Kirjoittaja Aihe: 508 - Iskunvaimentimet  (Luettu 1954 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
508 - Iskunvaimentimet
« : 13.11.2020, 11:26:26 »
Auto 2012 508 SW 2,0 HDi 163 Allure (n. 300 000 km).

Millaiset iskarit on hyvät? Auto toimii hyvin, en halua vaihtaa sitä pois. Iskunvaimennus on kuitenkin hiukan nuutunut ja siitä pari kysymystä:

- vaihtaisitteko asiaa miettimättä sekä jouset, että iskarit vai riittääkö iskareiden vaihto?
- millaiset iskarit on kyllin hyvät. Edullisemmat Monroet esimerkiksi noin 55 euroa/kpl ja paremmat 135 euroa/kpl ja molemmat ovat kaksiputki-kaasuiskarit. Millaiset arkiajoon tarvitsee niin, että ne kestävät 3-5 vuotta hyvänä.

Katson samalla myös muut puslat, vaihdan ainakin eteen koiranluut ja käytän auton ensimmäisen kerran aurauskulmien säädöissä.

//Jukka P.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #1 : 13.11.2020, 11:58:10 »
Ei kokemusta 508:sta...

Viimeksi kokemusta Boxerin kanssa. Kaikki iskarit vaihdettu ja eroa tuli kyllä kuin yöllä ja päivällä. Mitään jousia ei uusittu.

Takapää oli tönkkö, käytännössä joustamaton, etupään iskareissa oli vettä, meni jo pikkupakkasilla kivireeksi. Nyt voi mutkatielläkin ajaa mutkiin reippaasti, sen mitä nyt pakun renkailla kehtaa...  :)

Sachs Super Touringit tuli etupäähän ja Monroet taakse.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2020, 12:05:59 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #2 : 13.11.2020, 12:00:31 »
Itse vaihtaisin koko paketin (iskarit,jouset,kääntölaakerit). Jos kunnollista laatua haluaa niin Koni tai Bilstein, mutta peruskäytössä veikkaan, että nuo perusmerkit KYB, Sachs ja Monroe riittänee.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #3 : 13.11.2020, 12:07:20 »
Jossain autossa oli oranssit Konit. Oli kyllä hyvät.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #4 : 14.11.2020, 14:03:16 »
Kääntölaakerit on muovia. Ei ruostu. Uutta rasvaa sisään jos muuten ehjät.
Peugeot 3008 hybrid

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #5 : 14.11.2020, 14:05:46 »
Oho! PSA:n perusongelmako on tosiaan ratkaistu? Eihän nuo kalliita osia ole olleet, mutta melko työläitä vaihtaa ja on mennyt läheis jokaisesta Peugeotista mikä mulla on ollut.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #6 : 14.11.2020, 17:11:12 »
Kääntölaakerit on muovia. Ei ruostu. Uutta rasvaa sisään jos muuten ehjät.

Päältä ehkä muovia, mutta sisukset aivan muuta..  ;) Ja kerran kun paketti aukinaisena pöydällä niin en kyllä enää säästelis muutaman kympin osalla..

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #7 : 14.11.2020, 19:40:59 »
Eipä oo muutaman kympin osa. On aika tyyris osa.

https://www.x-parts.fi/catalog/kaantolaakeri-508/
« Viimeksi muokattu: 14.11.2020, 19:44:26 kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 3008 hybrid

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #8 : 14.11.2020, 19:59:40 »
En käy kiistämää. https://m.autodoc.fi/autonosat/oem/503562?gadw=1&gclid=Cj0KCQiAnb79BRDgARIsAOVbhRqkoZZ5LSos7bkRkbXx2XhlrgFKcW0dyp07Yl-CVRqEXGxY0i9iQGAaAuIjEALw_wcB
Jos alusta on 300tkm ajettu niin vaihtaisin kyllä suosiolla tuoreempaa osaa tilalle. Mutta jokainen tehköön oman ratkaisunsa..

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #9 : 14.11.2020, 23:16:23 »
Etujouset kannattaa vaihtaa 508ssa uusiin jos ei ole vielä vaihdettu. Etujouset katkeaa yläpäästä ja särkee tuon kääntölaakerin, kun katkennut jousi osuu siihen. Uudet jouset maksaa 45eur kpl ja kannattaa maalata paremmin + kiveniskusuojaa laittaa.
Peugeot 3008 hybrid

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #10 : 16.11.2020, 21:54:24 »

Kiitos tosi hyvistä vastauksista ja näkökulmista.

Juttelin "vakimekaanikon" Bobin kanssa ja hän muistutti, että vuosi sitten ennen jotakin kiire-reissua tästä katkesi jousi ja hän vaihtoi ne molemmat ja samalla ne lautaslaakerit, joista toinen jumitti.  Iskareita ei vaihdettu.

Nyt laitan siis noilla paremmilla Monroen iskareilla (katson vielä mitä muita tuolla hinnalla on tarjolla) ja taakse uudet jouset, jos niiden hankkiminen ei ole vaikeaa tai ne eivät maksa järjettömiä.

//Jukka P.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #11 : 16.11.2020, 23:56:18 »
Tää kääntölaakerijuttu ilmeisesti ei päde GT:hen tai blueHDI 180:iin joissa erilainen ratkaisuko (á la 407)?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #12 : 17.11.2020, 07:57:29 »
Ei kai  BlueHDI 180:ssa ole sama etujousitus/ripustus kuin Gt204:ssä?
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #13 : 17.11.2020, 09:26:46 »
Kurkkaamalla selviää. 2.2 GT:ssä on se sama kuin 407, mehujousilla samat hilut myös C5X7 ja C6.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Iskunvaimentimet
« Vastaus #14 : 17.11.2020, 09:39:34 »
Renkaanvaihdossa ei tullut ihmeteltyä omaani tarkemmin, mutta aiemmin kyllä katsonut että samainen alapallon osittain korvaava kääntölaakeri siellä kuin 407:ssakin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207