Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 508 (2018-)  (Luettu 9137 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« : 14.02.2019, 12:13:50 »
Käyttökokemuksia 508-malleista (2018-).

Lue ensin kirjoitusohje, jossa kerrotaan alueen tarkoituksesta ja annetaan ohjeita kirjoittamiseen.

Käytä perustietojen ilmoittamisessa apuna alla olevaa mallipohjaa ja täytä se niin hyvin kuin osaat. Jollet tiedä jotain teknistä tietoa, niin voit jättää sen pois tai kysyä apua muilta. Ylläpito täydentää puuttuvia tietoja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan.

Automalli: (esim. 508)
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: (jollet tiedä autosi vuosimallia, voit ilmoittaa vaikka käyttöönottopäivän)
Varustelutaso: (esim. Active, Allure, GT Line, GT)
Polttoaine: (bensiini, diesel tai hybrid)
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: (esim. moottorin iskutilavuus, teho ja moottorikoodi, jos sen tiedät)
Mihin kokemukset perustuvat: (esim. koeajo, omalla tai laina-autolla ajaminen)
Ajomäärä: (mittarilukema ja kuinka paljon olet itse ajanut, esim. 10 km, 30 000 km tai säännöllinen ajo tms.)

Mallikohtaisia linkkejä:

Peugeotit Euro NCAP-testeissä sekä tutkimustietoa

Ilmoitathan toimimattomasta linkistä ylläpidolle esim. yksityisviestillä tai tähän viestiketjuun vastaamalla, kiitos. Myös lisäykset ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2020, 19:49:01 kirjoittanut SamiK »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #1 : 16.02.2019, 12:08:03 »
Automalli: 508
Korimalli: Viistoperä, 5-ovinen
Väri: Valkoinen metalliväri
Vuosimalli: 2019
Varustelutaso: GT
Lisävarusteet: Lasinen kattoluukku, häikäisyverho
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti
Moottori: 1.6, 225 hv
Renkaat: Nokian R2 kitkat, 235/45-18
Ajo-olosuhteet: 7 astetta lämminta, märkä tie, osin jäätä ja lunta
Istuimet: Puolinahkaiset istuimet, joissa etureunan säätö ("ns. ergonomia-istumet")
Mihin kokemukset perustuvat: Koeajo 40 min ja MB E-apukartturi mukana kommentoimassa ajotuntumaa ja havaintoja kokonaisuudesta, entinen DS5 omistaja
Ajomäärä: Ajettu 30 km lenkki vaihtelevissa ajo-olosuhteissa, asfalttia ja pieni mutkikas ja kuoppainen mutkatie

Koeajon aikana havaitut plussat ja miinukset ja lyhyet perustelut:
+ Loistava ajotuntuma
+ Sporttinen kokonaisuus ja alustan toimivuus, myös mukavuustila ajovalitsimesta
+ Alusta ei ole kova, ei myöskään lulla, ei kolahtelua
+ Ketterä kääntymään ja muutenkin ohjattavuus helppoa, kiva ajaa
+ Loistava vaihteiston toiminta, jonka valitsin on ergonomisesti sijoitettu hyvin
+ Hyvä ajoasento ja tuenta istuimessa sekä oven ja keskikonsolin tuen sijoitus
+ Loistavan ketterän oloinen pieni ratti ja sen yläpuolen mittaristo
+/- Kohtuulliset rengasäänet
+/- Musta kangaskatto vaatii lasisen kattoluukun, muuten on pimeän tuntuinen sisätila
+ Lasinpyyhkimien toiminta hyvä, vesi tulee sulan juuresta
+ Tehoa moottorissa riittävästi, äänimaailma sporttinen
+ Vaihdevalitsimen toiminta loistavaa, voittaa MB-rattiviikset tai Ford-pyörylän
+ Koko ohjaamo on suunnittelu tyylikäästi, kaikki kohdillaan
+ Hyvät sivupeilit
+ Karmittomat sivulasit ovat paksut, ääni vaimenee hyvin, myös style yksityiskohta
+ Poppikone soi laadukkaasti, bassoa ja äänen suuntaavuutta, ei kuitenkaan hifiä
+ Pianonäppäimet keskinäytön alla ovat kätevät, vähentävät näytön sormenjälkiä
- Kojelaudan ja mittariston "Ritariässä"-toiminnot ovat pääosin turhaa kikkailua
- Keskikonsolin säilytysktelon valaistus häikäisee, pieni kehittelytarve upotukselle
- Keskikonsolin tavaralokeroon ideaa vaikka Skodalta, välikköjä lisää
- Puhelimelle loogisempi paikka, vaikka ladattava osio kääntyvään kanteen
- Sisävalojen teho heikko, häikäisee, hipaisukytkin on turhaa kikkailua
- Taka-ikkunan näkymä rajoitettu taustapeilistä, ei kannata kääntää katsomaan
- Takatilat suunniteltu pienperheautoksi, farkku tulossa tilaa tarvitseville, 4-ovinen malli puuttuu (olisi hienoa), farkkua ei tässä aiheessa spekuloida sen enempää.
- Takaparkkikamera likaantuu ajossa, voisi olla sisään kääntyvä (kuten MB-E, apukujettajan kommentti, muuten kehui auton kojelautanäkymää, ex.DS5 kuski :)
- Kassikoukkuja tavaratilassa vain yksi, toinen hukattu 12V pistorasialle
- Ehkäpä keula ilman lediviiksivaloja voisi olla kauniimpikin...

