Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Peugeotien 508 5008 panorama ikkunoista käytössä?  (Luettu 1757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peska

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Olen kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä niiltä jotka ajavat kattoikkunallista Pösöä? Kun olen katsonut myynti-ilmoituksia 508 ja 5008 -malleista
niissä taitaa olla vakiona tuo kattoikkuna, jota hieman epäilen sen hyvyyttä käytännössä. Onko se kylmempi talvella kuin tavallinen peltikatto?
Onko ollut vuotavia tiivisteitä? Ylimääräisiä ääniä? Näkeekö joku jotain miksi se olisi parempi kuin tavallinen peltikatto?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Kyllä se kovemmilla pakkasilla hohkaa hiukan kylmää jos verho on auki. Pakkasta pitää kyllä olla luokkaa -15°C ennen kuin tuohon olen kiinnittänyt huomiota. Minulla verho on kuitenkin käytännössä aina auki. Siitä päästäänkin siihen mikä on hyvää eli valoisuus ja avaruus. Itse kyllä toimin lähes aina kuljettajana niin se ei niin paljoa vaikuta kuin takana istuvalle. Minulla autona 308SW vm 2008 ja ajettu 330 t. Ei vuotoja eikä mitään ylimääräisiä ääniä. Suosittelen ehdottomasti. Oletko jo käynyt koeistumassa? Siinä sen sitten huomaa miellyttääkö. Jos miellyttää niin ei muuta kuin ostoksille ja jos ikkuna ei sinänsä sytytä mutta auto muuten miellyttää niin en jättäisi ostamatta. Verhon voi pitää myös kiinni. En ole kokenut ikkunasta olevan mitään ongelmia.

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Itsellä on kokemusta lasikatosta nyt jo 207, 308, 407 ja 508 malleista. Ei mitään pahaa sanottavaa, enkä koe että se tekisi ohjaamosta jotenkin kylmemmän. Ainoa huono puoli on se, että ei enää halua istua autossa jossa ei ole lasikattoa, ilman lasikattoa tuntuu kuin olisi johonkin säilykepurkkiin tungettuna  ;D
Meillä lasikaton verho on 99% ajasta auki.
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

antsu

  • Vieras
Ettei ihan menisi kehumiseksi, niin onhan täällä raportoitu myös haljenneista kattolaseista ja verhon mekaniikan ongelmista. Vuotoja ei liene esiintynyt.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
-04 307 270 tkm. ajettu, hyvin pelaa ikkuna ja verho, tykkään kyllä.

Lasi kannattaa talvella varmaan puhdistaa lumista pakkasilla. Äkkinäinen lämpötilan vaihtelu ja kerros lunta päällä voi tuottaa halkeaman esim. häränsilmästä.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2021, 14:36:15 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Ettei ihan menisi kehumiseksi, niin onhan täällä raportoitu myös haljenneista kattolaseista ja verhon mekaniikan ongelmista. Vuotoja ei liene esiintynyt.
Tämä on totta. Tosin pitää lisätä, että sen ajan (3v) kuin olin muinoin merkin valtuutetulla huoltopisteellä töissä niin muistelen, että yksi lasikatto vaihdettiin. Itse en tiedä että lasikatto olisi haljennut mistään muusta syystä kuin siihen kohdistuneesta ulkoisesta iskusta, esim. kivestä. Eli aika huonoa tuuria saa olla matkassa jos siihen napsahtaa. Tuossa on vielä sellainen lisämauste, että tuulilasivakuutus ei korvaa lasikattoja. Verhomekanismit meni rikki lähinnä 407:sta, tosin tuohon aikaan ei 508:a vielä ollutkaan. Mutta en ole kuullut enkä nähnyt, että niissä vastaavaa ongelmaa olisi ollut kuin 407:ssa ja 207:ssa ja 308 I:ssa taas mekanismi on erilainen kuin 407:n. (omassa ex-407ssa ei myöskään tätä kattoverho-ongelmaa ollut).

