Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi  (Luettu 4157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« : 02.06.2021, 15:22:04 »
Auto: 407 2.0 Vm 2004 ajettu 248 000 km

Eilen auto teki ensimmäisen kerran sillai että ohjaus muuttui jäykäksi, ja sitten tuli näyttöön varoitusvalo sekä STOP merkki. Meni ohi sillä kun annoin auton seistä sammutettuna hetken, jonka jälkeen ajelin kotiin ongelmitta n,2.5 km.  Tänään sitten palatessani noin 15km päästä alkoi tämä sama rumba n, 1km välein 4-5 kertaa, ja sitten pääsin taas ongelmitta kotio n, 8km matkan. Voiko tämä johtua jostain vanhoista tehostin nesteistä, vaiko suoraan tilaan autolle tehostinvaihto aikaa johki korjaamoon ?
En tiedä koska näitä tehostin nesteitä on vaihdettu, määrä vaikutti olevan oikea. Mitään muita oireita en autossa ole huomannut.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #1 : 02.06.2021, 16:26:25 »
Tehostinta voi ylitäyttää, niin että pinta nousee ylös muutamia senttejä täyttöputkea pitkin, eli pinta näkyy ihan kunnolla.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590119/TOTAL-Fluide-DA-ohjaustehostinoljy-1l-PSARenault?gclid=EAIaIQobChMIxfqzzob58AIVaxDmCh14AgSYEAQYBCABEgK7RfD_BwE
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #2 : 02.06.2021, 16:45:25 »
Voiko noi oireet liittyä ylitäyttämiseen, tai huonoihin tehostin öljyihin ?
En minä ainakaan ole sinne lisää laittanut ja autokin ollut 2-3 vuotta. Tarkistan uudestaan kun auto on muutaman tunnin seissyt pihassa.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #3 : 02.06.2021, 18:17:17 »
Oliko tämän auton tehostin remmillä pyöritettävä vai sähköllä? (En tiedä näistä bensavehkeistä :-[) Jos on sähköllä niin hakisin vikaa sähkönsyötöstä tai itse pumpun moottorista. Auto ainakin huomaa jostain kun tehostin lakkaa toimimasta ...
Vastaava jäykistyminen voisi tapahtua myös jos kone sammahtaa hetkeksi (ja siitä nuo varoitukset), mutta sen luulisi oireilevan muutenkin.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #4 : 02.06.2021, 18:24:44 »
Otin kuvaa tehostimen ympäristöstä. Näyttäisikö että joskus tullut nestettä yli ? kenties talvella.

https://aijaa.com/3ukQgr

Sähköllä näyttäisi olevan. Auto ei tosiaan sammahda edes hetkeksi.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #5 : 02.06.2021, 18:29:23 »
Täytä nesteen taso puoleen väliin asti tuota putkea, pidä korkkia auki ja kääntele ohjausta tapista tappiin rauhallisesti useita kertoja auton käydessä.
Se on tarkka nesteen tasosta, jos liian alhainen, omassa alkaa ohjaus tärisemaan.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #6 : 02.06.2021, 19:06:58 »
Omasta tuli ratkaistua tuo tehostimen "kuohuminen" jatkamalla säiliön paluupuolen liitäntä ohuella putkella säiliön sisällä pohjalle asti. Tuossahan alunperin tuo paluu tulee normaalisti tuohon päälle ja jos nestetaso on alhaalla aiheuttaa paluuvirtaus vaahtoutumisen.

En tiedä sitten olisiko tuohon saanut vaihdettua esim. 508 tehostimenpumpusta säiliön. jossa tuo paluu on jo säiliön pohjassa. Kuvia ei vain tullut otettua tuosta omasta ratkaisusta.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #7 : 02.06.2021, 22:15:31 »
Oletko etsinyt haulla aiempia viestejä? Ei pitäisi olla vaikea löytää.
Siltä varalta että laiskottaa, laitan tähän: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4933.0

