Kirjoittaja Aihe: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)  (Luettu 5002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Busterrs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« : 27.10.2019, 15:58:47 »
Auto: 2016 508 SW 1,6 BlueHDi 120 GT Line (EAT6-automaattivaihteisto, n. 43 000 km).

Ostin tuollaisen 2013- mallisen HDi 140 manuaalin seuraajaksi viime keväänä. Olen sillä nyt noin kymppitonnin ajanut, ja hämmästyttävää on sen kulutus. Vanhan auton (kesärengaskoko 215/55-17) pitkäaikainen keskikulutus oli 5.8l, mutta tämä vie 0,5-1 litraa enemmän täysin samoissa ajo-olosuhteissa, eli päivittäistä työmatkaa pääasiassa moottoritiellä 95km suuntaansa. Hetkellinen kulutusmittari heilahtaa motarin loivissakin nousuissa lähelle jopa kymmentä litraa, mitä vanha ei tehnyt ikinä. Mistä tämä näin kova kulutus voi johtua? Kesärenkaat ovat kokoa 235/45-18, onko niin kova lisävastus? Entä itse moottori, kierrosluku on motarilla sama kuin manuaalillakin, viekö automaattilaatikko tuon verran enemmän vai onko itse kone kuitenkin liian hengetön tuohon koteloon? Tänään voimakkaassa sateessa ajettaessa hetkellisen kulutuksen mittari näytti tasaisellakin noin seitsemän litran lukemia. Mitään merkkivaloja tms ei tietenkään näy ja muutenkin koko auto tuntuu toimivan normaalisti. Autolla on tällä hetkellä ajettu noin 43 tkm.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2019, 16:09:08 kirjoittanut Busterrs »
2015 508 SW Active HDi 163
2012 Citroën Grand C4 Picasso HDi 163 Dynamic Exclusive
2001 206 XS 1.6
Ex: 2016 508 SW GT Line BlueHDi 120,2011 Grand C4 Picasso VTi 120 Collection, 2013 508 SW Active HDi 140, 2011 407 SW Executive HDi 140, 2008 407 SW Executive HDi 140
2004 406 GW Executive 2.0, 2003 Nissan Almera Visia+ 1.5, 1989 Ford Sierra 2.0 DOHC Laser

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 447
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #1 : 27.10.2019, 16:44:27 »
Meillä 3008 hdi120 on vienyt ajotietokoneen mukaan 5.6l/100km. N. 80% valtatiellä. 508gt hdi180:n tietokone kertoo 6.0 kulutuksen melko samoilla ajoilla. Automaatti nostanee kulutusta n. 0.5l.
Rengas vaikuttaa yllättävän paljon muutenkin, kuin koon puolesta. 308 ehdi112:n kulutus nousi n. 0.8l/100km, kun contin sport contact muuttui good year efficient grip renkaaseen. Mikä rengas sulla tässä uudessa?
« Viimeksi muokattu: 27.10.2019, 16:47:57 kirjoittanut Ranskalainen GT »
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Busterrs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #2 : 27.10.2019, 17:08:56 »
Vanhassa oli Goodyear Efficient Grip Performance ja uudessa on Michelin Primacy HP. Edessä kolmisen milliä ja takana ehkä 5. Rengaskokoa ja -merkkiä epäilen eniten, mutta kyllä varmaan automaatin lämpimänä pitäminenkin ottaa osansa.
2015 508 SW Active HDi 163
2012 Citroën Grand C4 Picasso HDi 163 Dynamic Exclusive
2001 206 XS 1.6
Ex: 2016 508 SW GT Line BlueHDi 120,2011 Grand C4 Picasso VTi 120 Collection, 2013 508 SW Active HDi 140, 2011 407 SW Executive HDi 140, 2008 407 SW Executive HDi 140
2004 406 GW Executive 2.0, 2003 Nissan Almera Visia+ 1.5, 1989 Ford Sierra 2.0 DOHC Laser

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #3 : 27.10.2019, 18:30:48 »
Millä keskinopeudella tuo kulutus on mitattu? :)
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

