Kirjoittaja Aihe: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)  (Luettu 10923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 771
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #15 : 26.02.2019, 21:25:36 »
165 tkm ajetussa 2,2-litraisessa HDI:ssä katsastuksessa mitattu K-arvo oli 0,00 ja ajoin kylmänä pihalla kaksi viikkoa seisoneen auton suoraan konttorille 3,5 km päähän, joten konekaan ei ollut lämmin.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 327
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #16 : 26.02.2019, 21:39:30 »
Oli uutinen että jatkossa ei putkesta tulevaa mitata vaan katsotaan mitä ODB pistokkeesta sanotaan. Mietin, että tuosta kyllä syntyy uusi soppa.
EDIT: Oli vasta 2016 lähtien valmistetut https://www.a-katsastus.fi/palvelut-ja-hinnat/katsastukset-ja-paastomittaukset/paastomittaukset
"1.9.2016 tai sen jälkeen käyttöönotetuille dieselkäyttöisille autoille tehdään savutusmittauksen sijaan OBD-tarkastus."
« Viimeksi muokattu: 26.02.2019, 22:01:19 kirjoittanut Peugo »

Laguna00

  • Vieras
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #17 : 26.02.2019, 21:44:23 »
Mun 203tkm ajettu 1.6 DV6TED4 110hp malli, joka on polttanu 4 kertaa MIL valoa tässä vuoden alusta lähtien Depollution system faulty ilmoituksen kera antoi 0k arvoksi. Kaks kertas mittasivat leimalla. Ekan jälkeen siirsivät sitä turbon päälle asennettavaa magneettista anturia eri asentoon. Tiiä sitten miksi. Aina polkaisivat kaasun pohjaan asti. Mielestäni ei OBD pistoketta käytetty koska toi anturi turbon rungossa tais hoitaa sen osuuden?

Toinen anturi oli suppilo ja pilli jotka oli pakoputkessa kiinni koko prösedyyrin ajan. Tämä 10vrk takaperin.

Herbi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #18 : 26.02.2019, 22:13:34 »
Auto toimii omasta mielestäni normaalisti, ei pölläyttele tai tee muutakaan epätavallista. Kulutus on hieman koholla (6,2l /100km, 65tkm keskiarvona), mutta kuitenkin niin vähän, että olen sen olettanut johtuvan ajotyylistä, 18" kesävanteista ja webaston käytöstä. Työmatka 40km suuntaansa motaria.

Testerin lukemat viittaa tukkoiseen dpf:ään.
10 edellisen polton keskim.väli 250km (tuntuu liian tiheältä väliltä)
Karstaantumisaste 59%
FAP kertynyt lisäainemäärä 124g (tästä en ymmärrä onko paljon vai vähän)


Kävin ajamassa lenkin 4 vaihteella 105km vakkariin ~2600rpm ja käynnistin pakotetun polton testerillä. Vajaan 10min päästä ilmoitti polton olevan valmis mutta tuohon karstaantumisasteeseen sillä ei ollut vaikutusta. Tässä arvon että onko mitään järkeä lähteä konttorille kokeilemaan huomenna niin että ajaa auton kunnolla kuumaksi. Ei taida noin suurta päästöarvoa selittää mikään tukkoisuus, kun hiukkasten pitäisi silti jäädä loukkuun. Edellisessä autossani pakotettu poltto paikallaan ollessa laski ihan selvästi dpf:n tukkoisuutta, niin vähän ihmetyttää, miksei tässä tapahtunut mitään muutosta.
508 SW 2.0HDi Allure -12
306 HB 2.0 turbo -93
ex: 406 SW 3.0 V6 executive -03, 306 SW 1.8 -00, 306 2.0 XSi -94, 306 HB 1.6 -97

peukku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #19 : 27.02.2019, 06:52:24 »
Ettei olis tyhjä pönttö autossa...?

Herbi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #20 : 27.02.2019, 08:07:19 »
Varmaksi en osaa vastata ennenkuin saan putkiston irti. Aikaisempina vuosina ei ole päästöissä ollut moitittavaa.
508 SW 2.0HDi Allure -12
306 HB 2.0 turbo -93
ex: 406 SW 3.0 V6 executive -03, 306 SW 1.8 -00, 306 2.0 XSi -94, 306 HB 1.6 -97

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 327
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #21 : 27.02.2019, 08:39:49 »
Onkohan ollut kusipää katsuri? Käy mittaamassa muualla?

