Kirjoittaja Aihe: 508 - valo- ja moottori ongelmia.  (Luettu 533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

508

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
508 - valo- ja moottori ongelmia.
« : 05.09.2021, 21:25:02 »
Kyselisin onko teillä kokemusta seuraavanlaisista tapauksista? Autona peugeot 508 SW 1.6 thp active limited A (RPV-498).

Ensimmäisenä oikean puolen lähi/kaukovalo (xenon) pimeni yhtäkkiä, kun otin akun kengän plus-navan irti. Olen jo vaihtanut xenon- polttimon ja ballastin sinne, eikä siltikään lähde toimimaan. Sulakkeet katsottu ja on ehjät.

Toinen vika on moottorin puolella. Auto voi toimia päivän ihan normaalisti, mutta sitten alkaa yleensä oireilemaan kun moottoritiellä lähtee kiihdyttämään ja polkee kaasun kick downille asti. Noin 6000 kierroksen kohdalla häviää yhtäkkiä tehot ja sen jälkeen sytyttää service puolelle vikavalon (engine fault, repair needed). Vikakoodiksi on antanut P0299, mikä viittaisi jollakin tasolla turbon latauspaineeseen, saa korjata mikäli olen väärässä... Tähän mennessä autoon on vaihdettu turbo, ahtopaineentunnistin, imusarjan painetunnistin, ahtopaineen muunnin sekä öljyn painetunnistin.  Sen verran olen katsonut, että imuvuotojakaan ei pitäisi olla.

Olisiko teillä antaa neuvoja, mistä lähteä vikoja etsimään?

Kiitos jo etukäteen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 422
Vs: 508 - valo- ja moottori ongelmia.
« Vastaus #1 : 06.09.2021, 00:08:10 »
Siis onko autosta otettu akunkenkä virrat päällä/valot päällä irti, aika riskaabelia toimintaa nykyautojen kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=eUGYPl10jhw
Linkin videossa P0299 vikakoodin on aiheuttanut tukossa oleva katalysaattori. Millä perusteella osia on vaihdettu, anturien viat yleensä löytyvät kun katsoo millaista signaalia ne antavat (kuten videossa mitatut turbopaineet ovat selvästi liian pieniä laskennalliseen nähden). Korjaamoa, joka vaan vaihtaa osia arvausperiaatteella ei kannata työllistää.

508

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 508 - valo- ja moottori ongelmia.
« Vastaus #2 : 06.09.2021, 08:07:53 »
On otettu akunkengän plus napa valot päällä irti, mitä se mahdollisesti on voinut tehdä sille valolle?

Kiitos tästä! Täytyy lähteä katsomaan tuota katalysaattoria, olisiko siinä mahdollinen vian aiheuttaja.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 115
Vs: 508 - valo- ja moottori ongelmia.
« Vastaus #3 : 06.09.2021, 17:13:43 »
Lainaus
mitä se mahdollisesti on voinut tehdä sille valolle?
Tuskin itse valolle mitään on tapahtunut, mutta joku auton tietokoneista/ohjausyksiköistä on saattanut ottaa siipeensä kun on virrat katkennut eikä ohjausyksikkö ole ollut lepotilassa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’ harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 221
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 508 - valo- ja moottori ongelmia.
« Vastaus #4 : 06.09.2021, 17:46:22 »
Olen jo vaihtanut xenon- polttimon ja ballastin sinne, eikä siltikään lähde toimimaan. Sulakkeet katsottu ja on ehjät.
Entä sytytin? Onko 508:ssa sytytin ja ballasti yhtä klimppiä? En tiedä 508 valojen rakennetta, mutta 407:ssa rikkoutuvia osia voisi olla paitsi xenon-polttimo ja ballasti (joka on kiinnitetty umpion pohjaan) myös polttimossa kiinni oleva sytytin.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 422
Vs: 508 - valo- ja moottori ongelmia.
« Vastaus #5 : 06.09.2021, 17:48:06 »
Eräässä autossa (ei PSA) oli virrat päällä ja akunkenkä otettiin irti. Nyt se odottaa paalaamoon lähtöä, ei lähde käyntiin, mittariston ja kojelaudan valot ja toisen etulokasuojan vilkku palaa koko ajan. Jossain meni bitti poikittain ja vian selvittely on liian työlästä. Kannattaa odottaa elektroniikkaboksien sammumista ennenkuin irrottaa akunkengän.
Xenonit ovat olleet päällä akkua irtikytkettäessä, valoihin on indusoitunut energiaa, joka ei pääse mihinkään maadoituksen puuttuessa. Tämä johtaa jännitteen kasvuun, kunnes energia jännitteen riittävästi noustessa purkautuu usein helpointa tietä puolijohteiden kautta.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2021, 18:49:40 kirjoittanut EFL605 »