Kirjoittaja Aihe: 3008 - Jollottava ääni etupäästä  (Luettu 2429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
3008 - Jollottava ääni etupäästä
« : 09.11.2020, 12:12:13 »
Auto: 2013 3008 1,6 HDi (manuaalivaihteisto, 216 000 km).

Jollottava ääni keulilta etupyöränlaakerien vaihdonkin jälkeen ja aattelin, että etupyöränlakrut jollottelee ajossa ja vaihdatin ne kun lukeutuvat tyyppivikoihin. Itse asiassa olin oikeassa siltä osin, että keulasta lähti kolinoita veke ja jonkun verran meteliäkin ja huollon ukko sanoi, että ihan pientä välystä oli vasta toisessa laakerissa havaittavissa.

Edelleen äänimaailmassa säilyi ylimääräistä jollottavaa ääntä n. 40-50kmh ja jälleen siinä n. 80-90kmh nopeuksissa keulasta niin kesärenkailla kuin talvirenkaillakin eikä enää oikein tule muuta mieleen kuin vetoakselin tukilaakeri? Vaihteistoon vaihtelin öljytkin tuossa aiemmin ja sieltä ei mitään mujua tullut, joten olettaisin, että vaihtoehdot alkaa olemaan vähissä?

Onko näitä mennyt? Kokemuksia vetarin tukilaakerin aiheuttamasta äänestä?

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #1 : 09.11.2020, 14:39:43 »
308 en tiedä, mutta 307:aan olen yhteen joutunut vaihtamaan. Piti aika tasaista hurinaa, ei muuttunut käännellessä juurikaan (jos muistan oikein)

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #2 : 13.11.2020, 11:54:29 »
Hei,

Tyyppivika -- hmmm :) Laakereita vaihtaessa  jarrut on varmasti herkistetty, eli mieleeni tulee voisiko vetoakselin päissä murrosnivel ylhäällä tai alhaalla olla rasvan puutteessa. Niiden rasvaaminen ei ole iso juttu vaikkapa renkaita vaihtaessa. Alapäässä metallinen "nippuside" pois, hyvää vaseliinia niveleen ja kumi kiinni. Ylhäällä joku on tehnyt pienen reiän kumiin ja laittanut spray-vaseliinin. Sitten tippa sikaflexiä reiän peitteeksi (minä en tätä neuvonut). Jos ääni on nimenomaan nopeus, ei kierroslukusidonnainen, niin sitten en aprikoi apulaitehihnan kiristimen laakeria, kompuran magneettikytkimen rullaa tms.... niistä on joskus kuulunut kummitusääniä tietyillä kierrosluvuilla.

Alapään murrosnivelessä rasvattomuus voisi tulla vaikkapa siitä, että ajossa koko ripustus on kuumentunut jarrujen kantaessa ja keskipakovoima on viskonut rasvat kumiin.... Ylhäällä rikkoutunut nivelen kumi .... ehkä.

Yksi varmistettava asia tähän aikaan vuodesta on myös helppo ... voisiko ääni tulla jostakin pahaluontoisesta renkaasta?

