Kirjoittaja Aihe: 508 - Takajousitus  (Luettu 4622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
508 - Takajousitus
« : 12.09.2019, 14:16:46 »
Auto: 2011 508 2,2 HDi 204 GT.

Pitäis vaihtaa iskarit ja jouset taakse. Olisko jotain oem numeroita jos tilais osat.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 209
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #1 : 17.09.2019, 09:18:40 »
Veikkailen, että samalla lailla se perä roikkuu noilla uusillakin iskareilla ja vietereillä, mutta tuolta vähän apuja http://public.servicebox-parts.com/do/changerParametres . Vaatii vain rekistöroitymisen järjestelmään.  ::)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 494
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #2 : 18.09.2019, 23:27:00 »
Onko tuo perä näissä vähän heijaava montuissa etenkin kuormattuna? Vai kuvittelenko vain.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 378
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #3 : 19.09.2019, 05:37:57 »
Tekniikan Maailman vertailussa moitittiin 508:n kuormankantavuutta. Omaa kokemusta ei ole kuin sedanista.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 918
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #4 : 19.09.2019, 06:42:23 »
Ainakin sedan GT 2,2-litraisella koneella kantaa ihan hyvin sen kuorman mitä siihen saa kantavuuden puitteissa laittaa. Kantavuus taas on linjassa muiden vastaavan kokoisten autojen kanssa. Faceliftin jousitus on korkeammalla kuin pre-faceliftin. Edessä eroa on ≤5mm ja takana >10 mm. Jonkun mielestä se varmaan sitten kantaa kuorman paremmin, mutta mitään todellista eroa kuorman kantavuudessa ei ole.

Muiden varustetasojen ja moottorivaihtojen kantavuudesta en osaa sanoa mitään.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 209
  • Peugeot 508 SW GT -12
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #5 : 19.09.2019, 08:25:24 »
Kannattaa tarkastaa nuo takapään aurauskulmat. Omassa oli tehtaan jäljiltä vinksallaan kun ostin (uitettu Ruotsin maalta). Myyjäliike säädätti auraukset kohdilleen.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 918
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #6 : 19.09.2019, 08:56:01 »
Miten aurauskulmat liittyvät otsikon aiheeseen? Edellisen käyttäjän jäljiltä ne kulmat on perseellään, eikä tehtaan, etenkin kun kyse on useamman vuoden ikäisestä autosta. 508:ssa on takanakin aika paljon muutakin säädettävää kuin auraus.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 503
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #7 : 19.09.2019, 10:19:50 »
Tuulilasin vertailussa 8/11 ei moitittu sanallakaan kantavuutta, päinvastoin auto oli ainoa väistökokeessa, joka selviytyi samalla nopeudella
 kuormattuna ja kuormaamattomana. Kantavuus oli samalla tasolla muiden kanssa. Passatista ja Suberbista todettiin kuormankantokyvyn olevan heikko.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 034
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #8 : 19.09.2019, 11:49:29 »
Ja Patella lähti Tuulilasi tilaukseen. Suokaa anteeksi vakavalla asialla pilailuni.
PreFl muuttuu kuormalla ja kovassa vauhdissa sopivasti mukavammaksi, eli pehmeämmäksi. Mitään vaappumista ei silti omassa esiinny. Mielestäni ihan linjassa kuorman ja nopeuden nostoon, itseasiassa olen hämmästellyt tätä tukevuutta "nyky"ranskalaisessa.
Fl on tietysti eri, siitä en osaa sanoa mitään.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 918
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #9 : 19.09.2019, 21:28:52 »
Faceliftin kori on jäykempi, mutta tukevasti tuntuu tiessä pysyvän. En ole äärirajoille asti vienyt preFL- enkä FL-malleja kumpaakaan, mutta tuntuma on sellainen, että FL pysyy tiessä vähintään yhtä hyvin. Tulee ajeltus liikeympyröiden läpi aika reippaasti. Myös VT3:lta etelään ajaessa Kehä I:lle länteen kääntyminen on aika hyvä testi, kun laskee sen "rampin" mutkat läpi nopeutta hiljentämättä. Vaatii toki renkaaltakin jotain, mutta nätisti 508 taipuu siitä läpi. Takarenkaat ei välttämättä ole pitkäikäiset, jos tuota päivittäin tekee.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2019, 21:33:06 kirjoittanut Penguin »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 494
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #10 : 19.09.2019, 22:11:52 »
Joo minusta(kin) 508 kori  tuntuu aika tukevalta. Tuo perän ylösalas liike  (jouset ja iskarit) saattaa vain tuntua heijaavalta ihan tien muodoista johtuen kyseisessä tai kyseisissä kohdissa (en muista missä). Pitääpä seurata asiaa aktiivisesti. Historiasta sellainen muistikuva että 406 GW kantoi kuorman hyvin, 407 ei erityisen hyvin. 508 on mielipiteen muokkautumisvaiheessa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 034
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #11 : 19.09.2019, 22:31:27 »
Yritämme muokata mielipidettäsi oikeaan suuntaan. Ei vaan, leikki leikkinä.
Ymmärsin että heijaamisella tarkoitit enemmän sivuttaisuuntaista. Ylös alas liikettä toki vähän tapahtuu, nokassakin saisi sitä tapahtua enemmän hitaissa nopeuksissa. Siis tässä meidän, vanhimmassa mallissa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 918
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #12 : 20.09.2019, 00:59:07 »
Minä kyllä tykkään siitä, että pyöreälinjaisen hidastustöyssyn yli voi ajaa hidastamatta, eikä helmat raavi katua.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 034
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #13 : 20.09.2019, 06:11:10 »
GT-miehet ovat erikseen. ;)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 280
Vs: 508 - Takajousitus
« Vastaus #14 : 20.09.2019, 08:08:05 »
...Ylös alas liikettä toki vähän tapahtuu, nokassakin saisi sitä tapahtua enemmän hitaissa nopeuksissa. Siis tässä meidän, vanhimmassa mallissa.

Lyhyet joustovarat?
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.