Kirjoittaja Aihe: 508 - Lämmityslaitteen puhallin ei puhalla lämmintä ilmaa toiselle puolelle  (Luettu 29641 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Muut tiedot olosuhteista?

Omassa mittauksessa siis auto hitaan 15km ajon ja 5min seisomisen jälkeen tyhjäkäynnillä. Moottorin lämpötilaa en älynnyt rekisteröidä mutta varmaan 80-90 asteessa mittari. Puhallinta pienentämällä ilman lämpötila olisi varmaan noussut.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Minulla ei 508 ole mutta saman asian kanssa kamppailin kun oli 607 alla. Toiselle puolelle tuli todella kuumaa ja toiselle vain haaleaa. Todella ärsyttävä vaiva mihin ei sitten mikään auttanut.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Ikävä vika, mutta ei mikään touhutonnin juttu. Tuosta 607:sta loikka MB, aikoinaan oli W123:ssa kaksi lämmityskennoa ja pyöreät ilmasuuttimet, paluuta samaan hienoon styleen onkin jo tapahtunut.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Joo ei kallista tämä. Kuudella kympillä saa kennon kotiin ja jos ei viitsi itse vaihtaa  ja huuhdella näin talviympyröissä, tuskin hirveästi maksaa vaikka vie lähikorjaamolle.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ese

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Toivon mukaan oma lähti toimii.
Pesu 3krt lämmin syylarinpesuaine ämpärissä ja porakonepumpulla kiertoa molempiin suuntiin.
Sitten huuhtelu samalla tavalla.
Lopuksi suoraan kuumaa vettä hanasta mopemoiun suuntiin.
Äkkiseltään tuntui 10km ajon aikana että toimisi.
Tuli sieltä hiutaletta ja vesi myös harmaantui pesun aikana, kalkkia?
Aikaahan tälläkin kertaa meni useampi tunti.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Ei auta edes jäähdytysnesteiden vaihtaminen, jos nesteessä käytetään vesijohtovettä. Vesi jo itsessään aiheuttaa hapettumista eli korroosia, mutta vesijohtoveden mukana järjestelmään päätyy klooria ja paikkakunnasta riippuen enemmän tai vähemmän kalkkia. Saatavilla on myös vedettömiä jäähdytysnesteitä, joiden kanssa ei ole veden mukanaan tuomia ongelmia. Ovat toki kalliimpia, kuin sekoittaa puolet hanavettä, mutta jos huomioidaan tukkeutuneen kennon vaihtamisen hinta, niin onkohan sittenkään.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Lienee valmistajakin sitten laittanut vesijohtovettä systeemiin kun niitä ihan tehtaan jäljiltäkin menee tukkoon.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Ei kai näissä uudemmissa autoissa ole käytetty silikaattipusseja paisuntasäiliöissä kuten oheisessa Mersussa: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65275
Lainaus
Tuo pussissa olevan silikaatin tarkoitus on jäähdytysjärjestelmän alumiiniosien suojaaminen korroosiolta/hapettumiselta. Silikaatti liukenee pikkuhiljaa jäähdytysnesteen mukaan pidentäen jäähdytysnesteen käyttöikää.

Ei omissa autoissa ole koskaan mennyt sisäkennot tukkeeseen vaikka nesteitä on vaihdettu korkeintaan vesipumpun vaihdon yhteydessä. Ei ole tosin koskaan käytetty kuin vanhanliiton etyleeniglykolia. Uudet nesteet pitäisi olla kovinkin hyviä, jos ne on niin hyviä, niin miksi niille ei kelpaa tavallinen hanavesi kuten aina ennen on kelvannut.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Lienee valmistajakin sitten laittanut vesijohtovettä systeemiin kun niitä ihan tehtaan jäljiltäkin menee tukkoon.

Kyllä, valmistaja on laittanut vettä systeemiin. Lopputulos viimeistellään maksimaalisella säästämisellä ja järjestelmän komponenttien materiaaleilla. Meni ne kennot ennenkin tukkoon, mutta tämän maksimaalisen säästämisen seurauksena se tapahtuu vain useammin. Ehkä samalla on tullut vähän tehokkaampia lämppäreitäkin, kun kennoista on tehty ahtaampia ja materiaalissa on säästetty.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Omassa oli vaihdettu 2018 nissenin kenno 
Ihan lämmin tuo on ollu, tosin ei oo muusta tietoa.
Mutta tukkoon sekin meni ja kilometrejä tullut n. 50tkm tuolla kennolla.
On tää ihme touhua.

