Kirjoittaja Aihe: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)  (Luettu 16203 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jokerman809

  • Vieras
Auto: 2012 508 SW 2,2 HDi 204 FAP GT (automaatti, 151 000 km, käyttöönotto 11/2011).

Onkos porukka vaihellu automaattilaatikon öljyjä? Vaihtovälihän on määrittelemätön. Miettiny pitäisikö ne vaihattaa.

Vaihteistoöljyt huuhtelemalla vaihdettuna 280e. Pesun kanssa 25e lisähintaa ja öljyn lisäaine 25e lisähinnasta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #1 : 23.02.2016, 18:38:04 »
Tässä vaiheessa saisi olla jo vuorossa vähintäänkin toinen öljynvaihto. Vaihtoväli on haarukassa 60-80 t/2v vaikka sitä ei ole huoltokirjassa mainittu eikä maahantuojakaan sille vaihtoväliä ilmoita. Käytöstä riippuen jopa tiheämminkin. Hakusanalla automaattivaih löytyy sekä tietoa että höpinää. Joka tapauksessa öljynvaihto on tarpeellinen.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #2 : 24.02.2016, 14:49:53 »
Kannattaa kokeilla automaattivaihteiston BG-öljynvaihtohuoltoa, jossa vaihteisto puhdistetaan ja öljyt vaihdetaan muista tavoista poiketen sata prosenttisesti.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

jokerman809

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #3 : 04.03.2016, 11:38:00 »
Olipahan mustaa öljyä vekottimessa. Ei varmaan koskaan vaihdettu niitä.

505_RZC_508

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #4 : 09.09.2017, 13:15:29 »
Auto: 2011 508 SW 1,6 THP Allure (automaatti, 120 000 km).

Nyt olisi edessä 130tkm määräaikaishuolto eli c-huolto ja länsiauto mainitsi et myös automaattiöljy vaihdettaisiin. Huh, koko huollon hint vähän yli 1000eur.

Taidampa kysellä pikkupajoista myös kun en enää kaipaa merkkihuollon leimoja. Ostin auton 8 kk sitten 99tkm ja nyt 120 tkm mittarissa. Hyvin on automaatti koko ajan pelannut ja iloinen kuski on ollut muutenkin.

Yleisesti, kannattaako tuo vaihteistoöljy vaihdattaa vai ajelenko kunnes alkaa automaatin toiminta heikentyä?

T. Antti

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #5 : 09.09.2017, 13:37:51 »
Kyllä se öljy kannattaa vaihtattaa.

Hintaa tulee järjettömästi Peugeotin poskettomasti hinnoitellusta AW-1 luokitellusta öljystä. GM:llä on Opelissa ja Saabissa käytetty samaa Aisinin laatikkoa, johon tarkoitettu AW-1 luokiteltu öljy irtoaa alle kahden kympin per litra Opelin varaosanumerolla 1940773 ja purkin kyljestä löytyy myös GM:n varaosanumero GM 93165147. Länsiautossa on vähän toimipisteestä riippuen myös Opel ja/tai Saabin huoltokin ja vaikka ei olisikaan, niin näkevät koneeltaan noiden hinnat ja saavat tilattua sitä. Hinta tuskin ylittää Peugeotin päälle 80 €/l hinnoittelua tilattunakaan. Muistaakseni tuo on vielä siten, että Opelin/GM:n numerolla se on litran pulloissa, mutta Peugeotilla on kahden litran pakkaus ja vaihdossa tuota menee kolme litraa. Itsellä tuli viimeksi laatikon öljyjen vaihdossa säästöä tuosta öljyn hinnasta noin 300 € ja huolto oli Länsiautossa, jossa myös Opelin varaosanumerolla löytyi tuo öljy varastosta. Merkkihuolto myös selvitti öljyn sopivuuen varsin perusteellisesti, kun kyse oli silloin takuun alaisesta autosta.

Palis

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #6 : 30.05.2018, 08:52:26 »
Auto: xxxx 508 2,0 HDi 163 (automaatti).

Kertokaapas mikä öljy on paras tuonne laatikkoon?? Tuntuu että vois vaihtaa kun välillä hiukan nytkähtää kun vaihtaa pienempää sisään.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #7 : 30.05.2018, 12:39:26 »
JWS 3324 on ainut hyväksytty luokitus tuolle laatikolle. Mobililta ja Totalilta ainakin löytyy.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

patione

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #8 : 31.05.2018, 08:50:52 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4.

