Auto: 607, vm 2006, 2,2 /16 v, bensa, ajettu 125000 km
Säännöllisesti huollettu. Lisäksi, tämän venttiilien ylimääräisen äänen takia olen vaihtanut öljyt kaksi kertaa 3000 km välein, eli pessyt voitelujärjestelmän eka kerralla Liqui Moly Öljytilan tehopuhdistusaineella, ja toisella kerralla 3000 km ajon jälkeen STP Engine flushilla, ja vaihtanut öljyt. Öljy on Total Quartz 9000 5W40. Mutta, nakutus ei poistu.
Kuvaus:
Nakutus alkaa moottorin käynnistyksen jälkeen, joskus heti ja toisinaan parin minuutin jälkeen. Mutta, ei suinkaan jokaisen käynnistyksen jälkeen!
Nakutus häviää kun moottori saavuttaa käyntilämpötilansa.
Jos auto on seisonut ajon jälkeen jonkun aikaa, ja lämpömittari näyttää 50-60 astetta, käynnistyksen jälkeen nakutus voi alkaa tällöinkin, mutta ei aina.
Ääntä voi verrata pahimmillaan diesel-moottorin ääneen - näin totesi paikallisen PSA-huollon päällikkö, mutta ei osannut kertoa syytä.
Minulla on kilometrin päässä kotoa hitaasti vaihtuvat liikennevalot eli joissa joutuu seisomaan vähän pitempään, ja ikkunan ollessa auki, nakutuksen kuuntelu ei ole ilo!
Tiedän, että ko moottorissa on hydrauliset venttiilivälyksen säätimet, ja itse paikallistaisin / arvaisin äänen lähteeksi nämä hydrauliset venttiilivälyksen säätimet.
Kuka tietää mistä on kysymys, ja voiko äänen kuinka korjata / poistaa?
Pitäisikö vaihtaa öljymerkkiä - eli nyt on Total Quartz 9000 5W40.
Kari 0405358706