Kirjoittaja Aihe: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)  (Luettu 16201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #30 : 31.10.2020, 09:06:09 »
Elikä ilmeisesti tuo 3 litran vaihto sitten riittäisi. Jos vaikka vaihtaisi hiukan tiheämmin.
Minkälainen markkinahinta tuollaisella lotraamisella nykyään on?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #31 : 31.10.2020, 09:45:51 »
Miten öljyt vaihdetaan valmistajan haluamalla tavalla? Merkkihuollossa todettiin, että öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan lainkaan.
N
Ainakin 2008 vuosimallin autoihin löytyy serviceboxista öljynvaihtoa varten ohjeet. Tässä on tietysti kyseessä vanhempi AM6 vaihteisto.

Öljy tyhjennetään avaamalla ensin pienempi öljyn tasontarkistustulppa, joka on siis pienempi pultti tyhjennystulpassa. Jos öljyä on ollut vaihteistossa liikaa se valuu ulos nyt. Nyt avain mahtuu paikalleen  tyhjennystulppaan ja se voidaan avata. Tyhjennystulpassa on noin 10 cm putki joka määrittää öljyn tason. Kun vanha öljy on laskettu ulos ruuvataan molemmat tulpat kiinni ja kaadetaan uudet öljyt sisään. Uutta öljyä lisätään hiukan enemmän kuin vanhaa tili ulos, siis hiukan yli sen määrän joka tulee ulos kun avataan tyhjennystulppa. Öljyn tason tarkastus tehdään oikeassa lämpötilassa, taisi olla 62-68°C.  Ennen tason tarkastusta vaihteen valitsin siirretään hetkeksi P, N, R asentoihin. Sitten pienempi tasontarkistustulppa auki ja öljyn määrä on oikea kun öljyä valuu ulos tipoittan. Määrän tarkastus tehdään auto vaaka-asennossa. Täyttötulppa löytyy vaihteiston yläpuolelta. 308ssa irrotettava ilmansuodattimen kotelo. Öljyn vaihto tulee kuitata merkkihuollon testerillä. Itse en ole tuota tehnyt. Ehkäpä jatkossa... Tämä nyt oli vain lyhyt ohje. Foorumilta löytyy tarkemmatkin ohjeet. Ainakin AM6 vaihteistolle.

Tuskin vaihtoproseduuri tuosta suuresti poikkeaa vaikka kyseessä on autossasi oleva EAT vaihteisto.

Kuten Penguin tuossa edellä toteaa niin ainakin joku merkkihuolto suostuu ainakin kertomaan vaihtotyölle hinnan.

Vaihto ei tosiaan kuulu huolto-ohjelmaan. On se silti tarpeellinen vaihteiston kestoa ja toimintaa ajatellen. Vaihtoväli noin luokkaa 60-80 t ja 2 vuotta. Valitettavasti vaihteiston öljytikkua ei näissä enää ole. Siitä olisi helpompaa todeta vaihdon tarve. Ihmeellistä jos ei raha merkkihuollolle kelpaa.


joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #32 : 31.10.2020, 10:43:29 »
Onko tämä 508:ssa käytetty automaattilaatikko?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Tuon mukaan ei vaihdeta koskaan muuten kuin poikkeuskäytössä 60 tkm/2v.

Näin ensimmäisen automaattivaihteisen ostaneena kysymys. Huomaako vaihtotarpeen toiminnasta vai onko silloin jo myöhäistä? 607:n manuaalilootaan vaihdoin öljyt ekan kerran 170 tkm kohdalla. Ei ollut kuraa enkä mitään eroa huomannut toiminnassa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #33 : 31.10.2020, 10:46:44 »
Tässä ohje kuvakaappauksena oman Expertin öljynvaihtoon.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #34 : 31.10.2020, 13:37:09 »
Olen ajanut kolmen eri valmistajan automaattivaihteistolla ja jokaisessa ajetut kilometrit ovat vaikuttaneet öljyyn. Öljyn värin tummuminen ei ole yhtä paha asia kuin se että öljy tuoksuu palaneesta.

Lyhimmillään olen ajanut tuon 60 tkm/2v pisimmillään oli kai 125 tkm luokkaa, aikaa en muista, yli 2v ilman muuta. Ero öljyn värissä oli selvä. Palaneen tuoksua en huomannut. Mitä enemmän on ajettu sitä tummempaa öljy on ollut. Eiköhän öljyyn vaikuta myös ilmasto-olosuhteet.

Minulle on aivan sama mitä joku on kirjoittanut asiasta Wikipediaan. Vaihteisto tarvitsee voitelua ja jos voiteluaineen laatu on väärä tai sen laatu on käytössä heikentynyt niin on järkevää tehdä öljynvaihto. Kun noissa vanhoissa oli vielä mittatikku niin oli helppoa tarkistaa öljyn väri ja tuoksu.

Esimerkiksi asuntovaunun tai raskaamman kärryn veto voi lisätä vahtotarvetta huomattavasti.

Jokainen voi tehdä tässäkin asiassa oman valintansa.