Busterrs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #4 : 27.10.2019, 18:36:42 »
On se jossain noin 80 km/h tuntumassa pitkäaikainen kulutus auton tietokoneen mukaan. Noi hetkelliset kulutukset on ihmetelty cruise päällä mittarinopeudella 130 km/h, täysin samat nopeudet ja tiet kuin edellisellä, siksi tämä kummastelu että hyvin maittaa soppa.
2015 508 SW Active HDi 163
2012 Citroën Grand C4 Picasso HDi 163 Dynamic Exclusive
2001 206 XS 1.6
Ex: 2016 508 SW GT Line BlueHDi 120,2011 Grand C4 Picasso VTi 120 Collection, 2013 508 SW Active HDi 140, 2011 407 SW Executive HDi 140, 2008 407 SW Executive HDi 140
2004 406 GW Executive 2.0, 2003 Nissan Almera Visia+ 1.5, 1989 Ford Sierra 2.0 DOHC Laser

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 447
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #5 : 27.10.2019, 19:04:10 »
Ilmanvastus kasvaa nopeuden noustessa. Mitä tapahtuu vierintävastukselle nopeuden lisääntyessä?
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Busterrs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #6 : 27.10.2019, 19:34:02 »
Juu lisääntyy, mutta että noin paljon vaikuttaa?
2015 508 SW Active HDi 163
2012 Citroën Grand C4 Picasso HDi 163 Dynamic Exclusive
2001 206 XS 1.6
Ex: 2016 508 SW GT Line BlueHDi 120,2011 Grand C4 Picasso VTi 120 Collection, 2013 508 SW Active HDi 140, 2011 407 SW Executive HDi 140, 2008 407 SW Executive HDi 140
2004 406 GW Executive 2.0, 2003 Nissan Almera Visia+ 1.5, 1989 Ford Sierra 2.0 DOHC Laser

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #7 : 28.10.2019, 07:31:33 »
Minulla on 2015 mallisen 2,2-litraisen hodarin keskikulutus 30 tkm:n matkalla 5,92 l/100 km laskettuna tankkauksista. Kesä- ja talvirenkaiden välillä on eroa reilu puoli litraa, talvirenkaan ollessa 225/45R18, kun kesärengas on 235/45R18. Verrattuna 2011-malliseen vastaavalla moottorilla olevaan, tässä kulutus on 0,6 l/100 km pienempi kuin edeltäjässä. Ainakin näillä molemmissa esimerkiksi märkä tie on myrkkyä kulutukselle. Heti pomppaa litran ylemmäs kulutuslukemat, jos tie on märkä.

Jotta tuota voisi oikeasti vertailla, niin pitäisi olla tankkauksista mitatut kulutukset vähän pidemmältä ajalta. Jos lukemat tulevat ajotietokoneelta, niin niissä voi jo olla sen puoli litraa heittoa. Pidempiaikaisella seurannalla toki saa selvitettyä kuinka tarkka se ajotietokone on, mutta se vaatii useampia tankillisia ja erityyppistä ajoa.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 447
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #8 : 28.10.2019, 09:03:44 »
Auto: 2016 508 SW GT Line BlueHDi 120 EAT6

Entä itse moottori, kierrosluku on motarilla sama kuin manuaalillakin, viekö automaattilaatikko tuon verran enemmän vai onko itse kone kuitenkin liian hengetön tuohon koteloon?
Tänään voimakkaassa sateessa ajettaessa hetkellisen kulutuksen mittari näytti tasaisellakin noin seitsemän litran lukemia.

