Kirjoittaja Aihe: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)  (Luettu 10926 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #60 : 02.09.2021, 08:40:39 »
Eli onko nyt niin, että euro 5 riittää suodattimen pesu ja euro 6 koko pömpeli vaihtoon? Omassa rupeaa olemaan tuo pesu mietinnässä, kun täyttöaste huutelee 100. Onkohan tuokin laskennallinen arvio, kun mitään herjoja ei ole vielä tullut ja poltotkin puörii vielä siinä reilu 400 km kantturoilla ( ajettu 225tkm )?

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #61 : 02.09.2021, 21:50:10 »
Arviohan se on, joka perustuu dpf:llä ajettuihin kilometreihin ja luultavasti jossain määrin suodattimen yli mitattavaan paine-eroon (voi huomioida jotain muitakin parametrejä). Kuitenkin täyttöaste jotain kuvastaa, eli käytännössä sitä että valmistajan määrittämä dpf:n turvallinen elinkaari on nyt tullut päätökseensä ja jos halutaan jatkaa valmistajan hyväksymällä tiellä vaihdetaan uusi DPF. Kuitenkin kun meillä täällä Suomessa ruuhkassa matelu on suht harvinaista ja matkat taittuvat pääosin maantiellä, sekä ilmasto on verrattain viileä joten tukkeentunut dpf harvoin aiheuttaa moottoritilassa palovaurioita tms. Eolys-nesteestä kertyy DPF:n rautaoksidia, joka tukkii sitä omalta osaltaan jossain määrin pelkän tuhkan lisäksi (DPF:ää pestessä läpivirtaava vesi on punertavaa kun rautaoksidi sekoittuu veteen).

On siis mahdollista, että täyttöasteen nollaaminen  (uuden dpf:n opetus testerillä) antaa paljon lisäkilometrejä ilman ensimmäistäkään herjaa dpf:n tukkeentumisesta. Jos tälle tielle lähtee niin silloin on hyvä tiedostaa että lähes täysi dpf ei tee hyvää polttoaineenkulutukselle, lyhentää ahtimen ja moottorin elinikää, sekä vaarallisimmillaan voi aiheuttaa dpf:n tukkeutuessa tulipalon moottoritilassa.

Mielestäni ja omasta kokemuksestani suodattimen pesu ja testerillä täyttöasteen nollaaminen on ihan toimiva apu tukkoiseen hiukkassuodattimeen. Kyseinen toimenpide on useimman kotimekaanikon tehtävissä ja vaikka sillä tuskin suodattimesta uudenveroista saa, niin ainakin tuhkan määrä vähenee merkittävästi. Omastani puhdistin hiukkassuodattimen, kun välillä 3 tai 4 vaihteella täyskaasukiihdytyksillä tuli herjaa mittaristoon tukkeutuvasta suodattimesta. Seurasin myös testerillä paine-eroa isoilla kuormituksilla, jolloin huippuarvot olivat n. 260mbar. Pesun jälkeen vastaavassa testissä suurimmat paine-eron arvot vastaavassa ajotilanteessa n. 150mbar. Muutos mm. ahtimen heräämisessä ja robottilaatikon toiminnassa oli merkittävä.


masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 522
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #62 : 09.12.2021, 18:10:52 »
Peugeot 508 hybrid4 RXH 2013 (215tkm)

Auto kävi tänään huollossa ja suositukseksi tuli uusia hiukkasloukku, karstoittumisen aste 100%. Onko Jyväskylän suunnalta suosituksia firmasta, kenen toimesta hiukkasloukun puhdistaminen onnistuisi?

Vai olisiko järkevintä suoriltaan vaihdattaa uusi pönttö?   
« Viimeksi muokattu: 09.12.2021, 18:16:08 kirjoittanut masiina »
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 421
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #63 : 09.12.2021, 20:18:58 »
Laitoin tämän kirjoituksen jo aikaisemmin HDI-ketjuun:

DPF:n lisäaineen kriittisen minimitason alittaminen aiheuttaa vikakoodin P1446, arvo on laskennallinen. Vikakoodi estää ohjelmallisen pakkopolton, estää lisäainepumpun käynnistymisen ja johtaa ennen pitkää loukun tukkeutumiseen.
180 tkm vaihtoväli DPF:lle johtuu ceriinijäämien kertymisestä loukkuun, ne jäävät loukkuun poltoista huolimatta. Loukun tukkeutuminen on laskennallinen, todellisuudessa loukku ei välttämättä ole vielä tukossa. Laskennallinen tukkeutuminen antaa vikakoodin P1445 "Hiukkassuodattimeen ruiskutetun lisäaineen määrä on ylittänyt maksimikynnysarvon. Hiukkassuodatin on vaihdettava." Suodattimen pesulla ceriinijäämiä poistuu hyvällä prosentilla ja DPF:n voi kuitata vaihdetuksi.

Todellinen hiukkassuodattimen tukkeutuminen antaa vikakoodin P1490. Tämä voi tulla kolmesta eri syystä:
1. DPF:n läpi kulkeva virtaus 300 000 l/h, samalla paine-ero > 320 mbar 3 sek ajan
2. DPF:n läpi kulkeva virtaus 800 000 l/h, samalla paine-ero > 460 mbar 3 sek ajan
3. DPF:n läpi kulkeva virtaus 1200 000 l/h, samalla paine-ero > 500 mbar 3 sek ajan

Lisäksi on vielä vikakoodi P15B3, joka on varoitus lisäaineen vähäisyydestä. Antaa viestin "Risk of clogging of the particle filter". Lisäainetta kannattaa lisätä viimeistään tässä vaiheessa eikä odotella kriittistä koodia P1446.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 421
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #64 : 09.12.2021, 20:21:21 »
Jos kuittaat sen hiukkassuodattimen vaihdetuksi, niin uusi ilmoitus loukun täyttymisestä tulee seuraavan 210 tkm:n jälkeen. Ellei loukku tukkiudu ennen sitä. Pesu on tietysti järkevää, vaihto ei ole välttämätön.