Kirjoittaja Aihe: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi  (Luettu 11171 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #30 : 24.08.2019, 11:58:08 »
Kopsaan toisesta ketjusta SamiK listan tähän oikeampaan. Itsekin yhä ihmettelen 2015 mallisen blueHDI 2.0 automaatin start-stopin toimintalogiikkaa. Yleensä ei stoppaa mikä on mulle hyvin sopiva vaihtoehto. Eilenkin ajoin 150km minkä jälkeen ei stopannut. Puoli tuntia seisontaa ja 60km lisää jolloin mökin pihassa tietty sammuttaa enenkuin ehtii automaatin vaihdekeppiä P:lle siirtää. Joskus taas sammuu illalla töistä lähtiessä muutaman sadan metrin jälkeen.

SamiK:n lista: ”Alla oleva on muutaman vuoden vanha, ei omien kokemusten mukaan päde WLTP normitetuissa. Tossa ei ole kaikkia mallikohtaisia eroja eritelty, siksi joissakin esim. nopeus on x.

MOOTTORI SAMMUU(OLOSUHDE 1)

• Jos ulkolämpötila on välillä – 5 °C ja 30°C,
• Jos nopeus on x km/h,
• Jos ohjaamon lämpötila on pyydetyn mukainen,
• Jos jarrutehostimen alipaine on riittävä,
• Jos polttoaineen lämpötila on alle 60 °C,
• Jos kuljettajan ovi on suljettu,
• Jos kuljettajan turvavyö on kytketty,
• Jos vaihdevipu on vapaalla,
• Jos kytkinpoljin on vapautettu (Manuaalivaihteisto),
• Jos jarrupoljinta painetaan (Automaatti- tai robottivaihteisto),
• Jos ohjaus ECO OFF ei ole aktiivinen,
• Jos ei ABS tai ESP säätötoimintoa,
• Jos puoliautomaattinen pysäköinnin avustintoiminto ei ole aktivoitu,
• Jos auton edellisestä käynnistymisestä on kulunut yli 2 sekunttia,
• Jos auto ei ole varatankilla,
• Jos akun varaustila on riittävä.


MOOTTORI KÄYNNISTYY AUTOMAATTISESTI (OLOSUHDE 2)

• Jos ohjaus ECO OFF on aktiivinen,
• Seurauksena puoliautomaattisen pysäköinnin avustimen aktivoimisesta,
• Jos nopeus on yli x km/h,
• Jos ohjaamon lämpötila ei vastaa pyydettyä,
• Jos jarrutehostimen alipaine ei ole riittävä,
• Seurauksena peruutusvaihteen kytkennästä (Automaatti- tai robottivaihteisto),
• Jos kytkinpoljinta painetaan,
• Seurauksena vian tunnistuksesta,
• Seurauksena ilmastoinnin kompressorin kytkeytymisestä,
• Jos kujettajan turvavyön lukitus avataan,
• Jos kuljettajan ovi avataan,
• Jos akun varaustila ei ole riittävä.


MOOTTORI SAMMUU (OLOSUHDE 1)

• Kun ajonopeus10 km/h on ylitetty ainakin kerran,
• Jos ajonopeus on 0 km/h,
• Jos ohjausta ei käännetä ,
• Jos mäen jyrkkyys on alle 9%.

MOOTTORIN UUDELLEEN KÄYNNISTYS ON AUTOMAATTINEN (OLOSUHDE 2)

• Jos ajonopeus on yli 0 km/h,
• Jos ohjausta käännetään.”
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #31 : 05.07.2020, 13:40:31 »
Mainittakoon että kun menneinä viikkoina lämmöt huiteli 25-30 välillä, starst/stop herkesi toimimaan ja toimi melko säännöllisestikin, vaikka aiemmin ei ole puoleen vuoteen toiminut. Akku sama kuin vuosi sitten, ilmeisesti alkuperäinen vuodelta 2015. Edellisen kerran toimi suht säännöllisesti vuosi sitten kesä-heinäkuussa heti ostamisen jälkeen. Hihnat vaihdettu keväällä, mutta se ei suoraan vaikuttanut start/stopiin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

buster

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #32 : 11.07.2020, 15:24:09 »
Samoja havaintoja kuin vperalla. Auto 1.6 hdi vm. 2015.Auto saattaa sammuttaa itsensä pari minuuttia kylmäkäynnistyksen jälkeenkin. Sammuu myös yli 20km/h nopeudesta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #33 : 11.07.2020, 16:06:30 »
Oman käytin huollossa ja todettiin että akun varaus ei ole kuin68 prosenttia vaikka autolla on ajettu pitkää reissua. Viikon sisään esim. 1200 km Oulun reissu. Akku ei siis lataudu tai laturissa ei potku riitä. Akku ei tosin ota virtaa edes ulkopuolisella laturilla. Tuossakin kesän lämmettyä alkoi SS toimimaan. Tämä siins 508 II 2.0 hdi, mutta samat ongelmat tuntuu olevan monessa mallissa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #34 : 11.07.2020, 20:06:57 »
Jos akku ei ota virtaa edes ulkoisella laturilla, niin tuskin se vika on auton laturissa.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #35 : 11.07.2020, 20:19:35 »
Juu ei varmastikaan. Tosin latausta ulkoisella ei oo kokeiltu kuin ctekillä. Se ei ihan paras oo tollaseen herättelyyn.