Yhteenveto:
508 II on auto, joka herättää keskustelua ohjaamon futuristisuudestaan, korin muotoilustaan ja ajo-ominaisuuksistaan.
Alemman varustelutason perusmalliin voisi olla valittavissa GT:n herkkuja laajemminkin, mutt

a vuosien kuluessa auto jalostuneen vieläkin paremmaksi.
Kokonaisarvosana 9+ (arvosteluasteikko 4-10 verrattuna muihin autoihin).
Jos jotain perusjuttuja unohtui, niin täydennän (tulossa 130 HDi ajoon).
« Viimeksi muokattu: 16.02.2019, 12:26:13 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #2 : 28.02.2019, 22:50:43 »
Automalli: 508
Korimalli: Viistoperä, 5-ovinen
Väri: Punainen helmiäislakka
Vuosimalli: 2019
Varustelutaso: GT
Lisävarusteet: Lasinen kattoluukku, häikäisyverho, pimeänäkö, pack visio park 3, drive assist pack plus, istuinten sähkö säädöt ja hieronta, Focal "hifi"
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti
Moottori: 1.6, 225 hv
Renkaat: Nokian R3 kitkat, 18" tai 19"
Ajo-olosuhteet: 3 astetta lämminta, kuiva tie
Istuimet: Puolinahkaiset istuimet, joissa sähkösäädöt muistilla
Mihin kokemukset perustuvat: 1,5 h koeajo
Ajomäärä: Ajettu n. 50 km lenkki moottoritie ja kaupunkiajoa.


Ensi puraisu oli outo. Kun autoon istui niin ratti on kokonsa puolesta kuin teiniajoilta. Sain asianmukaisesti ohjeen säätää ratti niin, että koko mittaristo näkyy sen yli. Vaikka ajatus tuntui ensin aika erikoiselta niin todella nopeasti olin sinut asian kanssa ja autoa oli näppärä pyöritellä. Mittaristoa on helppo seurata ja säätömahdollisuudet näkymissä vähintäänkin riittävät. Hallintalaitteiden käyttöön tottui nopeasti. Toki muutaman sitikan kokemuksella ajatusmaailma sen puolesta hyvin sama. Istuimet hyvät, mutta pää tuppaa hipomaan kattoa vaikka melkoinen pätkä oon. Ei tosin tullut testattua istuimen korkeus säätöä. Veikkaan kuitenkin, että kahta metriä hipovalla kuskilla on vaikeuksia saada asentoa. Sisusta ehkä aavistuksen synkkä ja värivaihtoehtoja sen piristämiseen on melko huonosti, kattoluukku tosin pelastaa tilanteen. Sisustan vaikutelma laadukas heti alusta alkaen siihen asti kunnes kytkee peruutusvaihteen ja näytölle lävähtää kameran tuottamaa kuvaan. Voi herran jestas mikä laatu. Tollasta kuvaa on ollut tarjolla jo vuosikymmeniä sitten. On ympäristössään kuin eri maailmasta. Tässä on säästetty väärässä paikassa, mutta ei voi mitään. Säilytystilat riittävät varsinkin kun on tottunut siihen, että sitikassa niitä ei ollut lainkaan. Puhelimen lataustaso hiukan hullussa paikassa, mutta carplaytä tms. käytettäessä se taitaa jäädä vähälle käytölle kun luuri pitää kuitenkin olla piuhassa. Focal äänen toisto ihan ok tasolla. Ehkä pienillä säädöillä sen saa miellyttämään.

