Kirjoittaja Aihe: 508 - Öljyvuoto (HDi)  (Luettu 2249 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotKaarlos

  • Vieras
508 - Öljyvuoto (HDi)
« : 07.08.2019, 15:00:59 »
Auto: 2014 508 1,6 e-HDi 115 FAP 2tronic (78 000 km).

Eli tuli otsikon mukainen pösö ostettua pari kuukautta sitten, nyt huomasin että parkkiruutuun on alkanut ilmestyä about kolikon kokoisia öljyläiskiä, heitin pahvin alle ja niin synkkä oli sävy että moottoriöljyähän se. Tiputtaa niin vähän että 6000km ja 2kk jälkeen en huomannut mittatikusta öljyn vähenevän, muutama tippa yön aikana.

No tänään käytin auton jokatapauksessa öljynvaihdossa ja pyysin samalla katsomaan mistä vuotaa, eivät saaneet selvää kun oli koko pohja sotkussa. Sanoi kuitenkin öljynvaihtaja että laatikon ja moottorin välistä oli märkä, itsellä tuli ensimmäisenä mieleen että olisiko kampiakselin stefa?

Ihan mielenkiinnosta kyselen onko muilla stefat vuotaaneet jo 78000 kilometrin kohdalla vai onko todennäköisempää etsiä vuotoa muualta? Jos nyt sattuu stefa olemaan niin millainen operaatio vaihdattaa liikkeessä? Lähinnä kustannuksia mietin.

Autossa muuten 2tronic robottivaihteisto jos sillä nyt merkitystä on.

Hämmästytti myös että öljyä oli edellisessä vaihdossa laitettu yli maksimirajan ja niin laittoivat nytkin, onko toi pösön tikku vaan suuntaa-antava vai onko ylitäytetty?

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #1 : 07.08.2019, 17:03:48 »
Öljyn liikamäärä vaikuttaa. Juuri huomattava ylitys ei haittaa mutta jo muutaman millin ylitys tikussa voi aiheuttaa ongelmia, öljy saattaa alkaa vaahtoontumaan ja kehittää ylimääräistä painetta jolloin stefat on tiukilla. Seuraappa tuota tiputusta kunhan ensin imetytät liian öljyn pois, se onnistuu helpoiten imulaitteella tikun reiästä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #2 : 07.08.2019, 17:16:17 »
... Hämmästytti myös että öljyä oli edellisessä vaihdossa laitettu yli maksimirajan ja niin laittoivat nytkin, onko toi pösön tikku vaan suuntaa-antava vai onko ylitäytetty?

Eiköhän se öljyn mittatikku ole se oikea tapa katsoa moottorin öljymäärä jos sellainen moottoriin on laitettu. Mistä muualta sitä edes luotettavasti voi katsoa? Olettaen tietysti, että öljyn mittatikku on ehjä.

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #3 : 07.08.2019, 18:58:23 »
Juurikin näin, sillä elektroninen öljynmäärän ilmoitin ei kerro jos öljyä on liikaa.

PeugeotKaarlos

  • Vieras
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #4 : 07.08.2019, 21:28:14 »
Joo, eihän sillä mittatikulla virkaa ole jos se ei jotakuinkin täsmällisesti öljyn määrää kerro. Itsellä on hyllyssä pumppu millä pystyy yläkautta ylimääräiset pois imemään, huomisen hommia. Ei siellä nyt litratolkulla ylimääräistä ole, mutta muutaman millin yli maksimin. Ihmettelen tossa asiassa sitä, että kahdessa eri huollossa tuupataan yli maksimin.

Noh, nyt on kuitenkin konehuone putsailtu joka paikasta, huomenna ylimääräiset öljyt pois ja jokusen päivän seurailu tiputtaako alleen ja jos tiputtaa niin uudestaan huoltoon selvittämään tarkkaa kohtaa.

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #5 : 08.08.2019, 17:14:47 »
Eri instansseilla on eri tietoa tilavuuksista, robottivaihteiston öljymäärää kysyin parista paikasta ja jostain prujusta luin yhden, määrät oli 1,9, 2 ja 2,1 litraa. Tuo viimeinen lienee se oikein.
Moottoriöljyn määrästä en tiedä mutta korjaamot laittaa öljyn yleensä pompulla jolle kerrotaan vain määrä eikä tikkuun kosketa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #6 : 08.08.2019, 17:30:55 »
Kuitenkin se öljyn mittatikku on se mikä moottoriöljyn tason näyttää ja määrää, ei pumpusta laskettu lukema. Asentaja voi laskea pumpusta vaikka mitä. Itse olen sitä mieltä, että ammattitaitoinen asentaja tarkastaa öljytason mittatikusta, että tuli laitettua oikein. Tuo ei edes vie aikaa kuin jonkun sekunnin, eli ei tuo edes ole mistään pois.

On toki itsellekin aikoinaan käynyt niin kun vein Hondan merkkihuoltoon, että oli koneeseen laitettu sen verran vähän öljyä että tikun pää kastui juuri ja juuri. Onneksi tuli itse tarkastettua öljyn taso huollon jälkeen. Kun kyselin syytä tähän virheeseen niin asentaja vain totesi, että oli laskenut pumpulla öljyä sen mitä noihin 2 litraisiin yleensä on laitettu. Harmi vaan, että tuossa uudessa autossa oli uuden tyyppinen kone jonka öljymäärä olikin suurempi...

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #7 : 12.08.2019, 21:46:20 »
Ihan mielenkiinnosta kyselen onko muilla stefat vuotaaneet jo 78000 kilometrin kohdalla vai onko todennäköisempää etsiä vuotoa muualta? Jos nyt sattuu stefa olemaan niin millainen operaatio vaihdattaa liikkeessä? Lähinnä kustannuksia mietin.

Vaihdelaatikon puoleinen stefa voi vuotaa jo ilmoittamillasi km-lukemilla. Vaihdelaatikon joutuu irrottamaan ja työtunteja menee varmaankin työpäivän verran operaatiossa. Hinta-arvio merkkihuollossa on varmaankin toimenpiteelle luokkaa 1000e.       
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

PeugeotKaarlos

  • Vieras
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #8 : 14.08.2019, 11:47:44 »
Joo,

Korjaamolla putsailivat tosiaan konehuoneen ja nyt auton uudestaan näytille. Omaan silmään ei kyllä näytä että kampuran stefasta vuotaisi. Laatikon ja koneen välinen sauma näytti aamusella puhtaalta, luulisi että alimmasta kohtaa isoimmat puskisi ulos.


masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #9 : 14.08.2019, 21:39:59 »
Vuoto sieltä ilmenee pidemmän ajon jälkeen. Auton seistessä öljy ei valu sieltä,  koska öljy ei yllä stefan korkeudelle asti, kuin voitelun roiskeina. Hyvä, että sinulla koneen ja vaihdelaatikon väli on kuiva.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Öljyvuoto (HDi)
« Vastaus #10 : 14.08.2019, 21:46:33 »
Turbohan saattaa myös pidemmällä aikavälillä huohottaa moottoritilaan öljymäistä höyryä ja tämäkin saattaa aiheuttaa välillä muutaman öljyisen tipan  putoamisen pohjamuoville.   
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06