Kirjoittaja Aihe: 508 - Lisäkaukovalojen asennus  (Luettu 13049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 508 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #45 : 24.05.2020, 17:27:23 »
Juu, Lazerin lamppuhan se on ja juurikin Linear 12 Elite. Lähtökohtana oli mahdollisimman matala versio, että se mahtuisi tuonne rakoseen, missä se nyt on. Itse lampun paikalleen laittaminen ei ollut kovakaan homma, mutta käyttöönottaminen oli hieman haastavaa.

Tuollaisella CAN väyläohjaimella yritin ensin saada herätettä lampun relleelle, mutta ei onnistunut mitenkään.

CANM8

Eli OBD väylästä 6 ja 14 pinneistä piuhat ohjaimeen. Ohjaimeen syttyi valo, ihan niin kuin pitikin, mutta herätettä ei ohjaimesta valorelleelle tullut. Muutaman tunnin ähräyksen jälkeen sitten tuli kokeiltua herätettä valorelleelle suoraan vanhaan tapaan, eli unohtaen tuo CANM8-ohjain, ja niinhän se sitten toimi heittämällä, mitä tietysti hieman yllätti.

Ja vaikka lamppu oli reilusti kalliimpi, kuin olin alunperin suunnitellut, niin täytyy sanoa, että on se sen arvoinen. Valotehoa on vähintään riittävästi, ja valokuvio on hyvä siten, ettei se ole niin tarkka korkeuden suuntaukselle. Ja valokuvio on myös riittävän leveä.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 216
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #46 : 26.06.2020, 01:05:41 »
Auto: 2012 508 SW 2,0 HDi 163 Allure.

Heips kaikki,

Minä tein samanlaisen asennuksen, kuin Pesonen vaatimattomammilla komponenteilla:

- Regem 14 E-hyväksytty LED-kaukovalo
- jännite 9 - 36 V DC
- valovirta teoreettinen 5400 lm / käytännön 4600 lm
- nimellisteho 12 x 5 W LED
- sähkönkulutus 12 V 3,80 A / 24 V 1,66 A
- värilämpötila 6500 k
- valokeila 16°
- valon kirkkaus 1 lux 394 m
- referenssi 30
- suojausluokka IP68 / IP69K
- käyttöikä 50000 h
- runko iskunkestävää alumiinia
- polykarbonaattilinssi
- DT-liitin (mukana pistoke)
- toimintalämpötila -40...+60 °C
- lämmönhallinta
- alijännitesuojattu
- navoitussuoja
- ala- tai sivukiinnitys
- mitat L 353,0 x K 38,5 x S 69,0 mm

Työkin oli helppo:

- alimmasta säleiköstä rautasahan terällä pari pystypalkkia pois
- valo paikalleen ja piuhat sisään syylarista kuskin puolelle
- rele (IKH:n perusmalli sekin ...) isoon sulakerasiaan
- virta sisään sulakerasian vapaasta päädystä, maatto lokarista ja herätevirta H7:n liittimestä ... tein nätin tinauksen, en kehdannut käyttää mukana tullutta rosvoliitintä.
- odottelin iltaa ja tein mustista pyykkipojista kiilat, joilla säädin korkeuden (tosi helppo jäähallin parkkiksella) tuo 38,5mm korkeus on tosi napakka tuohon väliin. Sen jälkeen nökäre mustaa liimamassaa (joku sicaflexin kilpailija ...) -- kiinni on ja pysyy :)

Valo maksoi parin euron tarkkuudella satasen ja rele vähän yli kympin - se oli aivan perusrele - ei CAN spesifinen. Nippusiteitä käytin tuhlaillen, että johdot pysyvät paikoillaan. Paketissa tuli myös kytkin sisälle asennettavaksi, jätin sen pois... mahtavatko vaatia katsastuksessa. Paketissa oli tietty sulake, siitähän sen saa pois päältä, jos tulee murinaa...

Asennus ei mennyt aivan mutkatta. Sekä paneelissa, että releessä oli D1 liitin. Asennuksen valmistuttua mikään ei kuitenkaan toiminut. Kokeilin, antaako rele sähköä paneelille ja kyllä antoi.  Arvelin, että paneeli on risa .... no päätin kuitenkin kokeilla liitintä toisin päin (väärin päin) ja hop valot svengasivat kuin hirvi. Koetin jäljittää olisinko edes teoriassa voinut kytkeä releen jotenkin toisin ja ei - vika pitää olla siinä, että joko tuossa edullisessa valaisimessa tai releessä liitin on väärin päin... kuntoon tuli ja piti vain mattoveitsellä vuoleskella tuota liitinparia sopimaan toisiinsa väärin päin ... ja paljon sähköteippiä päälle.

Valon määrään olen tyytyväinen, vaikka tuo on varmasti pienimpiä, mitä kaupoilta löytyy. Tällainen kauas antava pieni lisä on mielestäni hyvä. Silloin metsätaipaleella, kun joku tulee vastaan ei hetkeksi lyhyille vaihtaessa tule tunnetta että maailma pimenee hetkeksi, mutta juuri tuonne sadan metrin paremmalle puolelle saa hiukan valoa lisää. H7:n ja ledin erilainen valon valkoisuus häiritsi esteettisesti hetken, mutta sen kanssa oppii elämään.

Laitan kuvan ehtiessä.

Terkut,

Jukka

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 445
Vs: 508 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #47 : 26.06.2020, 07:48:01 »
Jukka P, mitä tarkoittaa valaisimessa lämmönhallinta, onko se lämmitettävä lasi, joka noissa lampuissa on talvella liki välttämätönn kun lasi jäätyy umpeen.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.
Uusin hankinta Fiat Ducato Matkaaja

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 382
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #48 : 26.06.2020, 10:35:35 »
Eiköhän lämmönhallinta tarkoita LED-valaisinten yhteydessä vähän samaa kuin jäähdytys. Eli siis hukkalämmön johtamista hallitusti johonkin jäähdytyselementtiin (yleisimmin valaisimen alumiiniseen runkoon).

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 583
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #49 : 24.11.2020, 11:41:53 »
Tuttu on asentamassa lisäpitkiä 508:iinsa, Aksun ohjeen mukaan toimitaan kun on xenonit.
Lisärele tarvittaessa, mutta kiinnostaisi tuon Motonetin releen käämin ottama virta?

Olisipa vielä ledivalo näyttämässä, onko rele vetäneenä. Joskun oli Phönix-releitä tarjossa sellaisina.

https://www.wehrle-electronics.com/en/trade/switching-relays/micro-relays/4742_73537_shop_Micro-Relay-CO-12V-15A-25A.aspx?LNG=en#!prettyPhoto
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

tontza

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 508 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #50 : 28.10.2021, 19:50:02 »
Kysymys herätevirrasta lisävaloille. Eli vänkärinpuolen umpiolle menevästä liittimestä tai siihen menevästä violetistä johdosta saa herätteen? Autoni on tupla xenoneilla.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 216
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #51 : 29.10.2021, 09:48:48 »
Hei,

Aiemmin joku arveli, että violetti johdin, joka menee pinniin kolme sekä oikean, että vasemman puolen umpioissa.

Johtimen numero sähkökuvassa 2611 oikealla ja 2612 vasemmalla.

Minulla oli helpompi, kun omassa on H7. Releenä minulla aivan normaali rele, ei CAN väylään tarkoitettu.

//Jukka