Auto on mukava ajettava. Adaptiivinen vakionopeussäädin toimii hienosti ja tulee säästämään hermoja vaihtelevassa liikenteessä. Kaistavahti toimii varauksella hyvin. Ehkä hiukan liian innokas hakeutumaan keskiviivalle ja kertaalleen sain aikaiseksi jonkin hallitsemattoman tilanteen jolloin karkasi viivojen välistä. Saattoi olla vikaa käyttäjässäkin. Puretech 225 on pirtsakka kone, mutta dieselistinä jäin kaipaamaan vääntöä ja sen tarjoamaa huolettomuutta. Sport modessa poistui kuitenkin vähintään riittävästi tuollaiseksi "sportiksi" ja vaihteisto pelasi noinkin "vanhanaikaiseksi" moitteetta. Vaihteiston hallinta helppoa.  Ajotilojen välillä en tuolla kokemuksella alustan osalta huomannut mitään erityistä. Toki johtunee ajolenkin lyhyydestä ja vaatisi useita toistoja samoissa olosuhteissa. Hyde sitikkaa kun ei enää uutena saa niin tämän on vältettävä. Näkymä taakse olan yli vilkaistessa aika olematon.

Omaan silmään auto on todella hieno. Verkkokalvoille kun on palanut 504 Coupen kuva kohtaan kaunein auto niin kyllähän tuosta tietyllä tapaa yhtäläisyyksiä löytää.

Rengasäänet oli myös osittainen pettymys. Tosin se voi olla korvien välissä kun tulee vastaan lähes joka autossa jolla oon ajanut.

Pimeänäkö ja parkkeerausapuri jäi kokeilematta. Syystä että ensimmäinen pelaa valosalla melko huonosti ja jälkimääistä en ilenny testata koska mies saa auton parkkiin ilman apuakin.

Muutamista pikku miinuksista huolimatta sen verran herätti omistushaluja, että tilaus on sisällä. Diesel GT pitäisi kesällä tulla. Väri pitää vielä painia kohdalleen. Se on joko tuo punainen helmiäinen tai sitten valkoinen helmiäinen. Dieseliin päädyin erittäin hyvien psa diesel kokemusten pohjalta. Antoihan siinä tehossa puretechille aika hyvän etumatkan, mutta ehkä se muiden murheiden vähyytenä kompensoituu. Lisäksi dieseliin sai webaston. Nykyisessäkin on tuo samainen 180 Hdi tosin hiukan eri päästönormilla ja se vie kyllä painavahkoa C5:tä ihan riittävän mukavasti.

Laitellaan lisää kokemuksia kun työkalu saadaan käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2019, 22:59:59 kirjoittanut ves_ku »

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 449
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #3 : 27.06.2019, 20:23:29 »
Automalli: 508
Korimalli: farmari
Väri: valkoinen helmiäinen
Vuosimalli: 2019