BMW tekstillä varustetuissa autoissa vaihteistoja on saatu rikottua 200 tkm ajomäärällä. Lähde: keskustelut BMW merkkifoorumilla. Google avuksi niin löytyy.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #35 : 31.10.2020, 14:47:50 »
Eiköhän tätä ole jauhettu jo tarpeeksi...mutta puolikkaan lisäämien toiseen kertaan on tarpeetonta. Vaihtaisin ne tiivisteet öljypohjan tulppiin, pieneen tulppaan o-rengas isoon alumiinitiivisteprikka.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #36 : 31.10.2020, 15:18:48 »
Mulla ei ole otsikon 508 autoa, mutta ongelma on sama.
Olen monesta paikasta kysynyt automaattivaihteiston huuhtelu öljynvaihtoa, mutta missään ei ole tarpeellista adapteria väliin. Yhdessä paikassa oltiin jo nosturilla, kun nousi kädet pystyyn. Nyt on huolto tilannut adapterin Italiasta Suomeen, mutta voi kestää kauan sen saaminen. Helsingissä pitäisi yhdessä huollossa olla, mutta hiukan sitäkin epäilen.
Tämä mysteeri auto on allekirjoituksen Expert 2.0 -17 Aisin 6 vaihteisena.

Hämeenlinnan Öljypiste onnistui suorittamaan saman ikäiseen 308:n 6 vaihteisen Aisinin laatikkoon huuhteluvaihdon. Kuva konstruktiosta linkissä. En tiedä kyllä onko sama laatikko kuin Expertissä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #37 : 31.10.2020, 16:55:54 »
Mitä öljypiste veloitti huuhteluvaihdosta? Onko tietoa kuinka paljon öljyä meni.

EAT-vaihteistot taisi tulla ensimmäisen kerran blue hdi:n yhteyteen.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #38 : 31.10.2020, 18:48:01 »
Eihän noista merkkihuolloista ole kuin leimat, kilometrit ja pvm. Ainoa poikkeus yksi, jossa kirjoitettu jakohihna.

Samalla tavalla todennäköisesti olisi kirjoitettu vaihdelaatikon öljynvaihdosta, kuin jakohihnan vaihdosta. Vaihdelaatikon öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Vaihtokunnossa rupeaa todennäköisesti laatikon öljyt olemaan. Vanhaan 508:iin vaihdatin Aisinin laatikkoöljyt huuhtelemalla 80tkm kohdalla ja asentaja sanoi niiden haisseen palaneelta, joten toimenpide oli paikallaan.   
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #39 : 31.10.2020, 18:57:33 »
Jakohihna nyt kuitenkin oli aivan huolto-ohjelman mukaisesti 175 tkm. Erikoista, että vaihteustoöljy ei kuulu ohjelmaan, jos se kuitenkin olisi syytä vaihtaa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #40 : 31.10.2020, 19:10:08 »
Ei ole erikoista. Huolto maksaa ja se heikentää haluttavuutta. Jos elinikä on mitoitettu 150000 kilometriin, ei öljynvaihtoa tarvitakaan. Meillä vaan ajetaan autoilla liian kauan.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #41 : 31.10.2020, 19:35:55 »
Mitä öljypiste veloitti huuhteluvaihdosta? Onko tietoa kuinka paljon öljyä meni.

EAT-vaihteistot taisi tulla ensimmäisen kerran blue hdi:n yhteyteen.

Noin 200e. 7 litraa meni. Tarinat myös kertovat, että Epilän Autohuolto Tampereella onnistuisi toimenpiteessä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #42 : 31.10.2020, 19:46:15 »
Ei ole erikoista. Huolto maksaa ja se heikentää haluttavuutta. Jos elinikä on mitoitettu 150000 kilometriin, ei öljynvaihtoa tarvitakaan. Meillä vaan ajetaan autoilla liian kauan.

Miksi sitten jakohihna kuuluu huolto-ohjelmaan, vaikka vaihtoväli 175 tkm? Hiukkasloukusta tulee tieto, kun pitää vaihtaa, vaikka kestää 200-300 tkm. Jarru- ja jäähdytinnesteetkin kuuluvat huolto-ohjelmaan, vaikka tuskin ainakaan jäähdytinnesteen vaihtamattomuudesta mitään seuraisi 10 v 300 tkm aikana.

Kun ei kuulu huolto-ohjelmaan, luultavasti 90% autoista ajaa tappiin saakka alkuperäisillä öljyillä. Onkos noita kosahtanut Pösöissä?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #43 : 31.10.2020, 20:12:59 »
Kyllä automaattilaatikon (momentinmuunnin) toiminta heikkenee/huononee ajan saatossa, jos ominaisuutensa menettänyt alkuperäinen, palanut ja paskainen öljy pyörii turbiinissa. Toiminta heikkenee hitaasti ja kuljettaja tottuu siihen, eikä välttämättä huomaa toiminnan muutosta. Tässä on kyseessä muutaman satasen toimenpide, jos se tuntuu ylivoimaiselta, niin varmasti laatikko toimii alkuperäisillä laatikkoöljyillä jotenkin 500tkm ajosuoritteeseen asti,  ehkä.             
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #44 : 31.10.2020, 22:45:38 »
En usko, että toimii 500000. Nykyisten sähköohjattujen laatikoiden magneettiventtiilit menevät tukkoon jo paljon ennen sitä.