Kirjoittaja Aihe: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo  (Luettu 1459 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jni

  • Vieras
208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« : 17.01.2021, 19:16:27 »
Auto: 208 vm. 2013 GTi, ajettu 80 tkm

Löytyisiköhän foorumilta neuvoja seuraavaan ongelmaan. Auto toimii muuten normaalisti, mutta hetken aikaa ajettua kone alkaa nykimään noin 2500 kierroksen tuntumassa ja jos painan nopeasti kaasupoljinta, moottorin vikavalo syttyy ja kone alkaa käymään huonosti, ikään kuin vajailla pytyillä (menisikö lie limp modeen). Vikavalon syttymisen jälkeen tuuletin pyörii täydellä teholla niin kauan, kunnes akun navan irrottaa. Muutaman tunnin jälkeen kone käynnistyy taas normaalisti ja autolla pystyy ajamaan taas hetken aikaa ilman vikavaloa. Auto on käynyt vian takia jo kerran kalliissa merkkihuollossa,  jossa siihen vaihdettiin sytytyspuolat ja sanottiin että "nyt se toimii taas". No eipä yllättäen toiminut, vaan parin päivän jälkeen vika ilmeni uudestaan. Tämän jälkeen olen vaihtanut lisäksi uudet tulpat, mutta ei ollut siitäkään apua.

Jos jollain on kokemusta vastaavasta viasta ja sen korjaamisesta, olisin todella kiitollinen avusta!

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #1 : 17.01.2021, 20:41:00 »
Aloita nyt ensiksi siitä vikakoodien luvusta.

jni

  • Vieras
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #2 : 18.01.2021, 01:06:23 »
Mitä se vikakoodi tässä tilanteessa auttaa, kun se on juuri ollut merkkiliikkeessä korjattavana? Vikakoodin perusteellahan sielläkin on se vika korjattu. Ajattelin kysyä täältä vielä mitä toimenpiteitä muiden autoihin on tehty samanlaisten oireiden ilmaantuessa, mutta näköjään turhaan kysyin.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #3 : 18.01.2021, 07:06:16 »
Arvaamalla ei kannata tuollaista vikaa lähteä ratkomaan, voihan se arvaus tuurilla osua oikeaan mutta todennäköisempää on että tulee vain turhaan vaihdettua repullinen osua arvauksista riippuen. Laita tänne näkyville lista vikakoodeista niin eiköhän täältä ala apuja sitten löytymään niiden tulkintaan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #4 : 18.01.2021, 09:24:39 »
THP ja menee hätätilaan. Vikakoodilla me merkkipajalla lähdetään. Imukanavat, tulpat, puolat. Korkeapainepumppu. Ecun päivitys.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #5 : 18.01.2021, 17:56:37 »
Aloita nyt ensiksi siitä vikakoodien luvusta.

Replay. Monta mahdollisuutta vikaan, mutta pieni sellainen. Arvata voi puolan, kaasuläpän asentoanturin, sytytystulppa maanataikappale tai jäänyt löydälle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #6 : 18.01.2021, 20:11:10 »
Nuo kaikki pystyy kyllä asiansa osaava asentaja testaamaan ja löytämään viallisen kohteen ilman että tarvitsee arpoa mikä osa vaihdetaan seuraavaksi. DiagnoseDan tyyliin : https://www.youtube.com/watch?v=cygxTn6pNnk

jni

  • Vieras
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #7 : 21.01.2021, 10:25:09 »
Aloita nyt ensiksi siitä vikakoodien luvusta.