Tänään myyntihallissa tuli ihmeteltyä tätä uutta 508 farkkua. Keulasta auto näyttää hyvältä, samoin takaa. Etuviistosta ja sivusta en oikein tiedä.
Autoon sukeltaessani osui pääni aviaukon yläreunaan. Ei sattunut. Tätä ennen huomasin varoa avoimen karmittoman etuoven lasia, joka tuntui jäävän jotenkin tielle autoon laskeutuessani. Istuessani huomasin, että penkki oli pumpattu ylimpään asentoon, mikä osaltaan edesauttoi lyömään pääni autoon mennessä. Istumaasento oli ihan hyvä, ja muutenkin pidin ohjaajan paikasta.
Takapenkille mennessä taas auton katto tuntui olevan "tiellä". Istuessani takapenkillä, en vaan tahtonut löytää luontevaa asentoa. Takapenkiltä poistumiseen olisin myös halunnut enemmän tilaa. Tämä johtuu myös siitä, että olen n. 183cm pitkä, ja kokoisekseni varmaankin kankea. Joka tapauksessa tilaa ei ole ainakaan liikaa.
Takaluukun avauduttua huomioni kiinnittyi riittävän etäälle aukeavaan takaluukkuun. Itse takapaksi ei ole mitenkään verrattavissä vanhan 508 farkun takapaksiin. Monelle varmaan riittää, mutta oletin sen olevan suurempi.
Aikoinaan kyselin täällä, että mikä 508GT:n jälkeen autoksi. Moni kehotti odottamaan uuden 508:n tuloa. Ei olisi kannattanut.
Odotukseni tästä uudesta 508 farkusta olivat korkealla, mutta voin sanoa pettyneeni autoa koeistuessani. Ei kiinnosta koeajaa. Koeajo sedanilla jätti ihan hyvän maun, joten pysytään siinä.
Ps: 3008:n mittarissa nyt reilu 30000km, ja edelleen pidän erittäin onnistuneena valintana.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #4 : 10.10.2020, 01:14:45 »
Automalli: 508
Korimalli: Viistoperä, 5-ovinen
Väri: Valkoinen helmiäislakka
Vuosimalli: 2019
Varustelutaso: GT
Lisävarusteet: Lasinen kattoluukku, häikäisyverho, pimeänäkö, pack visio park 3, drive assist pack plus, istuinten sähkö säädöt ja hieronta, Focal "hifi", nappanahat jne.
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti
Moottori: 2.0, 177 hv
Renkaat: Nokian R3 kitkat, Michelin pilot sport 4 koossa 235/40/19 molemmat Augusta vantein
Ajo-olosuhteet: Vaihteleva
Istuimet: Nappanahka istuimet, joissa sähkösäädöt muistilla, mikä tärkeintä punaiset
Mihin kokemukset perustuvat: Vuosi käyttöautona
Ajomäärä: 38 tkm.

Hiukan reilu vuosi Pösöllä takana ja tyytyväinen olen ollut. Kaikki toimii niin kuin nyt voi olettaa. Toki jotain pientä on ollut, mutta täydestä viattomuudesta ei vakavalla naamalla pysty juttelemaan kuin Toyota kuski.

"viat"
-Moottorinohjaus on päivitetty kahdesti. Syynä tuohon ollut, että sillä estetään tarpeeton moottorin vikavalon syttyminen. Ei tosin ole vikavalo palanut, eikä sitä ole edes päivityksillä yrityksistä huolimatta saatu syttymään. En tiedä mihin liittyy, kenties euro kutoseen ja webastoon. Hienosti kuitenkin sen ovat hoidelleet.
-Repsikan oven lasia suunnattiin hiukan uudelleen kun nappasi avattaessa tiivisteeseen.
-Keskinäyttö jäätyy satunniasesti.
-Webasto sauhuaa NesteMY:llä aivan älyttömöästi. Fossiilisella ei ongelmaa. Moottori syö myös Myyn moitteetta.
-Akun varaus ei tunnu nousevan yli 70 pinnan kuin harvakseltaan. Oireena välitön ekomode ja Start/Stop lakkaa toimimasta. Ei muita ongelmia. Käynnistyy ja antaa polttaa Webastoa.
-Mäkilähtöavustin voisi hiukan loivemmassakin mäessä aktivoitua
-Kuolleenkulman tunnistin ei uudelleen aktivoidu itsestään jos vedetty kärryä
-Sadetunnistin ei pelaa ihan niin hienosti kuin aiemmissa PSA-autoissani
-Kattoluukkun avaus hiukan kanittaa kovissa lämmöissä ilmeisesti laajenemisen vuoksi
-Rengasmelu hiukan häiritsee. Toki se on hyvin suhteellista. Olen aika herkkä kaikille arkipäiväisillekin äänille joten ehkä tuota tulee kuunneltua turhankin kriittisesti.
-Pyöräkulmat voisi ehkä säädättää. Pientä levottomuutta tietyissä tilanteissa havaitavissa. Jonkin veran siitä menee rengastuksenkin piikkiin

