruuvia. Locktite on Peugeotin ohjeissa validi  ;) Laitppa yv:llä linkki googletuksista, niin saat vaihtarin ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #17 : 28.07.2013, 17:02:59 »
Hihnasarjan mukana tuli ohje.

-Jarno

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #18 : 28.07.2013, 17:34:59 »
Lukkoliiman käyttöä en ole nähnyt kummassakaan em. ohjeessa, Peugeotin ohjetta hihnanvaihtoon (SB?) en ole nähnyt...

Kierrelukite on tämän kohteen pulteissa tarpeeton. Pulttien kiristys momenttiin riittää.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #19 : 28.07.2013, 20:41:56 »
Mistähän näihin kolmilitraisiin saisi ohjekirjan? ES9J4:n suomenkielinen löytyypi.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #20 : 28.07.2013, 21:21:39 »
Tarkistin seuraavat, mutta livenä en ole tehnyt, joten ei kannata ryhtyä väittelemään  ;).

Kierrelukite on tämän kohteen pulteissa tarpeeton. Pulttien kiristys momenttiin riittää.

Virallinen ohje:

Tarkista että rullapyörät (13 - 14) sekä vesipumppu (15) pyörivät vapaasti (ei välystä ja takertelua).
Vaihdon yhteydessä : Kiristä ruuvi ohjainrullassa (13 - 14) tiukkuuteen 8.0 m.daN + LOCTITE FRENETANCH.
Avaa : kiinnitysruuvia pakopuolen nokka-akselin (12) hihnapyörillä 1/4 kierrosta.
Varmistu että nokka-akselien hammaspyörät kääntyvät vapaasti navoillaan.

Ohjaustehostimen hydraulipumppua ei tarvitse irroittaa. Pumpusta irroitetaan pelkästään hihnapyörä.

Virallinen ohje:

Irrota :
12 kiinnitysruuvia (3), joissa ulkopuoliset kuusiokolot kooltaan 6,0 mm
7 kiinnitysruuvia (4), joissa ulkopuoliset kuusiokolot kooltaan 7,0 mm
2 jakopään ylempää kantta (5)
Alempi jakopään koppa
(6) Irrota kiinnitysruuvit ohjaustehostimen pumpusta ja siirrä pumppu sivuun piiriä avaamatta.
Irrota ohjaustehostimen pumpun kannatin .



- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #21 : 28.07.2013, 23:52:58 »
Onko luetun ymmärtäminen noin vaikeaa?

Kerroin ettei pumppua tarvitse irroittaa - vaikka olisi kuinka 'virallisessa ohjeessa mainittu'.  Pumpun irroitus olisi työläämpi operatio, kuin hihnapyörän irroitus. Ruuvilukitettakaan ei tarvita, kun käytössä on momenttiavain - kuten kyseisessä työssä pitää olla.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #22 : 29.07.2013, 08:01:53 »
Kohteliaimmin lainasin tekstiäsi, siitä selviää asian kulku. Voit toki väitellä aiheesta PSA-konsernin huolto-ohjeneuvojan kanssa, et minun  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #23 : 29.07.2013, 11:33:20 »
Kannattaa katsoa video (oli linkitetty ketjuun jo aiemminkin) ja todeta etteivät PSA:llakaan irroita pumppua/siirrä sitä syrjään, saati käytä ruuvilukitetta.

http://www.youtube.com/watch?v=LVyuzFCVWOE

Varsinaisessa kirjoitetussa hihnanvaihto-ohjeessa B1EG0TK1 - ES9J4S ENGINE REMOVAL - REFITTING TIMING BELT.
http://www.autocats.ws/manual/peugeot/406d9/info/gb/b1eg0tk3.htm

Kyseinen ohje on mm. 406 (TK3 on 406 fl) ja 607 (TK1 on 607) malliin asennetun moottorin yhteydessä, mutta työnä on sama kaikkiin koreihin (linkitetty TK3 ohje on 406 fl malliin).

