Kirjoittaja Aihe: 508 - Lämmityslaitteen puhallin ei puhalla lämmintä ilmaa toiselle puolelle  (Luettu 29557 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Kyllähän tuo puhtaus varmaan riippuu myös siitä mistä se vesi tulee. Esim. Omasta kaivosta vai kunnan verkostosta..  ::) Itse olen aina käyttänyt tuota "puhdistettua" akkuvettä nuissa vesijäähdytteisissä laitteissa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tästähän väännetty täällä mm. reilu seitsemän vuotta sitten (https://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5807.105) ja kovasti oli osa sitä mieltä silloinkin, että tuli hanasta mitä tahansa, niin sitä voi käyttää jäähdytysnesteessä. Kuitenkin ne kennot tukkeutuvat ja puhkeavat ja kumpikin tapahtuu sisältäpäin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Kannattaa käyttää valmista sekoitusta, eikös se kestä -36 asti.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Sauvis

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Itsellä oli sama ongelma. Vaihdatin suosiolla uuden lämmityslaiteen kennon ad-huollossa. Huuhtelivat järjestelmän myös, tuli kuntoon. Nyt puhaltaa lämmintä kunnolla. Kenno menee helposti tukkoon, jos vaikka lisää väärän väristä jäädytysnestettä. Aina samanlaista tilalle kuin entinenkin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
No nih, auto meni kennon vaihtoon. Soittivat aamusta perään että kenno väärä. Laatikossa oikea osanumero mutta tavara väärä. Tilasin sen kennon latvia/liettuasta ilmeisesti, Halfo.fi, NRF kenno muistaakseni. Olisko tehtaalta tullut vääränlainen. Toinen liityntä oli kuulema väärällä puolella kennoa. Tilasivat AD uuden omalta toimittajalta. Huomisaamuksi saavat.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Hain muuten virallisesta huollosta sinivihreät pösö-nesteet. Kysyin että kun on näitä yhteistyömoottoreita Pösöllä niin onko sillä oikeasti väliä käyttääkö PSA:n sinivihreitä vai punaisia? Oli sitä mieltä että väärillä voi mennä kenno tukkoon. Tiedä sitten mistä tuo tieto on peräisin. Omassa nyt viimeiset pari vuotta ollut sinivihreät, edellisen omistajan ajasta ei niin tietoa, mutta kun oli (moni)merkkiliikkeen liisari niin voisi olettaa että ainakin siellä laitettu samaa...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Puhu mieluummin G33 glysantin -(PSA) jäähdytysnesteestä kuin nesteen väristä niin ei tule väärinkäsityksiä eikä tämän tarvitse olla mitään salailua mihinkään suuntaan.
Audi A4 Tdi Q

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Kun siinä Pösön purkissa ei lue tuota G33:sta missään jos pikakatsomalla oikein katsoin monikielisten tekstien joukosta (purkit on nyt huollossa niin en pääse tarkistamaan). Itse asiassa myyjänkin kanssa liikkeessä pähkäilin että mistä osaa tunnistaa samanlaisen tai yhteensopivan nesteen. Eikä muutakaan merkintää löytynyt ainakaan silloin, kuin että Peugeot/Citroen - käy, paitsi 108/C1 ei käy, på engelska.
Niin osanumero löytyi (P) 16377560 80, (Q) 1, made in BE, joka on tietenkin eri kuin aiemmissa kantikkaissa purkeissa ((P) 9735 K4 (Q) 1, made by arteco, mad in BE) joissa (todennäköisesti) samaa "sinivihreää" tavaraa.

Eli jos oikeassa olin ja parempaa tietoa ei purkissa ole, täytyy jatkaa salailulinjalla.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2022, 14:25:39 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
108/C1 ei käy ilmeisesti siitä syystä että kyseessä on Toyotan moottori, heillä oma nesteensä. G33:n tunnistaa juuri tuosta kiellosta.
Audi A4 Tdi Q

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
No niin, nyt on kenno vaihdettu ja ilmeisesti toimii (varmistus myöhemmin tänään). Töineen ja kennon kanssa 400€ (omat nesteet). Jo osa maksoi luokkaa 150€ (vrt 60-80€ ulkomailta) ja kuulema kolme tuntia työtä. Työ olisi ollut vielä ihan ok, mutta tuo kennon hinnan ylimäärä noin 100€ vähän närästää. Oma vika ilmeisesti kun en aamutuimaan ollut aktiivisempi korvaavan kennon hankkimisen kanssa vaan annoin huolttofirmalle joka kai käyttää rakennuksen toisessa päässä olevaa varaosafirmaa.