"Positiiviset"
+Moottoria ei ole vaihdettu kertaakaan samoin vaihteistokin on ihan alkuperäinen ;D Toimivatkin vielä mokomat.
+Aiheuttaa keskustelua. Mielestäni laatu ei ole pelkkää vaikutelmaa vaan tuo kyllä kärsii vertailun muihin kilpasisariin. Lähinnä aiheuttaa ihmettelyä kun se ei ookaan niin huono mitä on Essolla kuulut.
+Avustimiin kun pääsi tottumaan niin eihän sitä enää osaa ajaa täysin itse ajettavalla autolla.
+Istuimet on todella mukavat. Ei niistä puutu kuin ilmastointi ja ilmankin pärjää.
 +Näitä ei ole kaikilla. Kertaakaan en ole parkittanut samanlaisen viereen. Ei edes saman korisen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #5 : 10.10.2020, 07:26:50 »
Hieno raportti ja hieno auto. Tehtaalle voisi kirjoittaa tiedoksi noista miinuksista, joita on oikeastaan yksi, akun varaus, muut hienosäätöä.
Rengaskoko ei tue äänettömyyttä. Myös oven kyynärnoja tuntui kovalta, verrattuna moneen muuhun. Täytyypä tänään käydä koeajolla hybridi 508.
Linjauksessa on makua-asia myös se, katkaiseeko tummat takalasit linjat.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #6 : 10.10.2020, 09:55:25 »
Samaa mieltä JPL:n kanssa, tehtaalle/myyjälle palautetta noista pikkuvirheistäkin. Esim kattoluukun toiminta lämpimällä ilmalla, luulisi olevan helpohkosti korjattavissa eri materiaaleilla tms.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #7 : 10.10.2020, 15:53:42 »
508 Hybridi farkku ajettu juuri, ei jatkoon.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #8 : 10.10.2020, 19:10:08 »
Syy?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #9 : 14.01.2021, 18:12:50 »
Aamulla pakkasta -25 yöllä käynyt -30 ehkä ylikin. Ei edes kuvaa telkkariin tullut kun aamulla koitin käymään. Akku aivan seis, kaapeleilla käymään ja liikkeeseen ihmeteltäväksi. Lähti muutamalla nyrjähdyksellä kunhan vaan oli virtaa millä pyörittää. Pätkäajioonkaan en ole sortunut. 48 tkm. mittarissa vuosi ja kolme kuukautta.
Todettu akku sökö uusi tulee huomenna. Niin kuin jo pitkään ounastelin, mutta pitihän se tyhjätä ennen kuin reagoitiin. Homma kuitenkin hoidossa ja vuokra-auto alla.

Muutoin ei autossa vieläkään varsinaista valittamista.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #10 : 15.01.2021, 20:45:55 »
Akku uusittu. Väittäisin että ei ole koskaan noin vihasesti startilla edes pyörittänyt. Ei edes silloin kun auton sain.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #11 : 15.01.2021, 21:05:48 »
Hyvä juttu. Onneksi auto oli muualla kuin Lapin kairassa. Hieman jännittää avata 508 II osio. Paljon hyvää tuossa autossa ja look!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #12 : 10.02.2021, 14:41:57 »
JPL:n aktiivisen muistuttamisen johdosta, kirjoitellaan ensimmäisen 1000 km kokemukset.


- automalli: 508sw
- korimalli: Farmari
- vuosimalli : 2020
- varustelutaso: Allure
- polttoaine: Bensiini + sähkö
- vaihteisto: Automaatti
- moottori : Hybrid225
- mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
- ajomäärä: 1000 km
- Renkaat: Nokian R3 kitkat 215/55 R17

Ensimmäinen käyttökokemusten summaus omasta 508sw hybridistä.

