Kirjoittaja Aihe: 508 - Lämmityslaitteen puhallin ei puhalla lämmintä ilmaa toiselle puolelle  (Luettu 29556 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Kuinkas usein teillä vaihdetaan jäähdytysnesteet?

Edellisellä 508:lla ajoin 165 tkm samoilla kennoilla ja lämpöä tuli tupaan hyvin. Nykyisellä on ajettu 120 tkm, eikä mitään ongelmaa lämpenemisen kanssa.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Kuinkahan usein ne pitäis vaihtaa?
Mun mielestä sietäisi ainaki sen 100tk./ 5 vuotta me memennä samoilla

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Kuinkas usein teillä vaihdetaan jäähdytysnesteet?

Edellisellä 508:lla ajoin 165 tkm samoilla kennoilla ja lämpöä tuli tupaan hyvin. Nykyisellä on ajettu 120 tkm, eikä mitään ongelmaa lämpenemisen kanssa.
Kyllä meilläkin ehti se 198tkm tulla mittariin kunnes myytiin pois täysin toimivana.

Ymmärrän jos näillä kilsoilla jo tulisi tukkeutumisongelmia, mutta että paljon nopeammin... :o
Omassa oli vaihdettu 2018 nissenin kenno 
Ihan lämmin tuo on ollu, tosin ei oo muusta tietoa.
Mutta tukkoon sekin meni ja kilometrejä tullut n. 50tkm tuolla kennolla.
On tää ihme touhua.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Smiik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Tätä ketjua lueskeltuani tuli testattua oman 508 RXH:n lämmönpuhallus ja kappas, pelkääjän puolelta tuleekin melko viileää ilmaa lämpöpyynnin ollessa maksimillakin. Ero on todella selkeä esim. tuulilasin puhallusaukosta kokeiltaessa. Autossa on mielestäni ollut aiemmin välillä pieni viiman tunne, vaikka kuskin puolelta ihan lämmintä on tullutkin eikä ole varsinaisesti tarvinnut palella. Mielestäni auto oli silti ehkä lämpimämpi viime talvena ja ainakin sitä edellisenä. Tämä saattaa myös osittain selittää miksi Webastolla tuntuu olevan niin huono teho kabiinin lämmityksessä (kone kyllä lämpeää ihan OK). Nesteiden vaihdosta en tiedä, mutta jakohihna ja vesipumppu on vaihdettu pari vuotta / reilu 30 tkm sitten. En tiedä vaihdetaanko nesteitä tuossa remontissa kokonaan, mutta varmaan ainakin osittain on väkisinkin uusiutunut. Auto on siis -13 ja ajettu noin 212 tkm. Pitää napata kenno irti ja kokeilla huuhtelua, kunhan sopiva tilaisuus tulee.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Itse eilen työpaikan pihassa tunnustelin lämpöjä ja kyllä kuskin puolella tulee selvästi lämpöisempää, keskisuuttimista helpointa kokeilla. Kokeilin yksialuemoodissa suuntausautomaattia ja käsin laittaa kaikki suunnat päälle. Sama kaikilla. Kurottelin myös oikeaan sivusuuttimeen ja viileältä tuntuu. Huomannut myös että pelkääjän ikkuna on huurtunut helpommin kylmästä lähdettäessä ainakin automaatilla, huurteenpoistoasento vielä toiminut.

Auto siis v2015 2.0 blueHDi, ajettu n 150tkm. Ekasta 90tkm ei tietoa, mutta sen jälkeen 120-130 tonnin huollossa vaihdettu vedet ainakin osittain kansirempan yhteydessä ja sitä ennen kertaalleen huuhdottu jäähdytysjärjestelmää myös jossain 100tkm jälkeen.

Tosin 1500km reissu -20..-30C lämpötiloissa ei kirvoittanut kommentteja pelkääjältä joten ei tuo varmaan ihan viimeisiä vielä vetele, mutta Valeon kennon laitoin tilaukseen. Sen verran selvittelin että Sparetolla toimitusaika 4vk ja Motonetin 80€ kenno on nyt Nissens. Tilasin Halfo.fi (Liettua tai Latvia) osoitteesta noin 60 postikuluineen. Onpahan varalla jos ei vielä tuu vaihdatettua.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Olipas Valeo sitten loppu. Kysyivät kelpaako NRF. Kaippa se on ok että jotain saa... Nyt pelkääjäkin sanoi että on tullut viileää hänenkin mielestään.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Jos ne Valeot menee tukkoon niin eikai samaa uudestaan?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Järjestelmä tulee ennen uuden kennon laittoa huuhdella ja paineilmalla puhaltaa
Peugeot 3008 hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Järjestelmä tulee ennen uuden kennon laittoa huuhdella ja paineilmalla puhaltaa

Komppaan PUG-508ia. Ja myös Valvolinen putsausaine ensin huhtelua js sitten Valvolinen nestettä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Jos ne Valeot menee tukkoon niin eikai samaa uudestaan?
Kuulostaa et kaikki menee tukkoon jos on mennäkseen. Kokeillaan seuraavaksi painottaa kennon ja nesteiden vaihtajalle että huuhtelee ja laittaa tislatut vedet jos se auttaisi pitkän päälle. Paljonkohan tuonne karkeasti menee nestettä jos hommaisi vedet ja jäähdytysnesteet itse?
Entä jos itse tekee, miten tuon huuhtelun saa parhaiten tehtyä?
« Viimeksi muokattu: 29.12.2021, 10:22:17 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ese

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Onnistuuko kennon huuhtelu konehuoneen kautta.
Jos noita letkuja laittaisi ämpäriin porakonepumpun kautta?
Noi näyttää olevan aika saatavilla.
Itsellä myös näköjään sama ongelma.
Lämpötilansäädin säätää kylmälle ja alle käden lämpöiseksi apparin puolella. Kuskin puolella toimii normisti.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2021, 16:36:13 kirjoittanut ese »

ese

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Puhdistusaine ollu jonkin aikaa, huuhdeltu pari kertaa.
Konehuoneen puolelta laitettu letkut noihin nysiin jotka menevät hytin puolelle. Hiukan paineilmalla puhallettu.
Kuskin puolelta hyvin kuumaa, apparin puolelta lämmintä.
Tyhäkäynnillä putoaa lämmöt nopeasti ködenlämpöiseksi.
Kierroksilla yli 2000 lämmöt puhalluksessa ok.

Kuskin puolella on 24 apparilla niin  sama puhallluslämpötila
Tuntuu että takana pelittäisi paremmin.
Olisiko ilmaa vai läpät?
Tuo ilmaus hakusessa.
Tais tulla ostettua aika susi.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Tuossa on aiemmissakin posteissa tuosta huuhtelusta juttuja, mutta mainitsen vielä oman kokemukseni irtonaisen kennon huuhtelusta: Moska lähti kunnolla liikkeelle vasta kun huuhteli kiertosuuntaa vastapäivään.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Noin -10 asteen lämpötilassa mittailin omaani. Ero pelkääjän ja kuskin suuttimissa puhalluslämmöissä 15..25 astetta, riippuen puhallusnopeudesta ja pyyntolämpötilasta. Kuumimmillaan kuskinpuoleisesta keskisuuttimesta 5/8 puhallusnopeudella  ja maksimilämmöllä tuli K-anturilla mitaten +60C, jolloin viereisestä pelkääjän suuttimesta luokkaa +38C. Kaikissa mittauksissa käsin avattu suuntauksesta kaikki suunnat, ja yksialuesäätö päällä. Ikkunasuuttimista edessä tuli jonkin verran viileämpää kuin keskisuuttimista, mutta vasemman ja oikean puolen ero sama, mitattaessa samoista suuttimista.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Meillä 508 tuli 80 asteista ilmaa suulakkeista.
Peugeot 3008 hybrid