Kirjoittaja Aihe: 508 - Kytkimen vaihto  (Luettu 5924 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 457
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #30 : 02.07.2021, 11:10:03 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=67569.0
Lainaus Buusbalta: Ne on PTFE- eli teflonhuulistefoja. Niissä ei ole jousta ja tiivistemateriaali on nimensä mukaisesti teflonia. Stefa tulee asentaa sillä muoviholkilla, öljyä ei missään nimessä saa käyttää. Teflonpintaan muodostuu öljykalvo, jonka seurauksena tiiviste alkaa hikoilemaan öljyä lävitseen.

Samaten stefan asennuksessa on katsottava todella tarkasti oikea asennussyvyys, sekä suoruus. Vähänkin vinoon niin ei pelaa. Ja se huuli taittuu käytännössä varmasti väärin päin lykäessä ilman sitä asennustyökalua, tai venähtää liikaa ja vuotaa.

Henk. koht mielipide että kuikkaan nuo "co2 päästöjä alentavat" ja tilalle E36 BMW 325 (M50b25) kampuran alastefa takapäähän. Mitoiltaan vastaava mutta leveämpi (90*110*12mm) ja perinteinen kumihuuli. Mutta lohtua, ei tää yhtä kamala oo ku VAG 2.0 TDI takastefa, jossa on integroitu triggerikehä ja se tule asentaa kalibrointityökalun kanssa tai perusajoitus ei ole oikein. Juuri tilasin moisen työkalusarjan, taas tonni suli.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 645
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #31 : 02.07.2021, 17:16:37 »
No se kyllästyy se vauhtipyörä öljystä, ja lopulta tihkuu toiselle puolen. Ilmiö on käänteisosmoosi. Sehän nanotasolla menee ne molekyylit pujottelemalla staattisen varauksen mukaisesti rautamolekyylien välistä ja kondensoituu toiselle puolen tietenkin. Johan tuo ilmiö on ollut tiedossa iät ja ajat.

Miten sitten öljypohja ei läpäise öljyä?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 645
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #32 : 02.07.2021, 17:25:08 »
https://www.youtube.com/watch?v=V_lqnfUZfoI

Tuosta näkee miten se öljy leviää joka paikkaan.

Tuossa youtubessa koko laatikko oli ollut pois linjasta ja kytkinakselin stefa oli vissiin mehinyt vaihteistoöljyä kytkimeen. Eli siinä oli sekä kytkinakseli että kampiakseli vuotanut.
Jos kampiakselin stefa vuotaa paljon, öljy leviää myös kytkinkopan "kattoon" ja voi yön aikana tiputtaa paineasetelmalle öljyä, tämä kyllä vaatii isomman vuodon, pieni vuoto imeytyy kytkinpölyyn, tuttu näky monessa kopassa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 457
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #33 : 02.07.2021, 17:29:52 »
Kohtahan tuon näkee, kun pitäisi 406 HDI:ssä tehdä kytkinremontti kun on alkanut luistamaan, samalla vaihtuu kaksoismassavauhtipyörä. Ajettu on 280 tkm, mielenkiintoista nähdä onko kampiakselin stefa antautunut vai mistä luisto johtuu.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #34 : 03.07.2021, 11:54:36 »
Sehän kyllä jättää öljytippoja maahan jos stefa vuotaa niin paljon että siitä kytkimelle olis ongelmaa.
Omassa 508 2.0hdi':ssä vuosi niin  että jäi aina merkki reviiristä, mutta ei se kytkimeen vaikkuttanu.