Kirjoittaja Aihe: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)  (Luettu 7801 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

veitrem

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #15 : 20.08.2018, 20:55:17 »
Minulla oli sama vikakoodi pari vuotta sitten (P1335 + P0346). Pitkällisten etsinöjen ja kokeilujen jälkeen syyksi paljastui juurikin tuo nokka-akselin päässä oleva 4-sakarainen holkki / hammaskehä, josta anturi asentoa lukee. Holkki oli irronnut taemmasta nokka-akselista (se on kiinni lämpösovitteella, liimalla tms) ja pyöri siellä omia aikojaan.

Korjauksena osan hitsaus MIG:llä nokka-akseliin neljästä kohdasta, ja hyvin on toiminut sen jälkeen.
407 Coupe 3.0 V6 vm. 2006

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #16 : 21.08.2018, 07:13:15 »
Hyvä korjausvinkki problemaattiseen vikaan. Eräs porasi reiän ja laittoi lukitukseksi putkisokan. Miten ajoititte sakarapyörän takaisin kohdalleen? Iterointimenetelmääkin käytetty.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benoit

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #17 : 23.10.2018, 16:06:14 »
Auto: 2004 407 3,0 V6.

407:ssa piisaa harmeja, mutta inhottavin saattaa olla tämä ES9A- moottorin valmistusvirhe, minkä seurauksena imunokkien säätö ei toimi ja moottorista tulee käyttökelvoton - mikäli joku osaajista ei löydä vikaan oikeaa korjaustapaa. Plagun tapa poistaa vikailmoitus auttaa katsastuksessa, mutta ei palauta moottoria kuntoon.
Muutama omistaja on onnistunut ja kiitos että ovat tästä  postailleet; sakarapyörän oikea asento on löytynyt sattumalta taikka kokeilemalla, sitten on porattu taikka hitsattu. Oman 407:n kohdalla ei vielä ole onnistanut.

Tässä tilanne: sekä kulma-anturit että säätösolenoidit on uusittu, molemmat nokkien kannet avattu ja sakarapyöriä on yritetty liikuttaa naputtamalla - eivät liiku. Hihnapyörissä tuntuu jousimekanismi toimivan. Oskilloskoopilla näkyy, että nokkien epäaikaisuus on muutamassa kuukaudessa lisääntynyt. Diagnoosiohjelman mukaan ajossa toinen nokka ei säädy lainkaan.
Onkohan joku tutkinut tarkemmin hihnapyörien säätömekanismia? Miten toimivuus testattaisiin?
Ei tunnu ollenkaan järkevältä tilailla näitä pyöriä (Puolasta n 200€/kpl), saatikka nokkia (Saksasta n 500 €/kpl ilman hihnapyörää)! Käytetyn moottorin ostossa on riski, että omistaa pian tuplasti viallisia nokkia.

Onko mitään keinoa esim irroitettuja nokka-akseleita vertaamalla löytää ehkä liikahtaneelle sakarapyörälle oikeaa asentoa? Toivotaan että lisää tietoa ja kokemuksia saataisiin käyttöön - enkä liene ainoa ongelmamoottorin omistaja!

matelija

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #18 : 12.06.2019, 17:58:37 »
Nyt olisi ongelma ratkennut. Elikkä nokka-akselissa on kohta, jota asentotunnistin lukee. Se on jonkinnäköinen holkki, jonka pitäisi pysyä paikallaan. No, omassa se ei pysynyt ja siksi jouduin viemään uudestaan laittoon ja säätivät sen samaan asentoon kuin toinenkin ja tekivät siihen jonkinlaisen korjauksen, jonka pitäisi estää sen liikkumisen. No, nyt ei muuta kuin kovaa ajoa ja toivottavasti nyt pysyy tuo koodi lopullisesti poissa.

TEMP_ARKISTOON

Missä liikkeessä tämän tekivät? Haussa olisi korjaamo, joka osaisi asettaa nämä nokkien säädön holkit kohdalleen.