Plussat:
+ Auto on mukava ja hiljainen, eikä ylimääräisiä nitinöitä, kolinoita, suhinoita tms ole kuulunut.
+ Ylipäätään ajokokemuksessa ei ole ylimääräistä draamaa, vaan lähinnä lukemat nopeusmittarissa kasvavat kun kiihdyttää. Ei vetelyjä tai meteliä.
+ Jo Allure tasolla sisusta on siisti ja nykyaikaisen tuntuinen
+ Ensimmäinen auto, jossa ratin kehä ei blokkaa puolta mittaristosta. Olen 192 pitkä ja tykkään pitää rattia alhaalla. Normaalilla sisustalla tämä on yleensä ongelma.
+ Digitaalinen mittaristo vakiona. Silläkin uhalla että se näyttää vähän videopeliltä klassikoiden ystävälle, mittaristoon ilmestyvä navigaattori on kyllä kätevä.
+ Hybridin laturi on hieman perinteistä ripeämpi. Jos jostain löytää 32 A latausaseman, saa autonsa nopeammin ladattua.
+ 5 vuoden takuu
+ Edulliset huollot tai huolenpitosopimus (edellinen auto oli MB E-class, jolla ei alle 2000€ vuosia tullut yhtäkään. Eikä siinä siis ollut mitään isompaa vikaa)
+ Sähköllä pääsee PK-seudulla käytännössä kaikki ajot, vaikka range talvella onkin paljon mainostettua pienempi
+ Auton lämmitys appsilla etukäteen on todella kiva ominaisuus. Ja toimiikin lähes aina.


Miinukset:
- Takapenkin tilat ei ole isot. Se on toivottavasti tullut selväksi jo aiemmin, jos tätä mallia harkitsee. Harvemmin istun itseni takana kun ajan, mutta kun sitä on käytetty kriteerinä aiemmin, niin en mitenkään mahtuisi itseni taakse. Eikä kyse ole siitä, etten saisi mukavaa asentoa, vaan vasen polvi jää etupenkin ja oven väliin, eikä ovea saa kiinni  ;D Luonnollisesti kuskin asennosta tinkimällä tämäkin korjaantuu, ja mahdun takapenkille ihan hyvin kun otin penkkiä ylös ja eteenpäin haluamastani ajoasennosta.
- Taustapeili tulee näkökenttään. Tämä tuntuu olevan PSA:n perisynti. Autot lienee suunnittelee joku 170 senttinen, koska lyhyemmillä tämä ei kuulemma ole ongelma. Itse joudun laskemaan penkin täysin alas, jotta taustapeili ei olisi ihan keskellä tuulilasia. Siltikin se aiheuttaa ikävän katveen etu-oikealle.
- Pilareiden katveet. A- ja B-pilarit aiheuttavat myös melko ison katveen. B-pilari osuu suoraan sivulleni, kun ajoasento on hyvä. Tämä luonnollisesti tekee kuolleen kulman kurkkaamisesta hieman haastavampaa. Ylipäätään näkyvyys ulos autosta ei ole kovin hyvä. Paksut pilarit, matalat ikkunat ja tuo taustapeili syövät ison osan näkyvyydestä.
- Sisätilan laajennettu tunnelmavalaistus. Eli mukitelineen valo, on hieman pettymys tuon hienon myyntinimen jälkeen. Joissain autoissa on myös todella tyylikkäät valaistukset.
- Sähköinen toimintamatka. Kokemukseni on nyt vain tältä talvelta. Mutta säännöllisesti range on 28 - 30 km. Tähän pääsee kun auto lähtee lämpimästä tallista ja kaapeli kiinni on sisätila lämmitetty valmiiksi. Mielestäni ei olla lähelläkään lupailtua 47-52 km tasoa. Ehkä sitten keväämmällä.
- Kylkien kuraantuminen. Auto sotkee itsensä todella nopeasti. Eteen laitetut roiskeläpät hieman auttavat, mutta niidenkin ohi tulee kattoon asti kuraa hyvin helposti. Farmarissa luonnollisesti myös takapää on kuran peitossa jatkuvasti.
- Etupenkkien reisituen säätö puuttuu. Tähän olisin halunnut AGR jakkarat, mutta niitä ei tarjouksessa olleisiin Allure malleihin saanut edes rahalla. Saisikohan jälkiasennuksena  ::)
- Uuden auton maalipinnassa oli virheitä, jotka näyttivät märkään lakkaan lentäneiltä kärpäsiltä. Myyjän korjaus oli lähinnä kelvoton, mutta onneksi on muitakin firmoja maalipinnan kunnostamiseen.
- MyPeugeot app. Sillä saa yleensä lämmityksen päälle, kunhan pitää kielen englannissa. Samoin päivityksistä saa lähetettyä itselleen linkin. Muuten täysin turha, epäluotettava ja syö paljon akkua. Pääosin appin tiedot ovat puutteellisia tai väärin.
- Käyttöohjeet. Auton mukana tullut käyttöohje ei tunne hybridiä lainkaan. Netistä kuulemma löytyy jotain siihenkin. MyPeugeot app:n käyttöohjeet lähinnä listaa löytyvät varusteet ja päivityksen myötä lienee jo suurimman osan varoitusvaloistakin. Esim tieto siitä, että hybridiä ladatessa tulee johto kiinnittää ensin laturiin ja sitten autoon, tai ensin autoon ja sitten pistorasiaan, annettiin suullisesti auton luovutuksessa. Manuaaleista sitä en ole löytänyt. Mainittakoon nyt, että auton mukana tulevalla laturilla pitää ensin kytkeä kaapeli autoon. Latausasemalla puolestaan ensin asemaan.
-Keskinäytön käyttölogiikka. Sain vahingossa vaihdettua autoni kieleksi Ranskan. Tämä, kun yritin luoda käyttäjäprofiilin. Menin profiileihin, valitsin profiili1, jota ajattelin muokata. Profiilin valinta vaihtoi koko auton mittaristoa myöten aidoksi Ranskattareksi.
- Ohjaustunto. Tai pitäisi kai sanoa sen puute. Ainakaan kitkarenkailla ei ole mitään käsitystä mitä alla tapahtuu. Tämä on toki kääntöpuoli tuosta mukavasta ja hiljaisesta kyydistä, mutta tuntuu että parempiakin kompromisseja olisi voitu tehdä. Sport asetus ei ainakaan paranna tilannetta.