Herbi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #22 : 27.02.2019, 18:28:11 »
Tänään kokeilin eri asemaa ja ajoin sinne noin 10km matkan motaria kolmosella reiluilla kierroksilla. Tuloksena k-arvo 0.09 ja leima.

Auton alta katselin, niin dpf näyttää koskemattomalta, eikä kolise. Pakoputken päässä on mustaa, joten ei tuo ihan pelkkiä kukkasia ole päästellyt. Joten jos Puniksella on mitään kokemuksia dpf:n pesusta, niin edelleen kiinnostaa. Luultavasti joskus tulee eteen joko puhdistus tai vaihto.
508 SW 2.0HDi Allure -12
306 HB 2.0 turbo -93
ex: 406 SW 3.0 V6 executive -03, 306 SW 1.8 -00, 306 2.0 XSi -94, 306 HB 1.6 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 771
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #23 : 28.02.2019, 12:50:54 »
Jokuhan tuossa on vikana, jos putken pää on musta. Mulla oli 166 tkm ajetussa hodarissa täysin kirkas putken pää ja putki sisältä, niin pitkälle kun sinne näki.

Herbi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #24 : 28.02.2019, 13:28:26 »
Samaa mietin. Myös tuo usein toistuva regenerointi viittaa epäpuhtaaseen palamiseen. Kunhan piha sulaa, niin tarkistelen ahtovuodot ja katson josko egr:n saisi helposti irti puhdistettavaksi. Kurkkasin imusarjalle menevään ahtoputkeen josta löytyi perus kostea huohotuksen aiheuttama öljykerros, muttei mitään paksumpaa öljykarstaa. Täytyy kesällä putsata ahtoputket ja välijäähdytin, niin näkee onko öljyä kertynyt alimpiin putkiin. Dpf:n putsauksella voisi saada pakopaineitakin laskettua, niin sen kautta huohotuskin vähenisi.
508 SW 2.0HDi Allure -12
306 HB 2.0 turbo -93
ex: 406 SW 3.0 V6 executive -03, 306 SW 1.8 -00, 306 2.0 XSi -94, 306 HB 1.6 -97

punis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #25 : 02.03.2019, 17:59:26 »
Nyt kun tästä on aikaa kulunut, niin onko Puniksella pesu auttanut vai onko tarvinnut uudelleen tehdä toimenpiteitä hiukkassuodattimen suhteen? Paljonko on nyt kilometrejä takana, jos edelleen sama auto käytössä?

Ei ole tullut herjoja pöntöstä. Kilsoja nyt 230 000 km.

Herbi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #26 : 04.03.2019, 22:41:46 »
Kiitos tiedosta.

Omastani menee tällä viikolla hehkut vaihtoon, josko se toisi apua tihentyneeseen polttoväliin (löytyi hehkun releen vikakoodi).
508 SW 2.0HDi Allure -12
306 HB 2.0 turbo -93
ex: 406 SW 3.0 V6 executive -03, 306 SW 1.8 -00, 306 2.0 XSi -94, 306 HB 1.6 -97

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 445
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #27 : 05.03.2019, 11:29:13 »
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.
Uusin hankinta Fiat Ducato Matkaaja

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #28 : 16.08.2020, 08:54:47 »
Auto: 2011 508 2,0 HDi 163 (230 000 km).

Onko tässä porukalla mitä kokemuksia kun 230tkm ajettu ja vikakoodi p1490 päällä. Auttaako pesu? Tarviiko pesun jälkeen ilmoittaa testerillä että fap vaihdettu? Uus fap paikalle? Vaiko fap ja egr poistoon?
« Viimeksi muokattu: 16.08.2020, 09:11:12 kirjoittanut Lagunaharraja »

106gti16

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #29 : 22.08.2020, 09:07:47 »
Auto: 2014 508 2,0 HDi (140 hv, 207 000 km).

Omassa polttoväli n.250km. Arvioitu hiukkassuodattimen kesto vielä 120tkm, lisäainetta jäljellä n. 0,6l eli luultavasti polttoväli ei ole liian tiheä.