Mitä hyötyä siitä vikakoodien luvusta nyt voisi olla, kun ne on tietenkin merkkiliikkeessä luettu ja yhtä lailla arpomalla ne tuntuu sielläkin ratkovan tätä ongelmaa. Täällä sentään on (tai siis näin oletin, mutta olin väärässä) joukkovoima tukena, jotta mahdollisia vian aiheuttajia voisi lähteä poissulkemaan. En enää ihmettele, miksi täällä näköjään uusia viestejä tulee noin kerran vuodessa tai harvemmin.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #8 : 21.01.2021, 10:50:52 »
Miksi et vie sitä autoa takaisin sinne merkkikorjaamolle ja kerro, että sama vika uusiutui, eli ei tullut kuntoon. Kyllä heidän silloin pitää ymmärtää, että vian aiheuttaja ei ole puolat. Nyt heillä olisi jo yksi vian aiheuttaja eliminoitu eli uudelleen testeriin ja homma voi selvitä sillä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #9 : 21.01.2021, 11:08:38 »
On se vaikeaa kertoa ne vikakoodit.


iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #10 : 21.01.2021, 11:23:19 »
Mitä hyötyä siitä vikakoodien luvusta nyt voisi olla, kun ne on tietenkin merkkiliikkeessä luettu ja yhtä lailla arpomalla ne tuntuu sielläkin ratkovan tätä ongelmaa. Täällä sentään on (tai siis näin oletin, mutta olin väärässä) joukkovoima tukena, jotta mahdollisia vian aiheuttajia voisi lähteä poissulkemaan. En enää ihmettele, miksi täällä näköjään uusia viestejä tulee noin kerran vuodessa tai harvemmin.

No nyt tarttee kyllä ihmetellä tätä avautumista. Ymmärrän, että ottaa pattiin jos autossa on tuommoinen halvaannuttava vika, eikä se merkkiliikkeessäkään tullut kuntoon.
 Mutta ehkä vähän hengitysharjoituksia, ennenkuin alkaa sitä vitutusta täällä foorumin käyttäjiin kohdistamaan.
Kyllä täältä minun mielestä apu löytyy useimmin ongelmaan kuin ongelmaan (autoihin liittyviin) ennen pitkää. Harvoin sitten ei.
Ne vikakoodit on kyllä on toisena listalla nykyautoissa kun jotain häiriön syytä etsitään. Ensimmäisenä katsotaan konepellin alle ja heilutellaan letkuja, putkia, johtoja, olisiko joku löysällä, reikiä, yms näkyykö savua, käry, höyryä.
Vikakoodien kanssa arvailun määrää voidaan edes vähän pienentää.
Jollakin on voinut jopa olla samoja vikakoodeja ja syyn jäljille voidaan päästä paljon nopeammin kuin heittelemällä ilmaan arvauksia joita testaamalla sitten suljetaan vaihtoehtoja pois.
Joten jos et saanut merkkihuollosta vikakoodilistaa mukaan, niin kyllä niiltä pitäisi semmoinen löytyä.




Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #11 : 21.01.2021, 12:58:16 »
THP ja menee hätätilaan. Vikakoodilla me merkkipajalla lähdetään. Imukanavat, tulpat, puolat. Korkeapainepumppu. Ecun päivitys.

Tulihan tuossa jo kasa arveluita. Ei muuta kun osia vaihtamaan ja tulet sitten uudelleen huutelemaan kun ei korjaannu..  ::)

nick_mick

  • Vieras
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #12 : 21.01.2021, 13:52:16 »
Jos tänne saa linkata aihetta käsittelevän foorumin, niin --> https://www.208ownersclub.co.uk/threads/peugoet-208-gti-engine-failure.1084/
Aika moneen on esim. syl.kansi vaihdettu ym. Ja huomion arvoista, että hyvin vähänkin ajettuihin autoihin.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 208 - GTi käyntihäiriöt ja vikavalo
« Vastaus #13 : 21.01.2021, 14:54:31 »
Lainaus
Tuon moottorin kestävyydessähän ei ole mitään normaalia... Siksi huoltokirjaa on luettava kuin piru raamattua, mieluummin lyhentää niitä huoltovälejä ja missään nimessä yhtään ei saa mennä yli, muuten artisti maksaa ja paljon.
Ilmeisesti tuo 165 hv versio ei ole sitten yhtään parempi kuin aikaisemmatkaan. Muuten olen sitä mieltä, että THP-moottorisista kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman äkkiä.

Annoin aikaisemmin tämän yleispätevän ohjeen koskien THP:tä, se pitää edelleen kutiaan.