No nyt kun lähin jäähytinnestekaupoille selvisi että tossa pitäis olla punainen neste, mutta tässä on vihreät.
Onkohan joku v*t*n runkkari kuvitellut huuhtelevansa järjestelmän ja vaihtaneen nesteen.
Se kyllä osittain selittäisi tämän nopeahkon uudelleen tukkeutumisen.
Vai mikä neste tässä pitäis olla? Hdi163hv vm2011?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Nesteen väri yksistään ei kerro järjestelmässä käytettyä nestettä.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
No nyt kun lähin jäähytinnestekaupoille selvisi että tossa pitäis olla punainen neste, mutta tässä on vihreät.
Vai mikä neste tässä pitäis olla? Hdi163hv vm2011?

Olisiko kyseessä PSA oma uudempi jäähdytysneste eikä eikä se "perinteinen/vanha" vihreän värinen neste?
Jäähdytinneste PSA Longlife (G33): Sini/vihreä longlife-neste erityisesti uusimpiin Peugeot- ja Citroen-moottoreihin. Täyttää PSA B71 5110-vaatimukset.

Minulla on myös Peugeot  ja 407 SW (2.0i) ja 307 (2.0i). Itse en ole jaksanut näiden kaiken maailman erikoisnesteiden kanssa pelleillä vaan laittanut kaikkiin autoihin (myös 508 1.6 BlueHDI) tuota punaista G12 jäähytysnestettä. Ei tarvitse arvuutella mitä nestettä käyttää kun kaikissa on sama neste. Vanhempi perinteinen vihreä neste (ei pidä sekoittaa PSA G33) oli valurautamoottoreihin joissa ei ollut alumiiniosia. Tuo uudenpi punainen G12 on uudenaikaisiin moottoreihin joissa on myös alumiiniosia. Tarkoittaa käytännössä että kaikki uudemmat 2000 luvun alkupuolen autoihin voi tuota laittaa. Tämä ei ole tietenkään virallinen ohjeistus, mutta en usko että G12 nestettä käyttämällä tule sen suurempia vahinkoja.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2022, 18:58:18 kirjoittanut am_tiainen »

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Tuohon oli huoltokirjan mukaan vaihdettu nesteet ihan ohjelman mukaan, mutta Oisko se sitten noin.
En löytänyt mistään autosta eikä ohjekirjoista tietoa sopivasta nesteestä.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13

Rekisterinumerolla minulle (2.0 HDI 163) Motonet tarjoaa punavioletin G30 nesteen. Googlettamalla tulee tarjolle PSA G33 sininen/vihreä - neste.

Minulla tulee vielä kuumaa molemmilla puolilla ja riittävästi, mutta taidan vaihtaa nesteet ja pestä jäähdytysjärjestelmän siinä samalla ......

Aiemmin olen tehnyt näin:

- Alavesiletku irti - liemet ulos - letku kiinni.
- järjestelmän pesuaine ja vesi ämpäriin, liemi sisään
- käytetään / ajetaan lämpimäksi
- tyhjennetään - täytetään * 2  ja käytetään moottoria välillä lämpimäksi
- lopuksi uudet liemet ämpäriin ja sisään (2 osaa nestettä, 1 osa vettä) tulkitsin, että G33, sinivihreä on oikea (onko sitä erikseen normaali ja Long Life?).

Kysymys 1 -- Menikö oikein ja tarvitseeko 508 jäähdytinjärjestelmä ilmata jotenkin?
Kysymys 2 -- Olisiko pian kymmenen vuotta vanhassa autossa oikesti etua sille, että ottaisi "akkuveden" hanaveden sijaan? Kysehän on vain ostamisen vaivasta, viiden litran kanisteri maksaa euron/litra ...

Varmistelee,

Jukka P.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Epäilen vähä tuota hanaveden myrkyllisyyttä kun ei siinä n.3-litrassa niin paljon kalkkia ole. Vertaen sama vesihän siellä aina on.
Vertaa esim kahvinkeittimeen josta vettä menee ajan kanssa satoja litroja läpi ennenkuin ongelmia tulee.