"Toivottavasti korjaantuu joskus huollossa"
-- Sähköajon mahdollisuus poistui autosta 5 päivää sitten. Polttomoottori ei sammu missään välissä, vaikka olisi lämmin kone, akku täynnä ja lämmin talli. Aiemmin näissä tilanteissa auto sammutti polttomoottorin heti pysähtyessään, ja käynnistyi lähes aina suoraan sähköllä.
-- Satunnaiset yllättävät tehonlisäykset. Kun sähköajo vielä toimi, tuntui että polttomoottorin käynnistyessä sen tehot ohjattiin suoraan renkaille. Tämä kun yhdistetään siihen, että moottori pitää kierrokset parin tonnin tietämissä hetken aikaa käynnistyessään, tulee etupyörille yllättäen aika paljon lisää vetoa. Kaksi kertaa tämä ehti tapahtua liukkaassa mutkassa, jolloin oli todella lähellä mennä auto kanttareille. En mitenkään usko auton läpäisseen minkäänlaista turvallisuustestausta tuollaisena, joten toivin ja yritän vähän uskoakin että tämä korjaantuisi huollossa. Koeajamassani yksilössä en huomannut tätä piirrettä.
Tuota testaillessa koitin varovasti antaa autolle kierroksia vaihde vapaalla. pintakaasulta siirryttäessä kone selvästi tukehtuu hetkellisesti. Ehkä tässä olisi kyseessä jonkun anturin huono toiminta.
--Pyyhkijöiden auto-asentoa ei voi käyttää. Huollosta sain kehotuksen lotrata lasolia myös silloin kun sitä ei tarvitsisi. En tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta ihan vakavissaan vaikuttivat olevan. Jossain muissa automerkeissä tämän voi korjata kalibroinnilla. Ehkä kokeilen jotain toista huoltoliikettä.
-- Keskinäytön käännöskukkaset lienee jo tuttuja, mutta mainitaan nekin.
-- takaluukku on asennettaessa jäänyt vinoon. Vasen puoli menee noin 5 mm sisemmäksi kuin viereinen paneli, ja vasen puoli on myös katon tasalla alempana kuin katto sen vieressä. Oikealla puolella linjat ovat kuitenkin samalla tasolla.
- Ohjauksen kulmikkuus pienillä nopeuksilla. Olen koittanut seurata tapahtuuko tätä vain sähköllä ajaessa, vai myös polttomoottorin käydessä. Mutta ohjauksessa on selvästi pykälät ainakin sähköllä ajettaessa. Autoa pystyisi ajamaan silmät kiinni, kun tietäisi että seuraavaan mutkaan pitää kääntää kaksi naksua ja sen jälkeen kolme naksua. Tätäkään en huomannut koeajamassani yksilössä, joten ehkä tähän on joku päivitys joskus saatavilla.