Taidan vaatia talven tullen uuden patterin.

5008GT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #36 : 12.07.2020, 00:47:30 »
Erittäin mielenkiintoinen aihe. Ostin 2013 uuden Citroen Grand Picasson 2.0 BlueHdin (uusi korimalli) S&S toimi aluksi hyvinkin herkästi kunnes tuli noin 6-9kk kuluttua takaisinkutsu kamppis moottorin ohjaukselle juuri kun wv jäi kiinni huijauksesta ja avot - S&S lakkasi melkein täysin toimimasta ja AddBlueta rupesi menemään tuplasti enemmän. Citikka vaihtui 2018 5008 180 BluHDIhin ja S&S on siinä uudesta asti toiminut hyvin harvakseltaan - ehkä kerran kuussa. Tulkitsen Pösön S&S toiminnan normaaliksi koska toiminut uudesta asti näin, eli samalla tavalla kuin Citikka wv skandaalipäivityksen jälkeen. Voi myös olla sattuma eikä tässä teoriassa ole mitään perää mutta omat epäilykset ovat hyvinkin vahvat.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #37 : 12.07.2020, 07:41:16 »
Juu ei varmastikaan. Tosin latausta ulkoisella ei oo kokeiltu kuin ctekillä. Se ei ihan paras oo tollaseen herättelyyn.

Taidan vaatia talven tullen uuden patterin.

Riippuu CTekistä, mutta kyllä ehjä akku ottaa virtaa vastaan vaikka sillä yksinkertaisimmallakin Ctekin mallilla.

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #38 : 13.07.2020, 08:07:16 »
3008 1.6 eHDi ja robolaatikko. Kolme vuotta sitten poistin testerillä koko S&S toiminnon ja hyvin on toiminut ilmankin. Robolaatikon  kanssa S&S oli raivostuttava. S&S kurittaa vain sähkölaitteita kuten akkua ja starttia aivan turhaan.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #39 : 13.07.2020, 08:36:21 »
Saako sen todella testerillä kytkettyä pois?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #40 : 13.07.2020, 18:20:24 »
Juu, muistikuvia että se oli BSI:n asetuksissa, kuitenkin moottorin asetuksissa. Asetus oli nimeltään ECOMODE ja sen kun laittaa pois päältä, loppuu S&S eikä mitään valoja jää palamaan eivätkä katsastuksessakaan ole maininneet vaikka kahdesti olen sen katsastanut.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #41 : 16.07.2020, 09:16:37 »
Oikotie oikealle välilehdelle menee seuraavasti kun diagbox on käynyt kaikki moduulit läpi "fault finding" kohdan alta.

BSI -> REPAIR -> CONFIGURATION -> CONFIGURATION -> MANUAL CONFIGURATION -> VEHICLE CONFIGURATION -> ENGINE

Jonka jälkeen kohdasta: Presence and type of "start and stop" function vaihdetaan valinta ->"without" ja tallennus.

https://aijaa.com/WxYv3S
https://aijaa.com/NaDFSi
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #42 : 22.07.2020, 02:30:34 »
Niin, edellisessä viestissäni ajatuksena oli (vaikka sitä en tullut suoraan sanoneeksikaan) että voisiko olla että jostain syystä toimii vasta *25C lämmössä tai yli. Nyt taas toiminut kun oli *25. Onko suoraan lämpötilaraja vai voisiko vaikuttaa välillisesti. Ei edes tarvi ajaa muutamaa kilometriä pidempään startin jälkeen niin sitten jo saattaa ss:ta jos on lämmintä ulkona. Eikös mistään oikeestikaan saa selville autosta mikä on syy kunei sammu vaikka eco vilkkuu mittaristossa?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #43 : 24.07.2020, 11:17:12 »
Riippuu CTekistä, mutta kyllä ehjä akku ottaa virtaa vastaan vaikka sillä yksinkertaisimmallakin Ctekin mallilla.

Paitsi akun ollessa (melko) täysi virta on hyvin pieni ellei latausjännite ole kohtuuttoman suuri. Mistä auto päättelee akun varaustilan? Luulisi olevan täysi 1200 km reissun jälkeen.

Onpa kyllä erikoinen tämä 508 S&S. Mistä tietää onko autossa tuo?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #44 : 24.07.2020, 12:35:01 »
CTEK tosiaan ilmoittaa muutaman minuutin lataamisella, että akku on täysi. Melko varmasti siinä akussa on siis vikaa kun testeri kuitenkin kertoo että ei ole täysi.

Lämpötilan vaikutus saattaa tulla ihan siitäkin, että lämmin akku varauttuu paremmin. Jos pyöritään ihan sillä hilkulla, että elektroniikka laittaa pelit seis niin tuolla voi olla vaikutusta. Suomen kesässä kun kaikki lämpötilat nollasta ylöspäin on mahdollisia ja lisäksi on jatkuva hallan vaara niin lämpötila-alue on aika laaja.

Toimimaton SS tuntuu olevan aika yleinen ongelma niin Pösössä kuin Sitikassa. Tosin omassa bluehdi 180 C5:ssa se pelasi koko 75 tkm. moitteetta. Jos ei sammutellut niin olosuhde oli selkeästi sellainen, ettei kuulunutkaan sammua. SAmoja akkujahan näissä taidetaan käyttää. Olisko vaan susisarjaa.