Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykii tasakaasulla  (Luettu 7122 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: 406 - Nykii tasakaasulla
« Vastaus #30 : 24.05.2018, 08:29:40 »
Näillä tiedoilla tarttuisin tuohon 'reference sensor ' virheilmoitukseen, koska anturiin on remontin aikana koskettu. Koska jos ohjaus ei ole oikeassa rytmissä, niin se aiheuttaa väistämättä noita seosvirheitä. Ensin CRC:tä liittiimiin, jos vaikka auttaisi.  Vai onkohan uusi anturi jo heti viallinen?

Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

Tertsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 406 - Nykii tasakaasulla
« Vastaus #31 : 24.05.2018, 09:14:57 »
Vanha anturi on vielä tallella, voisin tietysti koittaa sitäkin. Mitä tuon happianturin jännitteen kuuluisi olla? Atk sanoi eilisen testilenkin aikana tasaisella ajolla jotain 700-800mV, mielikuva on että joskus on sanottu 1 voltti olisi ihanne?

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Nykii tasakaasulla
« Vastaus #32 : 24.05.2018, 20:01:55 »
Huippujännitettä tärkeämpää on se, että jännite vaihtelee suhteellisen nopeasti lähes nollan ja juurikin n. 700-800 mV väliä, mikä kertoo seoksensäädön oikeasta toiminnasta. Yleismittari ei ole paras väline happianturin mittaamiseen mutta silläkin ilmiön pitäisi näkyä.

Kuvia anturijännitteestä ajan funktiona löytyy oheisesta ketjusta:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=69782.15
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Tertsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 406 - Nykii tasakaasulla
« Vastaus #33 : 25.05.2018, 15:59:56 »
Nyt taidetaan olla ratkaisun äärellä. Tuumin ajelevani autolla oireista huolimatta ja toivoin että vika antaisi paremmin itsensä ilmi. Tovin saikin ajella kunnes nykiminen voimistui (välillä tuntui jopa toimivan ihan hyvin), vikavalokin syttyi jälleen. Uutena oireena ilmeni ennen vikavalon syttymistä että jos auton nykiessä painaa kytkimen pohjaan eikä paina kaasua, auto sammuu. Aina lähti kuitenkin hyvin käyntiin.

Kotio päästyäni luin vikakoodit, nyt oli uusi rivi:
-Intermittent fault. Position of EGR solenoid valve. Short-circuit to positive or circuit open.

EGR:stä töpseli irti ja baanalle, kas kummaa auto toimikin ihan hyvin. Noin 10 kilometrin testilenkin aikana ei nykinyt lainkaan, eikä myöskään syttynyt vikavalo. Onko odotettavissa myöhempiä harmeja jos tuon EGR:n vain jättää pois käytöstä?

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 229
Vs: 406 - Nykii tasakaasulla
« Vastaus #34 : 24.03.2021, 08:03:22 »
Vanha aihe, mutta nostetaan ylös. EW7J4 kone.

Itsellä samansuuntaisia ongelmia ajoittaisen nykimisen kanssa kuin ketjun muillakin osallistujilla. Kiihdyttäessä toimii todella hyvin, ei mitään poikkeavaa. Tasakaasulla alle 2000rpm kierroksilla ajoittain nykii. Ikäänkuin bensan syöttö katkoisi tai sytkä pätkisi. Vaihdoin tulpat ja puolahässäkän, mutta ei vaikuttanut nykimiseen mitenkään.

Kylmänä toimii hyvin. Nykiminen alkaa kun lämmöt nousee tarpeeksi. Vikakoodeja pitää lueskella kunhan kerkiää, mutta mikään vikavalo ei ainakaan vielä koetaulussa pala.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 229
Vs: 406 - Nykii tasakaasulla
« Vastaus #35 : 24.03.2021, 20:11:36 »
Vika ilmeisesti egr-venttiilissä. Nappasin egr:n töpselin irti ja lähdin koeajolle. Nykiminen loisti poissaolollaan. Kone toimi erittäin tasaisesti kaikissa olosuhteissa, niin tasakaasulla kuin kuormitettaessa. Täytynee tieten hommata ehjä venttiili. Mitä bensavehkeissä vaikuttaa, jos egr ei ole toiminnassa? Vaikuttaako kuinka paljon päästöihin ja voiko katalysaattori hajota?