Onko kyseisessä "automaatti"-laatikossa tarveeta/mahdollisuutta vaihtaa öljyt? Serviceboxissa ei ainakaan ole korjausmenetelmissä ohjetta kyseiseen operaatioon...

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #9 : 31.05.2018, 14:59:04 »
Tuossahan on perinteinen manuaalilaatikko, jossa vaihteen vaihdon ja kytkimen hoitaa mekatroniikka. Eli manuaalin suosituksilla. Toki nuokin öljyt kannattaa vaihtaa esimerkiksi 100 tkm välein.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #10 : 31.05.2018, 22:27:14 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4.

Onko kyseisessä "automaatti"-laatikossa tarveeta/mahdollisuutta vaihtaa öljyt? Serviceboxissa ei ainakaan ole korjausmenetelmissä ohjetta kyseiseen operaatioon...

Vaihdatin Laakkosella omaan RXH-hybridiini laatikkoöljyt 100tkm kohdilla. Öljyähän tuonne ei mene kuin pari litraa ja vaihtotyö kustansi muistaakseni satasen..
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #11 : 01.06.2018, 14:44:25 »
Ei se enempää voi kustantaakaan, sen verran helppo homma on kyseessä. Harvoja asioita itse olen autoilleni tehnyt ja teen, mutta manuaaliaskiseen hodariin olen öljyt vaihtanut laatikkoon ja voisin vaihtaa uudelleenkin, jos vielä joskus manuaali itselleni tulisi.

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #12 : 23.08.2020, 13:50:24 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH Hybrid4 (185 000 km).

Terve vaan kaikille. 508 RXH on ollut nyt tammikuusta asti käytössä ja auto on kulkenut melko ongelmitta tähän asti. Omatoimisen etupyörän laakeriremontin yhteydessä pääsi kuskin puolen vetoakseli kuitenkin lumpsahtamaan ulos vaihdelaatikosta (tai jakolaatikosta, kumpi nyt onkaan). Vaihteistoöjyä tuli ulos noin 5,5 dl ennen kuin sain painettua akselin takaisin paikoilleen. Nyt pitäisi keksiä, että mistä tuonne vaihdelaatikkoon lisätään öljyä, mitä öljyä sinne laitetaan ja kuinka paljon. Poistin eilen pohjapanssarin ja löysin todennäköisen tyhjennyspropun ainakin (taisi olla kolmionmuotoinen kanta), mutta en löytänyt vielä mitään korkkia tms., mistä öljyä pääsisi lisäämään. Mitään lisäyskorkkia ei näkynyt konepellin allakaan. Vaihteistohan tuossa on robotisoitu manuaali.

Harmillisen vähän tuntuu löytyvän mitään huolto-ohjeita tai muuta tee-se-itse huoltomateriaalia 508:iin ja vielä vähemmän RXH-malleihin liittyen foorumeilta, Youtubesta yms. netin syövereistä. Lisäksi vaikuttaa myös siltä, että RXH varaosat (varsinkin iskarit ja jouset yms.) ovat tarvikkeena kiven alla. Vinkit hyvistä varaosakaupoista otetaan vastaan, samoin kuin vinkit hyvistä huoltopaikoista Turun alueella.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #13 : 23.08.2020, 15:19:41 »
Ei nyt varsinaisesti ole omakohtaista kokemusta, mutta kun tässä on käytännössä manuaalilaatikko, niin olisikohan se huohotinputki tässäkin laatikon päällä ja akun alla. Siitä kun ottaa hatun päästä pois, niin pääsee täyttämään.



Eikö se tuossa kuvassa näkyvän nostokohdan vieressä olevasta huohotinputkesta onnistu.

Muokkaus: Akku taitaa RHX:ssa olla edempänä, mutta ottaisin siitä ilmansuodatin kotelon ja imuilmaputken pois edestä, niin sieltä saattaa jo näkyä riittävästi, että pääsee huohotinputkeen käsiksi.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020, 15:24:04 kirjoittanut Penguin »

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #14 : 23.08.2020, 20:21:53 »
Kiitos vinkistä! Pitää kurkata niiltä paikkein. Vielä kun jostain saisi selville, että mitä öljyä laatikko haluaa ja kuinka paljon niin auton niputus on taas askelta lähempänä.. Mahtaisiko olla jopa samaa kuin ihan normaaleissa manuaalivaihteisissa?