Kannattaa aloittaa ketjun lopusta niin ei tarvi lukea alun viestien arvailuja. Josko olisi sama juttu ja samat neuvot.
Kuten edelläkin mainittu, ilmaamisella kannattaa aloittaa ja täytöllä.
Jos pidät korkin auki niin näet että tuleeko ilmaa paljon, koska silloin kuohaa ehkä yli, ainakin minulla teki, kun rattia kääntelin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #8 : 03.06.2021, 07:45:52 »
Juu luin tosiaan koko linkkaamasi topicin jo aiemmin, mutta en oikein löytänyt samoihin oireisiin täsmäävää, niin päätin avata uuden aiheen.
Koitin ilmailla eilen itse, eli korkki auki ja rattia rauhallisesti ääriasentoihin n, 5-7 kertaa. Ei se pinta siitä juuri noussut eikä laskenut. Tänään illalla saan muijani käänteleen rattia,
joten voin kattoo tapahtuuko siellä putkessa jotain kuohuntaa tms..

Tosiaan kun ohjaustehostin lakkaa toimimasta niin se ei toimi edes osittain, vaan täysin stopissa. Saa muuten rattiakin vääntää oikein kunnolla.
Joku heikkoranteinen olisi pahassa kohtaa ajanut auton metikköön.

Minulla ei ole mitään tietoa koska öljyjä on viimeksi vaihdettu, ja mitä öljyä siellä on.

Kysyn vielä että voiko tosiaan öljyt olla niin vanhat/huonot että se tekee tuollaisia oireita ?


megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #9 : 03.06.2021, 09:21:38 »
Oletko lisännyt sitä öljyä?

Ei käy tekstistäsi ilmi. Täytät kuten neuvottiin. Sitten mietitään lisää.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #10 : 03.06.2021, 10:44:29 »
Ekassa viestissä OP sanoo että määrä näyttäisi olevan oikea. Eikös siinä korkissa ole tasontarkistustikku jossa on rajat merkitty? Mihin kohtaan taso sijoittuu sillä katsoen?  Muiden viesteistä kai ilmenee että ei haittaa vaikka olisi vähän ylikin?

Mutta kai se tehostin voi olla viallinenkin tai jokin osanen järjestelmässä. En muista aiemmin kuulleeni enkä osaa siihen neuvoja antaa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #11 : 03.06.2021, 12:08:42 »
Itse nimenomaan liputan tuon lievän ylitäytön puolesta. Halvin kokeilu kannattaa tehdä ekana ja sitten siirtyä eteenpäin.
Omassa toimii noin ja täällä foorumissa oli jollain samoja kokemuksia.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Peugeot04

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #12 : 03.06.2021, 12:35:03 »
Määrä on tosiaan ollut oikea sen korkissa olevan mittatikun mukaan. Tänä aamuna ensimmäisenä vilasin nesteitä, niin oli ehkä sentin verran alle minimin, johtunee että oli täysin kylmä auto.
No lisäsin sinne sitten niin että oli aikalailla max tasossa, ja sen jälkeen yritin ilmailla 2x 7 kertaa rattia laidasta laitaan, jonka jälkeen menin käymään kaupassa n, 3 km siivu. Mitään oireita ei nyt tullut, mutta kotiin päästessä tarkistin öljyt, ja se olikin noussut n, 2 senttiä yli max tason. Ihan hitusen oli korkin päällinen kostunut, varmaan siitä pikkusesta reiästä hivenen pistänyt ylimäärästä ulos.

Edit, Käyn ajamassa pitemmän lenkin kun ehdin jotta näkee jatkuuko sama ongelma.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2021, 13:21:21 kirjoittanut Peugeot04 »

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #13 : 03.06.2021, 14:32:20 »
Se nesteen taso saa siis nuosta vaikka puoleen väliin täyttöputkea.
Tikusta ei kannata välittää, silmällä näkee. Ikinä ei ole tullut yli.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaus muuttui jäykäksi
« Vastaus #14 : 03.06.2021, 16:18:20 »
Ilmeisesti ainoastaan jos muodostuu kuohaa, tulee tyypillisesti korkista yli? Näin ainakin minulla. Jos kuohaa jää järjestelmään voi vaatia pidemmän ilmaussession.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207