Hyvänä puolena vielä mainittakoon, että jos katollaan jotain kuljettaa tai sattuu sinne jotain unohtamaan, niin havainnointi on helpompaa kun katon läpi näkee. nimim. "Kenen rahapussi on meidän auton katolla!?!"  ;)
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
On kokemusta 407 jossa oli ostettaessa iskemä, joka ei parissa vuodessa muuttunut eikä vuotanut. 508 samoin, ei mitään ongelmia.
Kylmää se kyllä hohkaa kaljuun päähän ainakin verhon ollessa auki. Verhon ollessa kiinni ei huomaa mitään eroa.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
On kokemusta 407, 207 ja 508. Ainoastaan 407 moniosainen verhomekanismi temppuili ja hajosi. Tosin senkin sain päivässä omin avuin käyttökuntoon, mutta purkaa piti. Sen jälkeenkäytinkin sitä vuoden aikana vain muutamia kertoja.

Yleensä ottaen auki muulloin paitsi: kuumalla auringonpaisteella, tai jos maantieajoa suksiboksin kanssa (suhina), tai jos valo häiritsee takapenkkiläisiä (nukkuvat tai muuta syytä).  508 mekanismi selvästi paremman oloinen. 207 täysin käsikäyttöinen joten hyvä sekin.

Yleensä ottaen tykkään.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2021, 19:04:29 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Kolmessa autossa ollut, käytännössä aina kiinni, ei hyötyä muttei kiinni ollessa haittaakaan, auki ollessaan auringonpaisteella kun sen unohtaa auki on auto entistä kuumempi pätsi, ja pakkasella jäätyy pää. Ei vaikuta auton valinnassa meikäläisen ostopäätösessä kumpaankaan suuntaan.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770

Pidimme kyllä lasikatosta, mikä edellisessä 508:ssa oli.

+avartaa
+keväällä tulee heti kesämeininki kun verhon avaa
+Helppo pestävä, näyttää aina kiiltävältä ja tyylikkäältä ulkoa
+tuo myös tyyliä sisään
+vesisade ei ropise niin kuin peltikatossa
+Peugeotilla jo pitkä kokemus näistä, joten laatu on hyvä jo aika iäkkäissäkin autoissa

Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
-04 307 270 tkm. ajettu, hyvin pelaa ikkuna ja verho, tykkään kyllä.

Lasi kannattaa talvella varmaan puhdistaa lumista pakkasilla. Äkkinäinen lämpötilan vaihtelu ja kerros lunta päällä voi tuottaa halkeaman esim. häränsilmästä.
Taikka päinvastoin. Jos ulkoilma on vaikka - 20 C° ja sisältä kohdistuu äkkiä lämpöä lasiin, niin voihan se haljetakin jos ei ole lämpöä eristävää lumikerrosta päällä?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Taikka päinvastoin. Jos ulkoilma on vaikka - 20 C° ja sisältä kohdistuu äkkiä lämpöä lasiin, niin voihan se haljetakin jos ei ole lämpöä eristävää lumikerrosta päällä?
Mutta onko näin käynyt?
Enpä ole koskaan kuullut tai lukenut.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
En minäkään ole kuullut, mutta jos se häränsilmästä on haljetakseen, niin paremmin se halkeaa ilman lumikerrosta kuin eristävän lumikerroksen kanssa.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Mulla halkes talvella Boxerista tuulilasi omaa tyhmyyttäni.
Boxeri oli kadun varressa yön yli ja aamulla kuulin, että tiekarhu on tullut hommiin kadulle. Äkkiä auto käymään ja omaan pihaan pois karhun edestä. Jätin auton käyntiin lumia tuulilasilta putsaamatta, kävin sisällä ja palasin 10 minsan päästä lumia putsaamaan tuulilasilta ja sillä välillä lasi oli haljennut. Halkeama lähti häränsilmästä.
Toki tuulilasia lämmittää monta suutinta ja webakin hönki tehoja.

Lasikaton verhoa pidetään yleensä talvella kiinni, joten ehkä vähän teoreettinen on sen halkeaminen lämmönvaihteluista. Mutta toki mahdollinen?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Itsekin iskemästä hajottanut 407 tuulilasin lämmpärillä ja koria väänteleviä monttuja hyvin hitaasti ajellen. Tuulilasilla lämmönvaihtelut on suuttimista johtuen paljon suurempia ja paikallisempia. En usko että lasikattoon tuo vaikuttaa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207