Tein vanhalle kennolle pari simppeliä testiä. Hengitys (sisään-ulos) kennon vesireitin kautta on hieman vaivalloista, uudella kennolla paljon helpompaa. Kun laskee vettä niin että vaakasuoran kennon vino liitinosa on hanan alla ja laittaa puolen litran mitan toisen aukon alle, kestää vajaan 25 sekuntia että puoli litraa on kulkenut läpi. Uudella en nyt pääse kokeilemaan.

Mukana vielä oikeanlaisen kennon kuva jossa sama numero kuin oman yritelmäni laatikossa, eli NRF 54378.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2022, 18:48:28 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
On se minunkin kenno vaihdettava ensi kesänä. Kylmempää tulee oikealta puolen 126tkm jälkeen.
Audi A4 Tdi Q

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Tein uusintamittauksen lämpötilalle. Ulkona jotain -5C. Laitoin puhalluksen vain raitisilma/keskisuuttimista. Yksialuesäätö päällä.  Moottori kävi vartin ajon (n 60km/h) jälkeen ehkä toisen vartin tyhjäkäyntiä ennen mittauksia. Lämpömittari jossain n 87C. Puhallin noin 50-75%. Lämpötila säätö HI eli maksimi. Tuntuu että oikealta tulee aina viileämpää, oikea ikkunasuutin viilein, sit keskisuuttimesta lämpöisempää ja kuskin suuttimista vielä lämpimämpää. En nyt muista lukemia jotka varmaan vaihtelevat veden termostaatin yms toiminnan mukaan, mutta keskimäärin oikeasta keskisuuttimesta tuli 5 astetta viileämpää kuin kuskin suuttimesta. Jossain 50-60 C välillä. Jos avaa kaikki suuttimet (säätimestä kaikki suunnat auki) puhallus tuntuu käteen selvästi viileämmältä, ehkä pienemmästä puhalluksesta johtuen.

Kaiken kaikkiaan uuden kennon vaikutus tuntuu pienemmältä kuin kuvittelin etukäteen. Vanhallakin olisi kyllä pärjännyt lopputalven. Tämä uusi on Nissensin kenno laatikosta päätellen. Katsotaan sitten mitä kyyditettävä sanoo, onko eroa. Jospa tulisi vielä enemmän pakkasta tänä talvena.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Capricorn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Auto: 508 gt 2.2 vm.2012

Tuli hommattua kyseinen kulkine ja ihmetyttää ilmastointilaitteen käytös. Ajelin 200km matkan ja huomasin että puhaltaa kylmää kuskin reisille. Sen verran asiaa tutkistelin, että manuaalisella puhalluksen suuntauksella toimii kaikki asennot ja lämminitä tulee. Onko tämmöistä asiaa muilla esiintynyt?

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13

Kysymys boxin ulkopuolelta.  Jos tuon kennon haluaisi freesata nopsaan, niin onko siinä letkuja niin, että niiden ulkopäät saisi näkyvältä kohdalta irti ja liittäisi niihin toiset letkut. Sitten pumppaisi jäähdyttimenpesuainetta myötä ja vastakarvaan porakonepumpulla liottaen möhnää jonkin aikaa ... sitten huuhtelu, letkut paikalleen, jäähdytysnesteen täyttö (tai vaihto) ja meno jatkuu??

//LaiskaJukka

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13

Tarkoitatko Capricorn, että ylös ja alas tulee lämmintä, mutta "reisille" kylmää?   Vikoina voi olla yksittäinen suutin jotenkin saanut siipeensä (outo), rikkinäinen lämpötila-anturi autossa, perinteinen tämän ketjun kennovika tai sitten Sinulla on peesaajan paikalla istuvalla niin "kuumat reidet", että Peugeot ymmärtää puhaltaa niille viileää :)