Siskoni 508 sw ehdi112 (vm-11) robottivaihteisena kulki jopa alle neljän (3,8) keskikulutuksella valtatiepainotteisella (rajoitus 80kmh) ajolla ja hyvin rauhallisella ajotyylillä. Koko vuoden keskikulutus taisi olla 4,4l/100km. Moottorina siis 1.6hdi 112 hp. Tuskin siis uudemman hdi 120 -moottorin alimitoituksesta löytyisi syy "suureen" kulutukseen.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Busterrs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #9 : 28.10.2019, 14:57:34 »
Tässä 120 hv koneessa on jatkeena ”perinteinen” automaatti, kun e-HDi:n robottiloota on käytännössä manuaalia vastaava häviöiltään. Taitaa toi rengaskoko olla se syy kuitenkin janoon, vaihdoin eilen 215/60-16 nastoihin kun piha oli jo lumen peitossa ja aamulla töihin ajellessa 110 km/h mittarinopeutta pääsi jopa alle viiden lukemiin ja takaisin tullessa 130 lasissa jäi vielä alle kuuden. Ulkonäkö on siis 18- tuumaisten paras ominaisuus, oli niin mukavan pehmeä ja hiljainen kyyti tänään.
2015 508 SW Active HDi 163
2012 Citroën Grand C4 Picasso HDi 163 Dynamic Exclusive
2001 206 XS 1.6
Ex: 2016 508 SW GT Line BlueHDi 120,2011 Grand C4 Picasso VTi 120 Collection, 2013 508 SW Active HDi 140, 2011 407 SW Executive HDi 140, 2008 407 SW Executive HDi 140
2004 406 GW Executive 2.0, 2003 Nissan Almera Visia+ 1.5, 1989 Ford Sierra 2.0 DOHC Laser

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 447
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #10 : 28.10.2019, 15:29:18 »
Ja seuraavaksi kitkat! :D Sitten vasta pehmeää ja hiljaista onkin.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Busterrs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #11 : 28.10.2019, 15:44:04 »
Ei pysty, liikun sen verran aikaisin aamulla että toi valtatie ei useimmiten ole hoidettu vielä ollenkaan siinä vaiheessa.
2015 508 SW Active HDi 163
2012 Citroën Grand C4 Picasso HDi 163 Dynamic Exclusive
2001 206 XS 1.6
Ex: 2016 508 SW GT Line BlueHDi 120,2011 Grand C4 Picasso VTi 120 Collection, 2013 508 SW Active HDi 140, 2011 407 SW Executive HDi 140, 2008 407 SW Executive HDi 140
2004 406 GW Executive 2.0, 2003 Nissan Almera Visia+ 1.5, 1989 Ford Sierra 2.0 DOHC Laser

buster

  • Vieras
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #12 : 28.10.2019, 17:02:28 »
Minulla vm.2015 e-hdi 115 manuaali laatikolla vie tietokoneen mukaan 5.0 litraa satasella.Keskinopeus 45km/h,ei moottoritieajoa.Renkaat on 16 tuumaiset Michelin kesärenkaat.Laskennallinen kulutus tankkausten jälkeen lähes sama eli 50€ riittää 700km.Ajoa tosin vasta 3000km kevyellä kaasujalalla.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #13 : 28.10.2019, 20:00:12 »
Tässä 120 hv koneessa on jatkeena ”perinteinen” automaatti, ...

Joka kyllä ei luistata isommilla 'vaihteilla'... Toimiiko lukko kakkos- vai kolmosvaihteelta alkaen sitä en nyt osaa sanoa. Vaihteistoa lämmitetään nollakelillä varmaan 2-3 kilometrin matka vaihtamalla suuremmalle vaihteelle isommilla kierroksilla. Riippuu tietysti jonkin verran millaista ajoa nuo ensimmäiset kilometrit ovat. Samoin asiaan vaikuttaa moottorin lämmitys ennen ajoon lähtöä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Korkea polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #14 : 28.10.2019, 20:11:36 »
Tänään 298 km tuolla "isolohkolla", keskinopeudella 105 km/h ja 5,7 l/100 km tuli kulutukseksi.

Ei nämä nykyiset lootat paljoa luistattele, muuten kuin kylmänä sen pari-kolme kilometriä että saa laatikon öljyt lämpimäksi. Toinen tilanne on kovalla kuormalla eli esimerkiksi painava perävaunu pesässä luistattaa selvästi enemmän kiihdytyksisslä. Eikös tuossa HDI120:n jatkeena ole EAT6-laatikko, joka lukitsee kakkoselta alkaen jokaisella vaihteella ja tekee sen todella pienellä viiveellä. Muistelisin, että lukitus on tässä vielä nopeampi kuin AM6C:ssä, joka tuossa omassani on.