"Ihan ok" kategoria:
- Full LED valot on todella hienot, mutta valoteholtaan ne tuntuu olevan "ihan ok". Paljon huonommat kuin mersun ILS ledit, jotka ei nekään ole matriisivalot.
- Takakontti on ihan ok tasoa. Tämäkin paljon pienempi kuin E-sarjan farmarissa, jossa kontin lattian alla oli pari sataa litraa tilaa ja loputtoman kokoinen kontti. Toki pösö on 13 senttiä mersua lyhempi, mutta se on jo hukattu sisätiloissa, joten olisi voinut olettaa takakontin olevan isompi.
-

Auto on mielestäni varsin hieno sisältä ja ulkoa.
Kun kaikki toimii, olen ollut autoon pääosin tyytyväinen.
Huono näkyvyys, pienet takatilat ja mainostettua lyhyempi sähköinen range välillä ärsyttävät.
Myös nuo "toivottavasti huollossa korjaantuu" osat muuttuvat erittäin ärsyttäviksi, mikäli eivät korjaannu.



ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #13 : 10.02.2021, 19:21:59 »
https://public.servicebox-parts.com/APddb/modeles/508.r8/eGuide_r823_ed01-19/pdfs/9999_9999_309_fi-FI.pdf

Tässä manuaali jossa ainakin jotain hybridistäkin.

Edellisessä C5:ssa ei ollut ureasta manintaa mukana tulleessa manuaalissa. Pyysin maahantuojaa järjestämään uuden. Koittivat siitä ensin muistaakseni 120 € ottaa rahaakin, mutta ystävällisesti huomautin, että ohjekirja joka autossa oli on väärä. Ei tullut lopulta kuluja. Ei tosin tule kirjaa selailtua kun tuosta pdf:stä on niin helppo löytää hakutoiminnolla oikea kohta.

Siihen keskinäyttöön kyllä oppii kun aikansa surffaa, sadetunnistimeen ei. Pitänee siitä kanssa uudelleen rutista. En tiedä käykö pienellä sateella pysähtyessä niin, että kaarevalta katolta luiskahtaa vettä tunnistimen eteen vai miksi siinä kohtaa on aina sitä lasia hiulattava vaikka olis ihan kuiva.

Sisusta on kyllä todella laadukas. Ihan saa voimalla yrittää että löytää natisevia kohtia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #14 : 10.02.2021, 20:01:24 »
Loistavat tarinat 508 II omistajilta. Kokonaisuutena plussan puolella vahvasti.
Näkyväisyys autosta ulos on urhattu ulkonäölle, osa turvallisuuden edellyttävää pilarien jykevyyttä. Kehyksettomillä laseilla on haettu suurempaa valoaukkoa, ehkä toinen pointti on erikoisuuden tavoittelu. Takatilojen ahtautta en näe miinuksena, perheauton tilavuuden maksivoiva ostaaa Skoda Suberbin.

Ostin PSA-Servicestä huvikseni muutamia 508 II ohjeita ja tutkiskelin rakenteita:
- Oviverhouksien purkaminen
- Sisustuksen osien purku yleensä, istuimet ja verhoukset
- Hansikaslokeron irroitus
- Koelaudan tunnelmavalon irroitus
- Ovilasien säätö
- Keskinäytön purkaminen
- GT-mallin AMVAR ("yllätys") jousituksen rakenne ja osat
- Etujoustintukien irroitus
- Pimeänäkökameran rakenne ja toiminta

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -