Heitetään nyt tällainen amatöörisähkärin ratkaisu, ammattilaiset sitten korjaa ja tylyttää tarvittaessa.
Toimivin ratkaisu varmasti olisi laittaa kaikkien valojen rinnalle vastukset peräkärryn puolelle. Teoriassa auto olettaa vilkkujen, jarruvalojen ja sumuvalon olevan 21 W ja parkkien 5 W. Jarruvalot toimivat (lähes poikkeuksetta) ilman vastuksia, eikä niille ole mitään valvontaa, mutta sitä en tiedä miten tässä tapauksessa. Silloin niille ei kuitenkaan vastusta tarvitsisi.
Vastukset siis kaikkien muiden napojen ja maan väliin.
Kun ei ole tiedossa millainen virta LED-valojen läpi menee tai mikä niiden vastus on, niin pitää vähän arvata, mutta yleensä se on aika pieni.
Teoriassa 21 W kuorma vaatii 8 Ohmin vastuksen, 5 W:n kuorma taas 34 Ohmia, kun todellinen jännite on 13 V. Jarruvalolle jos laittaa, niin ne ovat molemmat saman johdon takana eli vaatii 4 Ohmin vastuksen. Lähtisin kokeilemaan esim. 39 ohmin vastuksella, jonka tehonkesto on 5 W. Olettamukseni on, että siellä ei tarvita 21 W kuormaa per lamppu, vaan tuollainen vajaa 5 W riittää hyvin. Jopa pari wattia voisi olla riittävästi, jolloin voisi laittaa vaikak 82 Ohmin vastukset. Mitä pienemmällä sivukuormalla tuon saa toimimaan luotettavasti, sitä pienempi ongelma on lämmön hallinta, sillä lämmöksihän tuo kaikki vastuksen ottama teho menee.
Tällainen
82 ohmin vastus voisi sopia sijoitettavaksi ihan perävaunupistokkeen sisään, vaikka niitä sinne tarvitaankin parkeille 2 kpl, vilkuille 2 kpl ja ehkä vielä sumuvalolle 1 kpl. Ehkä myös jarruvaloille oma. Noista jatkuvasti lämpöä tuottavat parkkien vastukset ja joskus sumuvalon. Tuollainen yhteensä 4-6 W kuorma ei pitäisi siellä pistokkeen sisällä olla mikään suurempi ongelma, mutta mitään kymmenien wattien lämpökuormia ei tietenkään voi sinne laittaa, eikä edes mahdu.
Jos yhtään itse osaa tehdä kytkentöjä, niin tuo ratkaisu ei montaa euroa maksa ja toimii siinä kuin 200 euron adapteri tai jopa paremmin, kun niillä adapteripalikoilla ei ole ollut tapana kovin hyvin pysyä 7-napaisessa liittimessä.