Tässä vielä (oletettavasti alkuperäinen) ranskankielinen ohje, josta voit itsekin todeta.
http://www.auto-tuto.com/forum/cours_mecanique/Peugeot_607/Peugeot_607/Peugeot_Repair_607/607/info/fr/b1eg0tk1.htm
« Viimeksi muokattu: 29.07.2013, 12:14:12 kirjoittanut Benkku »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #24 : 29.07.2013, 13:05:49 »
406 & 607:n kanssa pumppua ei ohjeisteta irroittamaan, eikä ruuvilukitettakaan tarvitsisi käyttää.
407:n ollessa kyseessä pumppu ohjeistetaan irroittamaan ja ruuvilukitettakin pitäisi käyttää.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #25 : 29.07.2013, 13:47:33 »
Mielenkiintoista, sillä sama ES9A moottori sisarmerkin C5, C6 koreissa, ei myöskään ohjeisteta ruuvilukitteen käyttöä tai pumpun irroitusta.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #26 : 30.07.2013, 17:27:33 »
Kovempijousisiin malleihin kaikki neuvot käyttöön ;)
-Jarno

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #27 : 30.07.2013, 20:14:16 »
No jaa. Liitoksen pysyvyys perustuu pääosin liitospintojen kitkaan, ei ruuviin. Tuskin ruuvilukitteen pois jättämien aiheuttaa katastofia, eikä pumpun hihnapyörän (4 pulttia) jälkeen kannata kajota pumpun rungon (3 pulttia), jos hihna pääsee luiskahtamaan paikoilleen. Silti käyttäisin lukitetta, koska se ei ainakaan pahenna tilannetta. Alkaa kohta tuntua siltä (ohjetulvan laannuttua), että vaihdellaan hihnoja sarjatyönä... ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #28 : 30.07.2013, 20:20:04 »
No jaa. Liitoksen pysyvyys perustuu pääosin liitospintojen kitkaan, ei ruuviin.

Nimenomaan ruuvi toimii 'jousena', kiristysmomentti on siksi tärkeä.  Ruuvimaterialin jännitystaso ja poikkipinta-ala määrittää pintoihin kohdistuvan puristusvoiman.

http://www.boltscience.com/pages/basics2.htm
« Viimeksi muokattu: 30.07.2013, 20:26:13 kirjoittanut Benkku »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #29 : 04.08.2013, 21:10:26 »
Tilannepäivitystä :), eli homma ohi, jakohihna ja hilppeet vaihdettu. Peugeot:in elämä jatkuu  ;)

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille vinkeistä, varsinkin nuo Benkun linkittämät viimeiset ohjeet ovat hyviä (vaikkakin hihna oli jo lähes vaihdettu kun nuo linkit tänne ilmestyivät 8)), loppu selviää kun avaa paikat ja tutustuu asiaan. Ihan ensimmäiseksi hihnanvaihdoksi en tosin suosittele...

Muutamia kommentteja täällä pyöriteltyihin asioihin:

1. Ohjaustehostimen pumpun irrotus vaiko hihnapyörän irrotus: SB ohjeistaa varmaankin sen vuoksi irrottamaan koko pumpun koska (ainakin meidän V6:ssa) tuosta pumpusta lähtevät putket tekevät "lenkin etummaisen lohkon" pakopuolen hihnapyörän editse. Tuo lenkki siis (hieman) haittaa/ hankaloittaa suojakoteloiden ja jakohihnan vaihtoa mutta molemmat saa ujutettua pois ja paikoilleen ilman väkivaltaa.

2. Lukkoliiman käyttö: SB:n ohjeessa puhutaan Loctiten käytöstä mutta yhdessäkään irrotusta vaativassa pultissa ei lukkoliimaa ole käytetty enkä siis itsekään noihin sitä laittanut. Ovat yhden hihnanvaihdon pysyneet kiinni ilman liimaa niin toivotaan, että pysyvät toisenkin vaihdon :D

Muuta: No, vanhat osat (4 vuotta pyörineet SKF:n laakerit+ Gates:n hihna sekä alkuperäinen ~200tkm pyörinyt vesipumppu) olivat kuin uudet... Paikoilleen meni vastaava SKF:n paketti ja uusi vesipumppu.

Kustannukset: Jakopää - 210€, vesipumppu 65€, uudet nesteet ~20€. Lisäksi pientarvikkeisiin pari kymppiä, eli kokonaisuudessaan n. hieman yli 300€, ei aivan paha ::) Omaa työtä tuossa tietysti oli mutta meikäläisen tuntihinta on pieni... ;D