//Jukka P.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #3 : 18.11.2020, 23:14:02 »
Kesärenkaat vaihtui talvirenkaisiin ja ääni säilyi. Vetonivelten suojakumeja en auo, koska niiden tiivistämisessä uudelleen menee enemmän aikaa kuin mulla menee sen koko pötkön vaihtoon. Vetonivelet ei oo kyllä jollottaneet yhdessäkään autossa jonka oon omistanut. Kyl ne on paukkunu tai rutissu mutta ei jollottaneet.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #4 : 19.11.2020, 07:51:26 »
Joskus pösöissä tiettyjen manuaaliaskien ominaisuuksiin kuului jollottava ääni, se taisi tulla "perän" ja laatikon toisio akselin rattaasta, sille ei voinut oikein muuta kuin koittaa toista öljyä tai vaihtaa laatikko. Äänen voimakkuus vaihteli todella hiljaisesta "vaikea erottaa" melko kovaan ja häiritsevään. Jos sieltä ei tutkimalla löydy mitään vikaa ja laatikossa on oikea määrä oikeaa öljyä niin sitten vaan radio ta kovemmalle, noin siis oman kokemuksen mukaan kun hermoja repivä jollotusta koitti nauhoittaa niin ei sitä sieltä muun metelin seasta erottanut  ::) Lopulta aujtolla vedettiin yli 222 tkm eikä siitä ikinä mitään laakereita ymv eteen vaihdettu, ääneenkin tottui.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #5 : 19.11.2020, 11:00:20 »
Mulla vastaava ääni (lähinnä vonkuminen) on tullut jossain kuudenkympin vauhdissa etenkin moottorijarrutuksessa. En muista riippuiko vaihteesta. Ainakin 407 ja 406 ja 309 taisivat olla tuollaisia jossain määrin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #6 : 19.11.2020, 18:12:00 »
80-90 välillä kuuluu pieni vinkuna, jos höristelee korviaan. RVS tai muu litku voisi auttaa, Fordilla taitaa olla öljy joka vaimentaa, aiemmin oli Mobililla.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #7 : 23.11.2020, 14:53:58 »
Joo siis lootasta kuuluu sit pieni oma ominaisäänensä kyllä vaikka öljyt vaihdettu, mutta tämä ei ole samankaltaista eikä itseäni häiritse, kun tietää, että se liittyy vaihdelaatikkoon. Mielessä käynyt kokeilla laittaa rvs-laatikkolisäainetta josko jeesais. Koitetaan nyt painella talven yli tämän jollotuksen kanssa. Lunta kun tulee maahan paksummin, niin selviää onko aiheuttaja huonolaatuiset renkaat sekä kesällä että talvella... Auto on ollut vasta yhen kesän alla.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #8 : 23.11.2020, 20:31:30 »
Tarkista nyt se viimeinen laakerikin, eli vetarin tukilaakeri. Ei pitäisi kylläkään noin uudessa olla vielä yhtään kulunut.
Audi A4 Tdi Q

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #9 : 24.11.2020, 11:15:26 »
Juu ei oo vasta ku 216tkm mittarissa niin eihän se laakeri viel voi nikotella  ::)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #10 : 24.11.2020, 12:10:42 »
Omassa 406:ssa on yli puoli miljoonaa km eikä kannatinlaakeria ole tarvinnut uusia...joten tuskin siinä on ongelma. Laakeri pyörii tosi hitaasti, 100km/t on 28m/s on noin 19 kierrosta sekunnissa (renkaalla). Mikä rikkoo laakerin, taitaa olla suolavesi, ajamalla vaikea saada rikki.

Laturin laakerit pyörii vinhasti, jos moottori pyörii 2000k/min on 33k/s pyörii laturi vähintään 66k/s!
« Viimeksi muokattu: 24.11.2020, 12:20:35 kirjoittanut fluxpur »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #11 : 24.11.2020, 12:30:00 »
Joskus pösöissä tiettyjen manuaaliaskien ominaisuuksiin kuului jollottava ääni, se taisi tulla "perän" ja laatikon toisio akselin rattaasta, sille ei voinut oikein muuta kuin koittaa toista öljyä tai vaihtaa laatikko. Äänen voimakkuus vaihteli todella hiljaisesta "vaikea erottaa" melko kovaan ja häiritsevään.

Tämä oli ilouutinen jospa omassa autossa on tuo ongelma, siis ei tuota ikävää yllätystä. :)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #12 : 24.11.2020, 13:12:08 »
Tämä oli ilouutinen jospa omassa autossa on tuo ongelma, siis ei tuota ikävää yllätystä. :)

On omaa kokemusta ja olen keskustellut silloin vuonna 2008 ja 2009 maahantuojan edustajan kanssa, sanoivat vaan että voidaan se laatikko vaihtaa jos haluat, mutta jos ääni kovenee niin et saa vanhaa takaisin  ;D ;D Itse epäilin että kestääkö loota kun se ulisi jo uutena, ulina hiljeni kilometrien kertyessä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #13 : 24.11.2020, 14:54:27 »
Tämä ääntää pahimmin nelosella mutta jos se ei ole vaarallista niin mitäpä tuosta. Ehkä hammaspyörien pieni toleranssin ylitys.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 3008 - Jollottava ääni etupäästä
« Vastaus #14 : 24.11.2020, 17:37:08 »
Mun ex 406 vm 2001 laatikko ujelsi hieman 3-vaihteella, etenkin moottorijarrutuksella.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,