Benoit

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #19 : 13.06.2019, 11:38:30 »
Sama tarve minullakin. Sääli muuten toimivaa autoa olisi romuttaa!

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #20 : 13.06.2019, 20:07:45 »
Welho selvittää, ei paaliin...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ace

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #21 : 14.06.2019, 14:38:57 »
Tähän ongelmaan uskoisin olevan apua saatavissa ainakin seuraavista paikoista:

Citikkahuolto/Loimaa
Automeca/Seinäjoki

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #22 : 26.09.2021, 07:50:06 »
Erään ES9A-moottorin aiheen vikakoodi poistettu. Menomatkalla loistavalle korjaustallille V6 oli melko laiska, kun nokkien säädöt eivät toimineet ja punainen moottorin kuva loisti mittaristossa. Auto antoi koodia "kuittaamaton vikakoodi huollossa ja muitakin nokka-akseleihin liittyvää, lopulta koodin P1335". Nokkien säädöt testerillä katsoen olivat väärin ja kohta aktuaattorien säätö kohdassa teksti ei säätölupaa.

Onneksi kyseessä oli helpommin korjattava, eli etummaisen nokka-akselin sakarapyörä irti ja siirtynyt.

Lyhyt työohje:
1. Akun kansi irti
2. Ecun-PSF-1 sulakekotelon kansi irti
3. ECU irti 2 ruuvilla
4. Ecuun välijohto, jossa mittauspisteet nokka-akselien asentoantureille ja kampiakselin anturille
5. Moottori käyntiin
6. Oskilloskooppikäyrien analysointia, että varmasti on oikea nokkakansi menossa purkuun
7. Moottori seis
8. Oikea eturengas irti ja etummaisesta sisäkokarista nasta irti, käännä että näet kampiakselin M21 pultin
9. Johtosarja alumiinisen nokka-akselikannen päältä pois, muutama pistoke ja huohottimen liitos
10. Kansi pois M8 pultit, kymmenkunta ja eri pituisia
11. Sitten ns. katkaistu nokkakansi päälle, tms. liitännät takaisin, sakarapyörä näkyy, kone käyntiin, varo öljyroisketta
12. Skoopilla analysointia pulssikäyristä, mihin suuntaa on naputeltava saadakseen sakarapyörä synkroniin, liipaisu kampuralta ja 20 pulssia
13. Käännä pitkällä varrella moottoria myötäpäivään ja hae sakarapyörän levein kohta
14. Sakarapyörän naputtelu leveästä sakarasta tuurnalla kohdan 11. mukaisesti
15. Kun kohdallaan, niin varaa imuri, 3.5 mm pora, 28 mm pituinen lukitussokka ja poraa reikä sakarapyörään
16. Naputtele sokka paikoilleen ja poista kaikki mahdollinen porauspuru moottorista
17. Varmista testerillä, että koodi poistuu kuittaamalla ja nokat säätyvät 36 astetta kohti nollaa, aktuaattorin lupa säätää
18. Varmista nokkakannen tiivisteen kunto, sipaise hieman tiivistemassaa, esim. Loctite 5920
19. Etene maaliin, kuten yllä kohdissa 10.-1.
20. Sitten eikun hanaa ja V6-moottori on "virkeä kuin villihevonen ja myös katsastussetä antaa luvan ajaa ilman koodia"
21. Takanokka-akselin korjaukseen laaditaan eri ohje, toivottavasti vikaantuu vain edestä.

Kohtia 21, "ventti" ja jos on yhtään epävarma, älä ryhdy, pian on ventti ja vika makaa päällä.

Lisätiedot parhaiten yksityisviestillä.

« Viimeksi muokattu: 26.09.2021, 08:00:30 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 407 - Vikakoodi P1335 (V6)
« Vastaus #23 : 26.09.2021, 19:24:07 »
Hienoa! Selkeä ohje!